המילה הזו כיכבה השנה 54,950 פעמים במליאת הכנסת

במשכן הכנסת יצאו לבדוק אילו מילים נאמרו הכי הרבה במליאה השנה, ואילו מילים חודשו בקום המדינה ממש בתוך הכנסת. התוצאות מפתיעות כאשר מילות הנימוס מקבלות דווקא מקום של כבוד, לאן הגיעה המילה "חוק"?

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/01/23 14:14 יא בטבת התשפג

המילה הזו כיכבה השנה 54,950 פעמים במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במשכן הכנסת, צילום: Miriam Alster/FLASH90

לקראת יום השפה העברית, שיתקיים ביום הולדתו של אליעזר בן יהודה, כ''א בטבת, החליטו לבדוק במשכן הכנסת מה היו המילים המדוברות ביותר בשנה החולפת. על אף התדמית הסוערת שנוצרה לנאומי הח"כים במליאה, מי שכיכבו בחמישייה הפותחת הן דווקא מילות הנימוס "תודה" ו"בבקשה". באופן פחות מפתיע, למקום הראשון הגיעה המילה "קריאה", שנאמרה במליאה לא פחות מ-54,950 פעמים. חברי הכנסת היו כנראה חיוביים השנה, כי המילה "בעד" הגיעה למקום הרביעי בעוד המילה "נגד" השתרכה למקום השישי. למקום החמישי הגיעה המילה חוק, עם למעלה מ-10,000 תוצאות.

שר התחבורה דוד רמז, 1.9.1948

שר התחבורה דוד רמז, 1.9.1948 צילום: רודי ויסנשטין

אליעזר בן יהודה, מאחוריך

עוד בדקו במשכן, אילו מילים בשפה העברית נטבעו על ידי חברי הכנסת בימיה הראשונים של המדינה. אנחנו אמנם מציינים החודש 100 שנים לפטירתו של מחייה השפה העברית אליעזר בן יהודה, אך מבדיקה שערך נציג הדוברות של הכנסת התגלה שלא את כל המילים שאנחנו מכירים הוא חידש. למעשה, המילה "השקה", המתייחסת לפעולת הורדת אניה מהמספנה אל הים, נהגתה על ידי דוד רמז, בימיו כשר התחבורה.

ועדת הביטחון עם ראש הממשלה דוד בן גוריון ינואר 1949, מיוחסת לו הטבעת המונח "ממלכתי"

ועדת הביטחון עם ראש הממשלה דוד בן גוריון ינואר 1949, מיוחסת לו הטבעת המונח "ממלכתי" צילום: רודי ויסנשטין

מי המציא את המילה שר?

גם המילים מונית, רמזור, מעגן, המראה, שיט ותעבורה חודשו על ידי רמז במסגרת תפקידו. אך לא רק בעולם התחבורה, כי גם את המילים "מליאה" ו"שאילתא" יש לזקף לזכותו של השר. את המילה "שר" עצמה, באופן אירוני, הגה שר בעצמו. זה התרחש בישיבת הממשלה הראשונה של המדינה החדשה ב-1948, ועל הרעיון חתום בכור שלום שטרית. מסתבר שגם המילים "מסוק" ו"חללית" נרקמו במשכן הכנסת, ובטח לא תופתעו לשמוע שעל המילה "ממלכתי" אחראי ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון.

לציון יום השפה העברית בכנסת שיחול ביום חמישי הבא, יזמו במרכז המבקרים של הכנסת את הסיור "מילים מן הדוכן", במהלכו יזכו המשתתפים לשמוע על החידושים למילים שקשורות לעולם הפרלמנטרי והפוליטי.