מדאיג | דו"ח ער"ן חושף עליה במפלס הכאב הנפשי בציבור הישראלי

נשיא המדינה ורעייתו קיבלו לידיהם את דו"ח ער"ן לשנת 2022. מנתוני הדו"ח עולה כי יש עליה בפניות בנושא כאב נפשי, דכאון ומצוקה חריפה, וכן, כשליש מהפניות עסקו בנושאי בדידות

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/01/23 09:37 ט בטבת התשפג

מדאיג | דו"ח ער"ן חושף עליה במפלס הכאב הנפשי בציבור הישראלי
בריאות הנפש, צילום: shutterstock

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל קיבלו לידם אתמול, יום ראשון, ח' בטבת, ה-1 בינואר את דו״ח עמותת ער"ן לשנת 2022, במשכן הנשיא. 

מעיקרי הדו" ח שהועברו על ידי ידי ארגון ער"ן עולה כי  במהלך 2022 מתנדבי ער"ן העניקו סיוע ועזרה ל-300,883 פניות. נשים מהוות 62.5% מכלל הפניות. 78% מכלל הפניות היו למוקד הטלפוני ו-22% למוקד האינטרנטי.

הסיבות: כאב נפשי, דכאון ומצוקה חריפה, בדידות ותעסוקה

עוד עולה מהדו"ח כי מפלס הכאב הנפשי בציבור הישראלי ממשיך במגמת עלייה זו השנה השנייה ברציפות עם כקרוב לשליש מהפניות (93,575) עלייה של 10% לעומת 2021. כמו כן, כ -28% מהפניות עסקו השנה בבדידות קשה כסיבה ראשית לפניה - מתנדבות ומתנדבי ער״ן העניקו אוזן קשבת ועזרו להפיג את הבדידות ב -84,247 פניות. עוד עולה מהנתונים כי הסיבה המשנית לפניות היא , הבדידות אשר נוכחת בכל שיחה ושיחה. בנוסף לבדידות המצב התעסוקתי והכלכלי גם מטריד את הפונים כ- 7,221 פנו השנה במקרים של מצוקה כלכלית ותעסוקתית.

נשיא המדינה ורעייתו מקבלים את דו"ח ער"ן

נשיא המדינה ורעייתו מקבלים את דו"ח ער"ן צילום:  חיים צח / לע״מ

בין הנושאים הכואבים ביותר שמגיעים לפתחו של הארגון הוא נושא האובדנות כאשר מתוך סך הפניות בעלות תוכן אובדני, בממוצע אחת מכל עשר שיחות אובדניות מתפתחת לשיחת סיכון במהלכה מופעל נוהל חירום וחיי הפונה ניצלים. כ-20% מבני הנוער מדווחים על מחשבות אובדניות.

בער"ן מספרים כי פניות של ילדים, בני נוער וצעירים מהווים למעלה מ-40% מן הפניות לשירות המקוון של ער"ן כאשר על פי הנתונים  במהלך 2022 הוענק סיוע ל- 49,996 פניות מילדים, מתבגרים וצעירים עד גיל 24.

מיכל הרצוג: ״אתם עושים מצווה ענקית בכך שאתם מספקים אוזן קשבת שהיא חשובה כל- כך"

בתום הצגת עיקרי הדו״ח אמרה רעיית נשיא המדינה: ״אתם עושים מצווה ענקית בכך שאתם מספקים אוזן קשבת שהיא חשובה כל- כך ברגעים הכי משמעותיים לאנשים בחיים, בין אם זה הצלת חיים של ממש ובין אם אוזן קשבת ללא תנאי .

אני עוסקת רבות בנושא בריאות הנפש. אני מאמינה שעצם השיחה והעלאת הנושא לדיון מאפשר לאנשים לא לפחד ולבקש סיוע. אני רוצה להודות מכאן למתנדבים ולעובדים של עמותת ער״ן, עבודתכם חשובה ולעיתים מצילת חיים.״

דוד קורן, מנכ"ל ער"ן: "נדמה שהאלימות שורה בכל מקום. היא ברחבי המרשתת ופוגעת בכולנו. היא בחזיתות הלחימה, היא בינינו ובין עצמנו בכבישים, בבתים, בבתי הספר ובבתי החולים. אלימות זו יוצרת פגיעה במרקם ובחוסן החברתי והנפשי שלנו. אין ספק שהיא נובעת ממתחים וממצוקות אובייקטיביות  אך במידה רבה היא גם יוצרת אותם, כפי המשתקף מנתוני הפניות אל עמותת ער"ן בשנה החולפת. ער"ן המפעילה את קו החירום הלאומי לנפש מסביב לשעון, זקוקה להכרה ולתקצוב ממשלתי בהתאם. אנו ערוכים לתגבור הקווים בכל אירוע חירום לאומי אזרחי וצבאי, למתן מענה לכלל הציבור המתמודד עם חרדה, קושי ומצוקה – רגעיים או קיומיים".