מחבבים שבלולים? לאקדמיה ללשון יש בשורה שפחות תאהבו

אנשי האקדמיה ללשון העברית נשאלו האם יש כזו מילה 'צדלול', פעולה בה מרימים כל שבלול ומניחים אותו בצד, והשיבו כי מונח זה אינו תקני בגלל שהם ממעטים לחדש מילים בדרך של הלחם

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/11/22 19:53 ג בכסלו התשפג

מחבבים שבלולים? לאקדמיה ללשון יש בשורה שפחות תאהבו
צילום: shutterstock

האקדמיה ללשון עברית אחראית לחידושי לשון רבים שהתקבעו בחיינו, ואנשיה עמלים יומם ולילה כדי למצוא פתרונות יצירתיים ומעשיים למילים וביטויים חדשים שישתלבו בשגרת החיים של דוברי העברית בארץ ובעולם. בכל יום האקדמיה מקבלת שאלות מגוונות איך להגות נכון מילים בשפה העברית כמו שצריך.

נתקלתם בשבלול משוטט? זה הזמן לצדלל

לאחר סוף שבוע סוער וגשום, בכל גינה, חצר וחורשה, אפשר למצוא את השבלולים, יצורים קטנים שמעוררים בנו גועל או חמלה על כך שרבים נוהגים לדרוך עליהם. בפוסט שפרסמה האקדמיה ללשון, התייחסה לשאלתה של מיקה האם יש כזו מילה 'לצדלל'? פעולה בה מרימים כל שבלול ומניחים אותו בצד. "הימים גשומים וחורפיים – נתקלתם בשבלול משוטט? זה הזמן לצדלל. תודה למיקה על החמלה ועל השאלה הנהדרת", פתו האקדמיה ללשון את תשובתם.

לאט לאט

לאט לאט צילום: ללא

אנשי האקדמיה הסבירו כי המילה 'צדלול' היא הלחם של המילים 'צד' ו'שבלול. "צדלול? צד + שבלול! בשנים האחרונות נוצרה מחוץ לאקדמיה ללשון העברית המילה "צדלול" – הלחם של המילים צַד ושַׁבְּלוּל (כלומר להזיז שבלול לצד הדרך), ומכאן גם הפועל לצדלל".

ככלל האקדמיה ללשון העברית ממעטת לחדש מילים בדרך של הלחם

לגבי השאלה האם מונח זה תקני, ענו אנשי האקדמיה כי "ככלל האקדמיה ללשון העברית ממעטת לחדש מילים בדרך של הלחם – אין זו דרכה של העברית הקלסית ועל פי רוב נוצרות מילים מסורבלות וקשות לנטייה".

לסיום, תהו אנשי האקדמיה כי אולי ביום מן הימים, המילה 'לצדלל' תכנס לתוך השפה העברית, גם ללא עזרתם. "נראה שמקומו של הפועל לצדלל בלשון העגה (סלנג), אבל כדרכן של מילים, ימים יגידו – אולי לצדלל וצדלול יכו שורשים בשפה שלנו גם ללא עזרת האקדמיה".