נתניהו בלוויית הרב דרוקמן: "חי חיי נצח, היה איש של אחדות"

אלפי משתתפים בהלוויתו של זקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן במרכז שפירא | נתניהו ספד: "היו לי הרבה שיחות איתו", הרצוג: "תמיד קשוב, תמיד פנוי, כולם היו בניך"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/12/22 13:05 ב בטבת התשפג

נתניהו בלוויית הרב דרוקמן: "חי חיי נצח, היה איש של אחדות"
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אבל בציונות הדתית: אמש (א') הלך לעולמו הרב חיים דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית, והוא בן 90. הרב דרוקמן כיהן כראש ישיבת אור עציון ונשיא מוסדותיה, רב היישוב מרכז שפירא, יושב ראש מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא וחבר ההנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא. בבית המדרש של ישיבת אור עציון, החלו ההספדים על הרב דרוקמן עמד בראשות הישיבה במשך 50 שנה.

נתניהו: "הרב דרוקמן היה איש של אחדות"

ראש הממשלה המיועד ויו"ר הליכוד ספד לרב דרוקמן בהלוויה: "הוא היה אוהב תורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל. הוא היה ידיד אישי אהוב, שהיה קרוב מאוד לליבי. בן 12 היה הרב דרוקמן כשכף רגלו דרכה לראשונה על אדמת הארץ ובן 90 נטמן הרב באדמת המולדת. בין לבין נרקמה מסכת חיים עשירה של הגשמה חלוצית, שליחות למען הכלל, והליכה כעמוד אש בראש המחנה הציוני-דתי". 

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"הרב דרוקמן השקיע את נשמתו בכל תלמיד, בכל חניך, בישיבה, בתנועת בני עקיבא, בפנימייה הצבאית, בהתיישבות. הרב דרוקמן לא נרתע ממאבקים על נושאים שהם בנפש האומה - שלמות הארץ, ערכים לאומיים, חינוך לזהות יהודית, מיגור הטרור והבטחת עוצמתו של צה"ל". 

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"הרב דרוקמן היה איש של אחדות"

"הרב תמיד חזר, והיו לי הרבה שיחות איתו על כך, אל נקודת הראשית של הריבונות המדינית: ה' באייר תש"ח. הוא ראה בהכרזת העצמאות אירוע כביר, מכונן, שהביא לשינוי כיוון ההיסטוריה: ממשלה משלנו, דגל משלנו, צבא משלנו, כלכלה משלנו, קיבוץ גלויות משלנו. ליבו של הרב דרוקמן התרחב למראה כל אלה ולכן גם דרש משומעי לקחו: אל תסתכלו על השלילה. התבוננו תמיד בחיובי, כי ברוך השם אנחנו מתקדמים התקדמות עצומה משנה לשנה". 

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרב דרוקמן היה איש של אחדות. כשהשמיע את נאום הבכורה שלו בכנסת לפני 38 שנים, הוא אמר: "הָאַחְדוּת הִיא הַנֶשֶׁק הַסוֹדִי שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל בַּמַצָבִים הַקָשִׁים בְּיוֹתֵר. לֵךְ כְּנוֹס אֶת כֹּל הַיְהוּדִים". ברור שאי אפשר להסכים על הכל בישראל, אבל כמוהו אני מחזיק בדעה שאפשר ושצריך לגבש הסכמות רחבות סביב נושאים עקרוניים רבים שנמצאים בליבת קיומנו הלאומי. הרב דרוקמן חי חיי נצח, חיים שמכוונים להבטחת עתיד ישראל - ובנצח ישראל ננוחם. יהי זכרו ברוך ופועלו צרור בצרור החיים.

הרצוג: "תמיד קשוב, תמיד פנוי, כולם היו בניך"

נשיא המדינה, יצחק הרצוג ספד לרב דרוקמן: "כנשיא מדינת ישראל, ובשם העם בישראל, אני עומד כאן היום בענווה לפני מיטתך, הרב דרוקמן, לפני מיטתו של מי שכל כולו, אהבה ואמונה. אהבת עם ישראל, אהבת ארץ ישראל, אהבת תורת ישראל, יקדו בליבך. ולצידם האמונה העמוקה בגאולת ישראל, בתחיית עם ישראל בארצו, ובחובה שלנו, של כולנו, להיות שותפים לתהליך הקוממיות של עם ישראל – להיות שותפים בבניינה של מדינת ישראל. חייך מלאי העשייה, היו טעונים בתודעת שליחות, במודעות נדירה לכובד האחריות לגודל המשימה והשעה, ובנכונות לומר, כדברי ישעיהו הנביא: "הִנְנִי שְׁלָחֵנִי". 

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"בכל רגע ורגע בחייך, נשאת על כתפיך השחות את עול הנהגת הציבור, ומסרת את נפשך וכוחותיך למען כלל ישראל. תמיד קשוב, תמיד פנוי, תמיד מטה אוזן. כולם היו בניך. כולם היו תלמידיך. את כולם קיבלת, בתשומת הלב, בסבר פנים יפות, בעיניים מאירות. נפגשנו בפעם האחרונה – כמה סמלי – במעמד "הַקְהֵל" בכותל המערבי. ראיתיך הולך בכבדות ובנחישות, ונזכרתי בעשרות רבות של פגישות בין משפחותינו ובינינו אנו; בשיחות עמוקות וממלאות בהשראה, בחדרך, מוקפים בספרי הקודש, ומדברים על עם ישראל, על אהבת ישראל, על מדינת ישראל, על האתגרים, ולא פחות מכך – על ההזדמנויות". 

ההספדים לרב דרוקמן

ההספדים לרב דרוקמן צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לפני עשור העניקה לך מדינת ישראל, את פרס ישראל, על מפעל חיים ותרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. הפרס הזה הביא לידי ביטוי, לא רק את ההוקרה לאישיותך, אלא את קריאת הכיוון והתקווה, שיקומו עוד דורות של "הרב דרוקמנים" שימשיכו וימזגו את התורה והמעשה, וידלו מים חיים, מהבארות העמוקים אותם חפרת. מורנו ורבנו הרב דרוקמן, בלכתך מאיתנו, איבדנו את אחד מבניהם ובוניהם, של העם והמדינה, ענק בתורה ובמידות, מנהיג עצום, מתלמידיו של אהרון.