פרשת היהלום השחור: עונש מאסר בפועל וקנס של מיליוני שקלים

עונש כבד הוטל על מנכ"ל חברת יהלומים שהואשם בהברחה והלבנת הון. מנגנון ההברחה התבצע כך שהבלדרים קיבלו יהלומי גלם בחו"ל והבריחו אותם לישראל, תוך שהם מסתירים אותם על גופם. על פי כתב האישום, שווי היהלומים המוברחים עמד על מעל ל-70 מיליון דולר

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 24/11/22 13:42 ל בחשון התשפג

פרשת היהלום השחור: עונש מאסר בפועל וקנס של מיליוני שקלים
צילום: shutterstock

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר היום (ה') קנס וחילוט בסך 25 מיליון שקלים על חברת אל. אל. די יהלומים בע"מ (LLD Diamonds) , שעיסוקה במסחר יהלומים, וכן 18 חודשי מאסר בפועל וקנס וחילוט בסך 280,000 שקלים על מנכ"ל החברה ראובן שמאלוב. זאת לאחר שהחברה ושמאלוב הודו והורשעו במסגרת הסדר טיעון בפרשת "יהלום שחור" שעניינה עבירות הברחת יהלומים בהיקף גדול לישראל והלבנת הון.

על פי כתב האישום שבעובדותיו הודו הנאשמים, בתקופה שבין מרץ 2008 לבין 2012 פעל שמאלוב להבריח יהלומים מחו"ל עבור חברת LLD באמצעות בלדרים שונים. עוד על פי כתב האישום, מנגנון ההברחה התבצע כך שהבלדרים קיבלו יהלומי גלם בחו"ל והבריחו אותם לישראל, תוך שהם מסתירים אותם על גופם, מבלי להצהיר עליהם במכס, ומבלי שצורפו ליהלומים תעודות קימברלי המעידות כי מקור היהלום אינו באזורי עימות באפריקה (אינם "יהלומי דמים"). לאחר מכן הבלדרים מסרו את היהלומים המוברחים למפעיל הבלדרים או במשרדי חברת LLD.

העונש הולם את חומרת העבירות 

הנאשמים - שמאלוב והחברה - ניהלו את תהליך ההברחות, שכלל בין היתר את קבלת היהלומים שהוברחו בישראל, העברת היהלומים המוברחים למיון והערכה, וכן הנחיית עובד החברה לתעד את הסחורה המוברחת בסדרה מקודדת, על מנת להסתיר את מקורם. על פי כתב האישום, שווי היהלומים המוברחים עמד על מעל ל-70 מיליון דולר (מעל ל-243 מיליון שקלים).

התיק נחקר על ידי יאחב"ל שבלהב 433 במשטרת ישראל, חקירות מכס ומע"מ ירושלים ויחידת יהלום ברשות המיסים ומטופל על ידי עורכת הדין אורנה גלבשטיין מפרקליטות מיסוי וכלכלה. מפרקליטות מיסוי וכלכלה נמסר לאחר גזר הדין: "המאסר והקנסות מהווים ענישה משמעותית ההולמת את העבירות החמורות של הברחת יהלומים והלבנת הון בהן הורשעו וביטוי לנטילת האחריות של הנאשמים".