"אירוע חמור": פורסם תחקיר הירי לעבר אנשי הביטחון האזרחי בעפרה

בעקבות פרסום התחקיר בו כוח צה"ל ירה לעבר אנשי ביטחון אזרחי של עופרה, המ"פ נידון למחבוש, הסמ"פ הודח מתפקידו והחייל המעורב הודח מלחימה: "בעיה חמורה של פיקוד ושליטה במסגרת הפלוגתית והגדודית"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 01/01/23 21:36 ח בטבת התשפג

"אירוע חמור": פורסם תחקיר הירי לעבר אנשי הביטחון האזרחי בעפרה
אילוסטרציה, צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

דובר צה"ל מפרסם הערב (א') כי מתחקור האירוע שהתרחש לפני כשבועיים, עולה כי ביום ראשון של אותו השבוע, התקבל דיווח על זריקת אבנים בכביש 60 הסמוך לצומת עופרה שבמרחב החטיבה המרחבית בנימין. בעקבות חוסר תיאום פתח כוח צבאי באש לעבר כוח ביטחון אזרחי והאש פסקה רק לאחר שאנשי הביטחון האזרחי דיווחו לחמ"ל הפלוגתי.



במסגרת התחקיר שהתקיים בראשות מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, עלה כי האירוע נגמר ללא אובדן בחיים מירי כוחותינו. האירוע הינו חמור ביותר ואינו תואם את הסטנדרט המקצועי המצופה ממפקדים ולוחמים, תוך חריגה מפקודות ונהלים כמו גם בדיווח.

רב חדש ליישוב, עפרה

 עפרה צילום: ליאור מזרחי/פלאש 90

בעיה חמורה של פיקוד ושליטה במסגרת הפלוגתית והגדודית

בנוסף, התגלתה בעיה חמורה של פיקוד ושליטה במסגרת הפלוגתית והגדודית, וכן פערים בנורמות ובסטנדרטים המקצועיים והמבצעיים. למפקד הגדוד נרשמה הערה פיקודית ממפקד פיקוד המרכז. לסגן מפקד הגדוד נרשמה הערה פיקודית ממפקד האוגדה. מפקד הפלוגה הועמד לדין משמעתי על ידי מפקד האוגדה ונידון לעונש מחבוש. סגן מפקד הפלוגה הודח מתפקידו והחייל המעורב הודח מלחימה.



לאור ממצאי התחקיר בוצעו שיחות לכלל לוחמי ומפקדי הגדוד לחידוד הוראות הפתיחה באש והפקת לקחים מהאירוע על מנת להשתפר ולמנוע הישנות מקרים דומים. כמו כן, התקיים יום השתלמות בנושא ״סמכויות גורמי הביטחון האזרחיים״ לרבש״צים של החטיבה המרחבית ״בנימין״.