הרב דרוקמן הובא למנוחות: "מה נעשה בלי אהבתך הגדולה"

אלפים השתתפו בהספדים לרב חיים דרוקמן. מסע ההלוויה המשיך לבית העלמין במשואות יצחק שם נטמן הרב בנוכחות משפחתו המצומצמת | נתניהו ספד: "הרב דרוקמן לא נרתע ממאבקים על נושאים שהם בנפש האומה", הרצוג: "חייך היו מלאי שליחות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/12/22 14:56 ב בטבת התשפג

הרב דרוקמן הובא למנוחות: "מה נעשה בלי אהבתך הגדולה"
הלווית הרב דרוקמן, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרב דרוקמן הובא למנוחות: אמש (א') הלך לעולמו הרב חיים דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית, והוא בן 90. הרב דרוקמן כיהן כראש ישיבת אור עציון ונשיא מוסדותיה, רב היישוב מרכז שפירא, יושב ראש מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא וחבר ההנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא. בבית המדרש של ישיבת אור עציון, החלו ההספדים על הרב דרוקמן עמד בראשות הישיבה במשך 50 שנה. הרב הותיר אחריו רעייה, הרבנית שרה, תשעה ילדים וקרוב ל-200 נכדים ונינים.

הרב שמואל אליהו: זאת הצוואה שהרב דרוקמן השאיר לנו

בין המספידים: הנשיא הרצוג, נתניהו, סמוטריץ' והרבנים הראשיים, הרב יעקב אריאל, הרב זלמן ברוך מלמד, הרב אריה שטרן ועוד. את מסע ההלוויה מנחה מנכ"ל מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, אלחנן גלט. שר הביטחון בני גנץ, יו"ר הכנסת יריב לוין, יו"ר ש"ס, אריה דרעי וחברי הכנסת ניר ברקת, זאב אלקין איתמר בן גביר, אורית סטרוק ועידית סילמן ומשה סלומון הגיעו כדי לחלוק לרב כבוד אחרון.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרצוג, נתניהו, סמוטריץ' והרבנים הראשיים ספדו לרב דרוקמן

נשיא המדינה, יצחק הרצוג ספד לרב דרוקמן: "לפני עשור העניקה לך מדינת ישראל, את פרס ישראל, על מפעל חיים ותרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. הפרס הזה הביא לידי ביטוי, לא רק את ההוקרה לאישיותך, אלא את קריאת הכיוון והתקווה, שיקומו עוד דורות של "הרב דרוקמנים" שימשיכו וימזגו את התורה והמעשה, וידלו מים חיים, מהבארות העמוקים אותם חפרת. מורנו ורבנו הרב דרוקמן, בלכתך מאיתנו, איבדנו את אחד מבניהם ובוניהם, של העם והמדינה, ענק בתורה ובמידות, מנהיג עצום, מתלמידיו של אהרון.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש הממשלה המיועד ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו ספד: "הרב דרוקמן השקיע את נשמתו בכל תלמיד, בכל חניך, בישיבה, בתנועת בני עקיבא, בפנימייה הצבאית, בהתיישבות. הרב דרוקמן לא נרתע ממאבקים על נושאים שהם בנפש האומה - שלמות הארץ, ערכים לאומיים, חינוך לזהות יהודית, מיגור הטרור והבטחת עוצמתו של צה״ל". 

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' ספד לרב דרוקמן: "מה נעשה רבנו בלי אהבתך הגדולה. בלי החיוך בלי החיבוק בלי לחיצת היד החמה בלי העידוד בלי התמיכה. מה נעשה בלי הגערה והתוכחה מעומק של אהבה. מה נעשה בלי הכתפיים בלי המסירות בלי האחריות. מי יתן לנו תמורתו של רבנו בעין טובה במבט נכון על המציאות. באור גדול, ברוגע ובשלווה ובאמונה יוקדת. תתפלל עלינו רבנו, על עם ישראל, ארץ ישראל, מדינת ישראל, ממשלת ישראל. ידעת לאחד ולראות את הטוב. כמה נזיפות קיבלתי ממך רבנו בשנתיים וחצי האחרונות. כמה שמחת בתלמידיך ובמוסדותיך. שנזכה למלא את החלל העצום שנפער". 

דני הירשברג: "היה עמוד האש לפני המחנה"

מזכ"ל בני עקיבא לשעבר, דני הירשברג, ספד לרב דרוקמן: "רגעים קשים מאוד, פרידה ממי שהיה עמוד האש לפני המחנה. הרב דרוקמן עבור כולנו היה מחנך, מדריך אבל לא באמירות אלא באורחות חייו. חיי את התורה הגדולה של תורת ארץ ישראל. היה דמות מופת שכרגע כל מה שאנחנו יכולים לעשות איך ממשיכים את האור הגדול. אור שמונת הנרות שנדלק אתמול בלילה כבה ויחד איתו כבה האור הגדול, דמות לנתינה לחיים של שליחות. של אתגר גדול ביום הזה".

תולדות חייו של זקן רבני הציונות הדתית

הרב חיים דרוקמן נולד בט"ז בחשוון תרצ"ג, 15 בנובמבר 1932 בקוטי שבפולין. בזמן השואה הסתתר עם הוריו במחבוא שנחפר מתחת לבית דודו ולאחר מכן הם נמלטו לעיר צ'רנוביץ. בהיותו בן 12 הוריו מסרו אותו לזוג יהודים חשוכי ילדים שקיבלו סרטיפיקטים והעלו אותו ארצה.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הוא למד בכפר הרא"ה, התגייס לצה"ל והתברג בתפקידי מפתח בתנועת בני עקיבא, ובין היתר היה מדריכם של שבט איתנים שכלל את הרבנים לעתיד זלמן ברוך מלמד, יעקב פילבר וצפניה דרורי. הרב צבי יהודה שלח אותו לעמוד בראשות הישיבה התיכונית אור עציון ובשנת תשל"ז הקים את הישיבה הגבוהה אור עציון.

צילום: גילי צרפתי

חבר כנסת, סגן שר ודוקטור לשם כבוד

במהלך השנים הוא כיהן כחבר כנסת מטעם המפד"ל, סגן משרד הדתות וכן ראש מערך הגיור במשרד ראש הממשלה. ביום העצמאות 2012 קיבל הרב דרוקמן את פרס ישראל על מפעל חיים. כמו כן הוענק לו תואר דוקטור לשם כבוד על פועלו בתחום החינוך ובתחום הגיור מאוניברסיטת בר־אילן ופרס ליצירה תורנית על שם הרצי"ה.

הרב דרוקמן היה נשוי לד"ר שרה, רופאה, בתו של פרופ' יעקב נחום אפשטיין. לזוג תשעה ילדים, מהם אחת מאומצת, והם התגוררו במרכז שפירא.