ספרי התורה חולצו מהמלחמה באוקראינה ונתקעו דווקא במכס הישראלי

ספרי התורה שניצלו מהתקפה רוסית באוקראינה הגיעו לייעדם בישראל אחרי תלאות רבות. אבל גם כשהגיעו לישראל נתקלו בבירוקרטיה הישראלית |ואיך השר החדש עזר לחלצם?

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/01/23 13:45 ט בטבת התשפג

ספרי התורה חולצו מהמלחמה באוקראינה ונתקעו דווקא במכס הישראלי
ספרי התורה שחולצו, צילום: ללא

ספרי התורה סופסוף הגיעו לארץ: תשעה חודשים לאחר שהחל המבצע, ספרי תורה שנתקעו במלחמה באוקראינה הגיעו לארץ. את הסיפור הביא איתמר אייכנר ב-ynet והוא מתחיל בבית כנסת קטן מזרח אוקראינה שהופצץ קשות על ידי צבא רוסיה ובהמשך האיזור כולו נכבש על ידי הרוסים.  

מספר ימים לפני ההפצצה על בית הכנסת, החליט הרב של אותה עיר לקחת את הספרים לביתו כי חשב ששם יהיו מוגנים יותר. ואכן מספר ימים מאוחר יותר הופצץ האיזור וגם בית הכנסת הופצץ, ספרי התורה אמנם ניצלו אבל עדיין היו בסכנה.

עולים מאוקראינה בדרכם לישראל

עולים מאוקראינה בדרכם לישראל צילום: דוברות אל על

נעזרו בשכנים האוקראינים להעביר את הספרים

הרב של אותה עיר שהיה נחוש להעביר את הספרים למקום בטוח, נעזר בשכנים שאינם יהודים שנסעו על אופניהם יחד עם ספרי התורה עד למקום בו יכלו להעביר אותם הלאה. ספרי התורה הוברחו למדינה שכנה ושם נלקחו על ידי יהודי שעמד לעלות לישראל על מנת שיעלה אותם יחד איתו ארצה. הבעיה הייתה שאותו יהודי לא הצהיר עליהם במכס של אותה מדינה והספרים נלקחו על ידי הרשויות.

אוקראינה

אוקראינה צילום: shutterstock

יהודי אחר מאותה עיר ששמע על המקרה, נהג ללכת מידי יום לשדה התעופה בניסיונות לשכנע את המכס המקומי לשחרר את ספרי התורה בדרכם ארצה. לאחר שהצליח והרשויות העבירו אליו את ספרי התורה עלה מיד אותו אדם על מטוס לישראל ובתקווה שספרי התורה אכן יגיעו למקום. אך כאן חיכתה עוד בעיה.

השר החדש שסייע לחילוץ הספרים

גם אנשי המכס הישראלי שחשדו כי הספרים גנובים החרימו אותם והחזיקו בהם. בשלב זה נכנס לתמונה מי שהיום מכהן כשר הדתות, מיכאל מלכיאלי מש"ס. מלכיאלי ששימש אז יו"ר אגודת הידידות אוקראינה-ישראל. מלכיאלי עירב את רשויות המיסים בישראל לאחר ששוחך עם הרב מאוקראינה שהציל את ספרי התורה. ואכן ביום חמישי שעבר ולאחר תלאות רבות הוצאו ספרי התורה מהמכס הישראלי והועברו לאחד היישובים החרדיים במרכז הארץ.

מיכאל מלכיאלי

מיכאל מלכיאלי צילום: כיפה

מלכיאלי אמר ל-ynet לאחר סיום הסאגה: "היה לי מאוד קשה לשמוע שספרי תורה שעברו תלאות כה רבות אינם נמסרים רק בגלל פרוצדורה – ואני מודה להנהלת המכס בנתב"ג ולמסייעים בפרשה שאפשרו את שחרורם. התרגשתי מאוד לשמוע שהסוף הטוב הגיע ביום כה מרגש עבורי, היום שבו נכנסתי ללשכת השר שאמון על נושא הדת".