משרד הבריאות מרגיע: אין קשר בין חיסוני הקורונה לשבץ

לאחר הדיווחים מארצות הברית כי מערכת המעקב העלתה חשד לקשר בין מקרי שבץ מוחי לחיסון החדש נגד הקורונה, משרד הבריאות מבהיר: "אין קשר בין הדברים"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 17/01/23 17:22 כד בטבת התשפג

משרד הבריאות מרגיע: אין קשר בין חיסוני הקורונה לשבץ
חיסון קורונה, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

צפירת הרגעה: בימים האחרונים התגלה חשד לקשר בין מקרים של שבץ מוחי לבין החיסון המשולב למגפת הקורונה. החשד הגיע לאחר שמערכת המעקב והבטיחות של ה- CDC העלתה חשד לקיום קשר בין מקרי השבץ לחיסון של חברת פייזר נגד קורונה. עתה מבהיר משרד הבריאות כי בבדיקות שערך לא נמצא קשר בין השניים.

המערכת האמריקנית העלתה את החשש לגבי בני 65 ומעלה, שקיבלו את החיסון המשולב נגד קורונה ואומיקרון. על פי ממצאי המערכת, אצל אותם המחוסנים הסיכוי לקבל שבץ איסכמי עלה ב-21 הימים שלאחר החיסון. חשוב להבהיר שכבר בעת גילוי הממצאים, הסתייגו במנהל התרופות והמזון ואמרו: "מאוד לא סביר שאיתות המערכת מייצג סיכון קליני אמיתי".

צילום: shutterstock

"בשלב הזה אין סיבה לדאגה ולא צריך להוריד את הביטחון"

"אין כרגע דיווחים על קשר בין שבץ מוחי לבין החיסון בישראל. מאוד קשה לאתר תופעות נדירות בחיסון ולהוכיח ודאות קרובה שהחיסון הוא אכן מה שגרם לתופעה" אמרה פרופ' גילי רגב יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא תל השומר. עוד היא הוסיפה: "בשלב הזה אין סיבה לדאגה ולא צריך להוריד את הביטחון לגבי הבטיחות של החיסון שמכסה את הזנים החדשים".

בישראל קיבלו את החיסון המשולב לקורונה ואומיקרון של חברת פייזר כ-380,000 אזרחים בני 65 ומעלה. מי שעוד התייחסה לנושא, היא פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא שאמרה: "כדי להיות יותר מדי שקופים יוצאים לעיתים דיווחים שמלחיצים את הציבור. הממצא של ה-FDA נוגע למקרים של שבץ איסכמי 21 יום אחרי החיסון לעומת 22 עד 44 יום לאחר החיסון. יש לפחות חמישה מקורות רציניים ביותר שלא מצאו קשר".