היועמש"ית קובעת: דרעי לא ימונה לשר ללא אישור יו"ר ועדת הבחירות

אריה דרעי צפוי לכהן כשר האוצר, אבל לפני שזה יקרה הוא יאלץ לעבור את המשוכה המשפטית. בהרב מיארה הגיבה לחוות הדעת של דרעי וקבעה כי השופט עמית ייאלץ לדון בעניין הקלון | בש"ס דורשים לשנות את החוק

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/11/22 10:41 כו בחשון התשפג

היועמש"ית קובעת: דרעי לא ימונה לשר ללא אישור יו"ר ועדת הבחירות
אריה דרעי, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

משוכה משפטית בדרך למשרד האוצר: אריה דרעי בדרך למשרד האוצר, כך סוכם בהסכמים הקואליציונים בין המפלגות. אבל עוד לפני שזה יקרה בפני דרעי עומדת משוכה משפטית לא פשוטה שיצטרך לעבור כדי לחזור ולהיות שר בממשלה. 

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה קובעת היום כי על מנת שדרעי יוכל לכהן כשר הוא יאלץ להגיב בקשה ליושב ראש ועדתצ הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית כדי שהאחרון יכריע בסוגיית הקלון של דרעי בהתאם לאמור בסעיף 6(ג) לחוק יסוד: הממשלה.

סוגיית הקלון קובעת כי אדם שהורשע בפלילים ונידון למאסר, יחול עליו הקלון וימנע ממנו לכהן כשר במשך שבע שנים. בעסקת הטיעון האחרונה שנחתמה לפני כשנה בין הפרקליטות ודרעי, על רקע עבירות מיסים בהן הודה יושב ראש מפלגת ש"ס, נקבע לדרעי עונש מאסר על תנאי. ליבת המחלוקת היא האם עונש מאסר על תנאי זהה לעונש מאסר רגיל בעניין הקלון, לפי היועמש"ית בהרה מיארה, השופט עמית יהיה זה שיפסוק בעניין.

היועמש"ית דוחה את חוות הדעת של דרעי: הנושא יגיע ליו"ר וועדת הבחירות

כזכור, דרעי שהתפטר מהכנסת הקודמת לאחר עסקת הטיעון אליה הגיע עם הפרקליטות אז קיבל גם עונש מאסר על תנאי, ביקש מעורך דינו נבות תל צור לכתוב עבורו חוות דעת משפטית בנוגע לאפשרות שימונה כשר. תל צור רכן ניסח חוות דעת בה קבע כי אין עונש המאסר על תנאי דומה לעונש מאסר ולכן עבירת הקלון לא חלה על דרעי והוא יוכל לכהן כשר. נתניהו העביר את חוות הדעת ליועצת המשפטית לממשלה והאחורנה הגיבה היום וקבעה כי חוות דעתה שונה וכי הנושא יגיע לפתחו של יושב ראש וועת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית.

גלי בהרה מיארה

גלי בהרה מיארה צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

"לאחר שבחנתי חוות דעת שהונחו בפניי וקיימתי דיון בהשתתפות פרקליט המדינה, המשנים ליועצת המשפטית לממשלה, מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה וגורמים נוספים מפרקליטות המדינה", כתבה מיארה, "מסקנתי היא שהוראת סעיף 6(ג) לחוק-יסוד: הממשלה, העוסקת בתנאי כשירותם של שרי הממשלה, חלה גם על מי שנגזר עליו עונש של 'מאסר על-תנאי'".

"על מנת למנות את חה"כ דרעי לכהן כשר בממשלה, יש לפעול בהתאם לאמור בסעיף 6(ג) לחוק יסוד: הממשלה, וקודם למינוי להגיש ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית בקשה. זאת, על מנת שיקבע האם בעבירה שבה הורשע, בנסיבות העניין, יש משום קלון".

בש"ס ידרשו לשנות את החוק

לאחר קביעת היועמשי"ית, בש"ס מתכננים להגיש הצעת חוק שתפתור את הבעיה. חבר הכנסת משה ארבל צפוי להגיב הצעת חוק הקובעת כי סעיף 6(ג) לחוק יסוד: הממשלה, ישאר על תילו כרגיל מלבד העובדה שיכתב במפורש כי עונס מאסר על תנאי, לא יהיה כעונס מאסר רגיל ולא ישפיע על עבירת הקלון.