בעקבות הפרסום בכיפה הניסיון לבטל את סעיף הנכד: יו"ר ועדת העלייה עם תגובה חריפה

הכוונה של מספר חברי כנסת בקואליציה לבטל לחלוטין את סעיף הנכד, עוררה את זעמו של חבר הכנסת עודד פורר: "לא נאפשר לקבוצה קטנה וקיצונית לשנות את פניה של מדינת ישראל והציונות" | יוליה מלינובסקי הגיבה גם היא על הדברים

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 25/01/23 22:05 ג בשבט התשפג

הניסיון לבטל את סעיף הנכד: יו"ר ועדת העלייה עם תגובה חריפה
עודד פורר |, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

ל"חדשות כיפה" נודע מוקדם יותר הערב (ד') כי שורה של חברי כנסת מקואליציית נתניהו מקדמים תיקון בחוק השבות כך שסעיף הנכד, שמאפשר לנכדים של יהודים לעלות ארצה יבוטל לחלוטין. יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, חבר הכנסת עודד פורר הגיב הערב בחריפות נגד היוזמה. 

"שינוי חוק השבות משמעו ניתוק מדינת ישראל מיהדות התפוצות"

"חוק השבות הוא הביטוי לשיבת העם היהודי לארצו אחרי 2,000 שנות גלות", כתב בחשבון הפייסבוק, והוסיף כי "שינויו, כפי שרוצות המפלגות החרדיות, הוא סוף המפעל הציוני. מבחינתם כנראה שגם טרומפלדור לא יכול היה לעלות לישראל. שינוי חוק השבות משמעו ניתוק מדינת ישראל מיהדות התפוצות. לא נאפשר לקבוצה קטנה וקיצונית לשנות את פניה של מדינת ישראל והציונות!", כתב בזעם.

חברת הכנסת יוליה מלינובסקי תקפה גם היא את יוזמת הקואליציה ואמרה ל"חדשות כיפה": "הקואליציה הגזענית הזו תהפוך את מדינת ישראל למדינה שמתנהלת רק על פי ההלכה האורתודוקסית במקום שתתקיים כמדינה ציונית וליברלית כפי שרצו האבות המייסדים. זכאי חוק השבות שלא יהודים על פי ההלכה אבל מספיק טובים בשביל לשרת בצבא ולשלם מיסים עדיפים בעיניי על כל 'היהודים' על פי ההלכה שמשתמטים מהצבא, לא משלמים מיסים ולא לוקחים חלק בשוק התעסוקה".

רקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית-קונסרבטיבית, מסרה: "ביטול סעיף הנכד הוא חרפה ומהווה פעולה נגד הרעיון המארגן של הציונות: עידוד עליית יהודי התפוצות. זו בושה וחרפה לאומית ויהודית לכל קואליציה שתאשר חוק כזה ללא שיח עם יהודי התפוצות".

"החוק מנוצל על ידי רבים שניתקו כל קשר עם העם היהודי ומסורתו"

לאחרונה הונחה ההצעה אותה מקדמים חברי הכנסת יצחק פינדרוס, משה גפני, ויעקב אשר על שולחן הכנסת. במוסף, חבר הכנסת שמחה רוטמן פרסם גם הוא הצעה דומה. בדברי ההסבר להצעת החוק כתבו חברי הכנסת החרדים: "במתכונתו הנוכחית מאפשר חוק השבות,  גם לנכד של יהודי לקבל מעמד וזכויות של עולה, אף אם הוא עצמו, ולעיתים אף אם הוריו, כבר אינם יהודים. מצב זה גורם לכך שהחוק מנוצל על ידי רבים שניתקו כל קשר עם העם היהודי ומסורתו, ובפועל מרוקן את החוק מכוונתו המקורית שהיא לפתוח את שערי המדינה ליהודי התפוצות".

עוד נכתב כי מטרת תיקון זה היא "לצמצם את זכויות בני המשפחה הנכנסים בגדרי החוק, באופן כזה שהצאצאים הזכאים לכך יהיו רק ילדיו של יהודי ולא נכדיו, על מנת למנוע את אחד האבסורדים הגדולים בספר החוקים הישראלי – שהחוק היהודי המובהק ביותר נותן הכשר גורף לכניסת לא יהודים בשערי המדינה".

נציין כי הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת העשרים וארבע על ידי השר בצלאל סמוטריץ'.