השגרירות הישראלית בקייב תחזור לפעילות מלאה תוך 60 יום

שר החוץ אלי כהן שוחח עם עמיתו האוקראיני והודיע לו על המהלך. בנוסף, הבטיח כי ישראל תמשיך לתמוך בעם האוקראיני בסיוע הומניטרי, בבניית ושיקום תשתיות | בשיחה עם שר החוץ המצרי סוכם על הרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי והביטחוני בין ישראל ומצרים

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/01/23 17:24 כו בטבת התשפג

השגרירות הישראלית בקייב תחזור לפעילות מלאה תוך 60 יום
אלי כהן | , צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שר החוץ אלי כהן שוחח היום עם שני שרי חוץ כחלק מכניסתו לתפקיד המשמעותי. לשר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, מסר כהן את תנחומיו העמוקים על אסון המסוק אתמול (ד') בקייב בו נספו שר הפנים האוקראיני, סגנו ומספר ילדים.

"לשתף פעולה במאבק נגד משמרות המהפכה"

שר החוץ אלי כהן עדכן את שר החוץ האוקראיני על החזרת השגרירות הישראלית בקייב לפעילות מלאה תוך 60 יום, הבטיח להמשיך בסיוע ההומניטרי בדגש על שיקום תשתיות האנרגיה. כהן קרא לעמיתו "לשתף פעולה במאבק נגד משמרות המהפכה והכרזה עליו כארגון טרור בקרב מדינות אירופה". על רקע העובדה שכלי נשק איראניים רוצחים אזרחים אוקראיניים חפים מפשע הציע השר כהן לעמיתו האוקראיני להצטרף למאבק במשותף מול משמרות המהפכה באופן שיעודד את מדינות אירופה להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור

כהן הבטיח כי ישראל תמשיך לתמוך בעם האוקראיני בסיוע הומניטרי, בבניית ושיקום תשתיות בתחומי המים, אנרגיה, ציוד רפואי והמשך מתן הכשרות למאות אנשי מקצוע בנושא התנהלות בחירום וטיפול בטראומה.

שר החוץ ציין בשיחה כי רק בחודש שעבר העבירה ישראל לאוקראינה גנרטורים לעיר חרסון ושגרירות ישראל בקייב הקימה "נקודת חוסן" במרכז העיר קייב במטרה לסייע לתושבי העיר המתמודדים עם הפסקות מרובות בזרם החשמל.

הרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי והביטחוני בין ישראל ומצרים

בהמשך לביקורו של אלי כהן במצרים לפני כשנתיים, ביקור שהוביל לפתיחת הטיסות לשארם א-שייח' והגדלת היקפי המסחר הכלכלי - שר החוץ ועמיתו המצרי סאמח שוקרי שוחחו היום (ה'). השניים סיכמו לקדם צעדים נוספים להגדלת מספר הטיסות והגדלת הסחר הכלכלי. שרי החוץ דנו בחיזוק היחסים בין המדינות לטובת שמירה על היציבות האזורית. 

במהלף השיחה סוכם על הרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי והביטחוני בין המדינות ומפגש אישי קרוב בין השניים. כהן סיפר לעמיתו על ביקורו האחרון במצרים לפני כשנתיים, כשכיהן כשר המודיעין ובירך על פתיחת קו הטיסות הישיר לשארם א-שייח', מהלך אותו הוביל יחד עם ההנהגה המצרית ובשיתוף שר המודיעין המצרי עבאס כמאל. השר ציין כי הוא מתכנן להמשיך ולפעול ברוח זו לטובת פרויקטים נוספים וציין את התועלת הרבה שנוצרה בעקבות פתיחת הטיסות הישירות לשתי המדינות. 

שר החוץ כהן התייחס ל"הסכמי אברהם" ואמר כי לראייתו להסכמים יש פוטנציאל משמעותי בייצוב המזרח התיכון והדגיש כי ישראל מתכוונת לעבוד במשותף עם כל המדינות השותפות להם, על מנת לקדם פרויקטים אזוריים.  

שר החוץ הוסיף כי לאחרונה הסתמנה מגמה חיובית ביותר ביחסים בין המדינות, בתחומי האנרגיה והתיירות ובכוונתו להגיע למצרים לטובת קידום מיידי של ענפים נוספים ועידוד פרויקטים בתחום החקלאות הימית, אנרגיה מתחדשת ועוד.