"מה שמאיים עלינו היום הוא לא רק קץ הדמוקרטיה אלא קץ הציונות"

שרת המשפטים לשעבר נאמה בכנס "קץ הדמוקרטיה או חיזוקה?" באוניברסיטת רייכמן ואמרה שהיא "מקווה שלא נגיע לקץ הדמוקרטיה" | עוד היא אמרה: "גם אני לא חסידה של בית המשפט"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/01/23 21:11 ג בשבט התשפג

"מה שמאיים עלינו היום הוא לא רק קץ הדמוקרטיה אלא קץ הציונות"
ציפי לבני | , צילום: Tomer Neuberg/Flash90

הערב (ד') התקיים כנס "קץ הדמוקרטיה או חיזוקה?" של מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים באוניברסיטת רייכמן. אחת מהנואמים במקום היתה שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני, שתקפה בדבריה את הרפורמה המתוכננת למערכת המשפט. 

"יש לנו קואליציה שהמכנה המשותף שלה היא ששיווין לא יעלה על הדעת"

לבני אמרה כי יש מאבק בין שתי תפיסות עולם. לדבריה, "יש כאן מתקפה ומאבק אמיתי. בצד אחד נמצאים אלה שהשקפת עולמם היא שישראל היא מדינת העם היהודי וגם מדינה דמוקרטית מהותית, ומן הצד השני יש תפיסה לפיה מדינת ישראל צריכה להיות מדינה יהודית, דתית, לאומנית ומשיחית, לפיה התפיסה היא תפיסת 'הרוב קובע' יחד עם תפיסת 'הרוב קובע' שאין בה זכויות לאחר". 

"הבחירות האחרונות היו כנייר הלקמוס המפריד בין שתי השקפות העולם הבסיסיות האלה. יש לנו קואליציה שהמכנה המשותף שלה היא ששיווין לא יעלה על הדעת ובתוכה הציונות הדתית שמבחינתה סיפוח הוא המטרה ובג"ץ זה נטל. ונוסף על זה ראש ממשלה שמשיקוליו האישיים רוצה להחליש את כל מערכות אכיפת החוק והמשפט. הסיבה שאני נמצאת כאן היום ויוצאת ממקום הנוחות שלי בשנים האחרונות, היא כי הממשלה רוצה לעלות על הכביש אך להוריד את כל התמרורים בדרך. זה הולך להיות קודם כל פתח לשחיתות, אך לא נשמע עליה כיוון שהצעד הבא הוא החלשת התקשורת ולאחריה הפיכה בוועדה לבחירת שופטים".

"בתקופתי ניהלתי ויכוחים לעיתים קשים גם עם נשיא בית המשפט העליון דאז אהרון ברק"

לבני אמרה כי אין כאן אירוע של "למי יהיה יותר כוח, לממשלה או לבית המשפט". לאחר מכן הוסיפה: "גם אני לא חסידה של בית המשפט ובתקופתי ניהלתי ויכוחים לעיתים קשים גם עם נשיא בית המשפט העליון דאז אהרון ברק, ועסקתי בוועדה לבחירת שופטים והודעתי לכל שאין אדם מעל החוק".

"אבל קרו מאז שינויים במערכת המשפטית והמערכת עברה תיקונים רבים בהם: שינויים באופן בחירת השופטים, כללי אתיקה לשופטים, נציב תלונות הציבור לשופטים וגוף ביקורת על הפרקליטות. בצד אחד זה קרה, ואילו במערכת הפוליטית קרה בדיוק ההפך. אם אני צריכה לבחור צד היום, מה שנשאר לי ומי שנשאר לי הוא להגן על מערכת הערכים בה אני מאמינה". 

ציפי לבני הערב | צילום: גלעד קוולרצ׳יק

"עניין זה לא כולל את בתי הדין הרבניים"

שרת המשפטים לשעבר, הזכירה בדבריה את בתי הדין הרבניים: "אנחנו מדברים כל הזמן על פוליטיזציה של בית המשפט, חושבים שמדובר רק על בית המשפט העליון, אבל מדובר על מאות שופטים גם בבתי המשפט המחוזיים וגם בבתי משפט השלום. ולהפתעתנו עניין זה לא כולל את בתי הדין הרבניים שקיבלו זכות לשפוט במקביל לבתי המשפט, אך עליהם לא צריך 'להתגבר' הם יכולים להחליט מה שבא להם". 

"הקבוצה הזאת רוצה בשלב הראשון להרוס את הדמוקרטיה ולחנך את ילדינו על העליונות היהודית כדי שכשיספחו את השטחים, אף אחד לא ידרוש שוויון זכויות לערבים, ואם כן לא יהיה בית משפט שיחליט אחרת. אני מתרגשת לראות היום את הציבור על כל גווניו יוצא לרחובות ומבין שמדובר במאבק אמתי, לא על כוח בין רשויות אלא על החיים שלנו כאן. אני מקווה שלא נגיע לקץ הדמוקרטיה, אף על פי שמה שמאיים עלינו היום הוא לא רק קץ הדמוקרטיה, אלא קץ הציונות".