השר מרגי: "מטיפול בבדידות ועד הטיפול החברתי -אנחנו נדאג לשורדי השואה"

משרד הרווחה והביטחון החברתי ציין את יום השואה הבינלאומי בכנס דיגיטל במעמד שר הרווחה יעקב מרגי | "מחובתנו האישית לדאוג לכך שזוועות אלו, לא ישובו לעולם"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 26/01/23 16:42 ד בשבט התשפג

השר מרגי: "מטיפול בבדידות ועד הטיפול החברתי -אנחנו נדאג לשורדי השואה"
השר מרגי, צילום: בועז אופנהיים, לע"מ

כמידי שנה, משרד הרווחה והביטחון החברתי מציין את יום השואה הבינלאומי בכנס במעמד שר הרווחה והביטחון החברתי. הבוקר (ה') צוין יום זה, בכנס דיגיטלי ייחודי במעמד שר הרווחה והביטחון החברתי, ח"כ יעקב מרגי, ובהשתתפות תא"ל במיל' צביקה פייראיזן, מנכ"ל יד ושם; הרב בני לאו, דור שני לשורדי שואה ופרופ' משה צימרמן, ראש המרכז להיסטוריה גרמנית באוניברסיטה העברית. לצד הנואמים, לקחו חלק בכנס השנתי, שורדי השואה שסיפרו את סיפור הישרדותם האישי, וכן הוצגו השירותים הניתנים על ידי משרד הרווחה והביטחון החברתי עבור שורדי השואה. 

בכנס השנה, סיפר אברהם ריכטמן, שורד שואה, את סיפור הישרדותו בפני הנוכחים- ריכטמן נולד בשנת 1939, וכאשר היה בן 5, ברח מאזור מגוריו כיוון שהגרמנים החלו לרצוח את היהודים באזור. "היינו אסופים במחנה. לילה אחד, דוד שלי שיחד את השומרים שהביא עגלת פירות והעמיס את האימהות והילדים, בניהם אני, אחותי ובת דודתי שהיו רק בנות שבועיים", מספר ריכטמן. "אני לא אשכח את אותם ימים. הלכנו בערך 150 קילומטר יום ולילה וישנו ביערות. ובאחד הימים צבא רומניה הזהיר אותנו שהצבא הרוסי מתקרב לאזורנו, והחלטנו להישאר במקום בו היינו". בשנת 1964 עלה אברהם לישראל, התחתן ונולדו לו 5 ילדים, 19 נכדים ונין אחד וכאשר השני בדרך.

במהלך השנים, החל להתנדב ב'משמר האזרחי', 'עזר לציון' ובתוכניות סיוע לשורדי שואה. שר הרווחה והביטחון החברתי, ח"כ יעקב מרגי הגיב לסיפורו של אברהם בהתרגשות: "היום אני מבין מאיפה הכוח לשרוד. בלי שנדע, אנחנו ינקנו את כוח ההישרדות, מההתמודדות של הדורות הקודמים. כששומעים את הסיפור שלך, מבינים מהי השליחות שלנו בעולם, כמה אנחנו חייבם להיות טובים ומאחודים, וכמה חשוב לשמור על החוסן החברתי והלאומי והנתינה. אני שמח שאתה מקליט את הסיפור שלך, בשביל שיהיה זיכרון חי לדורות הבאים. זיכרונות שורדי השואה צריכים להישמע בכל כיתה ובמסגרת חברתית. סיפור ההישרדות שלך ושל יתר השורדים, זה הניצחון שלנו. אני גאה בכם - הלב פתוח והידיים מושתות לחיבוק".

השר מרגי הוסיף: "זר לא יבין איך קמנו מעפר, וכיצד רוח החיים מפעמת בנו. אנחנו והדורות הבאים, כרתנו ברית עם הנספים, השורדים ובני משפחותיהם, בכדי לשמר את זיכרון השואה ולהילחם באנטישמיות ובגזענות מכל סוג שהיא. מחובתנו האישית לדאוג לכך שזוועות אלו, לא ישובו לעולם ולעשות הכול בשביל שאף שורד לא יחווה קשיים ומצוקה אישית, חברתית, פיזית ורגשית. אנחנו נדאג לשורדי השואה מטיפול בבדידות ועד הטיפול החברתי והרווחתי האחרון".