החיבור של מיכל הרצוג לשיר של שולי רנד

רעיית נשיא המדינה פתחה את הכנס עם שירו של הזמר המפורסם: "קשה שלא להצטמרר מהשאלה הישירה, התמימה, הצמאה לקרבה,  להצלה: 'אַיֶּכָּה', השאלה שלב לבו של הכאב שחווים מתמודדי נפש דתיים, גלום בה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/01/23 09:56 טו בטבת התשפג

החיבור של מיכל הרצוג לשיר של שולי רנד
צילום: מאיר אליפור

תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה", מתקיים היום (א') במלון רמדה בירושלים כנס מיוחד אשר יעסוק לראשונה בעולמם של מתמודדי הנפש במגזר הדתי-לאומי והקהילות סביבם. כל הכרטיסים לאירוע אזלו. הכנס יועבר בשידור חי גם באתר כיפה, וגם בעמוד הפייסבוק של האתר. רעיית נשיא המדינה, הגברת מיכל הרצוג פתחה את הכנס עם שירו המפורסם של הזמר והיוצר, שולי רנד.

"קשה שלא להצטמרר מהשאלה הישירה להצלה: "אַיֶּכָּה"'

"ריבונו של עולם, אם נדבר גלויות,
לפעמים אין לי כוח בעולמך להיות.
אנה מפניך אסתתר?
מה אטען, מה אֶצְטַדַּק, מה אדבר?".

"כך כתב ושר ברגישות אין קץ שולי רנד; ובמילותיו, ובקולו, קשה שלא לשמוע את השבר. את הנפש המותשת, חסרת הכוחות, שמתוכה נבע שיר התפילה הסדוק, היפהפה הזה. וכך שולי ממשיך ושר: 

"חנון ורחום הן לפניך גלוי,
כאן יהודי שעל חוט השערה הוא תלוי,
נלחם בעצבות בייאוש המכרסם כתולעת,
השמחה נסתלקה ממני וגם הדעת.

קולות מהעבר לוחשים לי לעצור,
אבל אני מוסיף בחושך לחתור,
ושואל ומבקש -
אַיֶּכָּה?".

עוד הוסיפה ואמרה כי "קשה שלא להצטמרר מהשאלה הישירה, התמימה, הצמאה לקרבה,  להצלה: "אַיֶּכָּה", השאלה שלב לבו של הכאב שחווים מתמודדי נפש דתיים, גלום בה.  השאלה שבאותה נשימה מבטאת גם את לב התקווה: את האמונה בטוב למרות הכל, בהשגחה, ביד המושטת ובעין הרואה תמיד. האמונה שיכולה לנחם  גם את מי שחש את עצמו תלוי על חוט השערה".