ראש ישיבה, ח"כ ומחנך: תחנות חייו של הרב חיים דרוקמן זצ"ל

הרב חיים דרוקמן הובא היום למנוחת עולמים | עוד לפני שהפך לזקן רבני הציונות הדתית, כיהן כראש ישיבה, כרב היישוב מרכז שפירא, כחבר כנסת מטעם המפד"ל וכמנהיג ציבור | תחנות חייו

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 26/12/22 18:16 ב בטבת התשפג

ראש ישיבה, ח"כ ומחנך: תחנות חייו של הרב חיים דרוקמן זצ"ל
הרב דרוקמן זצ"ל, צילום: גילי צרפתי

הרב חיים מאיר דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית, הלך אמש (א') לעולמו והוא בן 90. היום הובא הרב דרוקמן לקבורה כשאלפים הגיעו ללוותו בדרכו האחרונה. במהלך חייו נשא הרב דרוקמן תפקידים רבים: ראש ישיבת אור עציון ונשיא מוסדותיה, רב היישוב מרכז שפירא, נשיא איגוד ישיבות ההסדר, יושב ראש מרכז ישיבות בני עקיבא, חבר ההנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא וחבר כנסת מטעם המפד"ל.

הסתתר עם הוריו במחבוא ועלה לבדו לישראל

הרב חיים דרוקמן נולד בט"ז בחשוון תרצ"ג, 15 בנובמבר 1932 בקוטי שבפולין. בזמן השואה הסתתר עם הוריו במחבוא שנחפר מתחת לבית דודו ולאחר מכן הם נמלטו לעיר צ'רנוביץ. בהיותו בן 12 הוריו מסרו אותו לזוג יהודים חשוכי ילדים שקיבלו סרטיפיקטים והעלו אותו ארצה באוגוסט 1944.

כנס השקת הספר

כנס השקת הספר 'הנני' | צילום: דוד וייל

כיהן כראש ישיבת אור עציון ונשיא מוסודותיה

עם בואו ארצה, למד הרב דרוקמן בישיבת כפר הרא"ה, התגייס לצה"ל והתברג בתפקידי מפתח בתנועת בני עקיבא, ובין היתר היה מדריכם של שבט איתנים שכלל את הרבנים לעתיד זלמן ברוך מלמד, יעקב פילבר וצפניה דרורי.

העדיף מפלגה דתית. הרב צבי יהודה במרכז עם הרב דרוקמן

העדיף מפלגה דתית. הרב צבי יהודה במרכז עם הרב דרוקמן | צילום: באדיבות המצלם

בשנת 1952 החל ללמוד בישיבת מרכז הרב אצל הרב צבי יהודה הכהן קוק בירושלים וראה בו כרבו המבוהק. בהוראה של הרב צבי יהודה, עמד בראשות הישיבה התיכונית אור עציון ובשנת תשל"ז הקים את הישיבה הגבוהה אור עציון.

חבר כנסת, סגן שר ודוקטור לשם כבוד

לקראת הבחריות בשנת 1977 הוא הוצב במקום השני ברשימת המפד"ל לכנסת, לבקשת הרב צבי יהודה קוק. לקראת הבחירות לכנסת העשירית איים הרב דרוקמן בהקמת רשימה עצמאית, אך לבסוף הוא נשאר ברשימת המפד"ל.

הרב דרוקמן

הרב דרוקמן צילום: Kobi Gideon/Flash90.

בממשלת בגין השנייה, בשנת 1981, מונה לסגן שר הדתות, הוא פרש מהתפקיד לאחר 7 חודשים בשל אישור הנסיגה מחבל ימית. בשנת 1983 פרש מהמפד"ל והקים את "מחנה הציונות הדתית" ויחד עם פועלי אגודת ישראל הקים את מפלגתמורשה, שבמסגרתה התמודד בבחירות ב-1984. ב־1986 פרש מ"מורשה" וחזר והצטרף למפד"ל. הוא פרש מהכנסת ב־1988. לקראת הבחירות בשנת 1999, נתבקש לשוב ולכהן בכנסת, הוצב במקום השני ברשימת המפד"ל, וכיהן בכנסת עד 2003.

כמו כן הוענק לו תואר דוקטור לשם כבוד על פועלו בתחום החינוך ובתחום הגיור מאוניברסיטת בר־אילן ופרס ליצירה תורנית על שם הרצי"ה.

פרס ישראל ואב בית הדין לגיור

ביום העצמאות 2012 קיבל הרב דרוקמן את פרס ישראל על מפעל חיים. כמו כן הוענק לו תואר דוקטור לשם כבוד על פועלו בתחום החינוך ובתחום הגיור מאוניברסיטת בר־אילן ופרס ליצירה תורנית על שם הרצי"ה. בראשית שנת 2004 החל לכהן כראש מערך הגיור במשרד ראש הממשלה עד לפברואר 2012, על פי בקשת ראש הממשלה שרון. במהלך תקופת כהונתו חתם על כ־50 אלף תעודות גיור.

הרב דרוקמן היה נשוי לד"ר שרה, רופאה, בתו של פרופ' יעקב נחום אפשטיין. לזוג תשעה ילדים, מהם אחת מאומצת, וקרוב ל200 נכדים ונינים.