הרב דרוקמן בביקורת על נעם: "מפריעה לי ההתבדלות"

זקן רבני הציונות הדתית העניק ראיון ברקע תוצאות הבחירות. הוא לא מבין מה החשש מפני העתיד, "אין שום בעיה עם מדינת הלכה. איש לא מדבר על חיי הפרט. איך יפגעו בזכויות של אנשים?" וגם מתייחס למשא ומתן בדרך להקמת הממשלה

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/11/22 11:26 כד בחשון התשפג

הרב דרוקמן בביקורת על נעם: "מפריעה לי ההתבדלות"
הרב דרוקמן, צילום: Avi Dishi/Flash90

ראש ישיבת אור עציון ונשיא איגוד ישיבות ההסדר, הרב חיים דרוקמן חגג לאחרונה את יום הולדתו ה-90. לרגל המאורע, ובצל הבחירות לכנסת ה-25 שהביאו לניצחון חד משמעי לגוש הימין, בראיון שהעניק לחנן גרינווד ופורסם הבוקר (ו') בישראל היום לא חסך התייחסותו לסוגיות שעל סדר היום. 

בימים אלו מתנהל המשא ומתן להקמת הממשלה, ונראה כי מפלגת הציונות הדתית, שהגיעה למספר שיא של 14 מנדטים תמלא תפקיד משמעותי באיוש משרדי הממשלה. יחד עם זאת, היו"ר סמוטריץ' טרם קיבל את מבוקשו מנתניהו, אוצר או ביטחון. על כך אומר הרב, "אני לא נכנס לסוגיית התיקים. כל אחד יודע מהם התיקים המשמעותיים. אולי בפעמים קודמות לקחו את הציונות הדתית כמובנת מאליה, אבל הפעם אני מניח שזה לא יתרחש".

אין שום בעיה עם מדינת הלכה. איש לא מדבר על חיי הפרט

נתניהו וסמוטריץ

נתניהו וסמוטריץ' צילום: ללא

באשר לחשש בקרב נציגי מפלגות שמאל מפני שינויים קיצוניים בתחומי דת ומדינה, הרב דרוקמן משוכנע שאין סיבה לדאגה. "אין שום בעיה עם מדינת הלכה. איש לא מדבר על חיי הפרט. איך יפגעו בזכויות של אנשים? אני לא מבין מה הבעיה. אנחנו מדברים על מדינה יהודית. למה לא מדברים על נישואים וגירושים שיהיו הפקר? אולי מדברים גם על זה. בסוף עובדה שלא מדברים על נישואים של יהודים עם גויים, כי הם מבינים שבכל זאת מדובר ביהודים. בסוף נקודת המוצא היא שמדובר במדינה יהודית, וצריך לפעול לפי מה שעושים במדינה יהודית". 

צריך להכיל את יוצאי הדופן בעם שלנו

עוד הוא מוסיף, "בעם שלנו יש גם יוצאי דופן. מה לעשות, צריך להכיל אותם, אבל לא לפעול כמותם. צריך להיות מודעים לכך שיש כאלו ולא להתפלא עליהם, אבל לא לפעול כמותם. אני מדבר על מדינת הלכה בדרך שבה המדינה מתנהלת. מה שאתה עושה בבית זה עניינך, אבל בחוץ - זו מדינה יהודית".

בזהירות רבה מתייחס הרב גם למפלגת נעם שרצה תחת רשימת הציונות הדתית ומבהיר כי הוא לא מדבר על אף אחד באופן אישי. "אני כן אגיד שלפעמים מפריעה לי ההתבדלות. אני־אני־אני, אנחנו זהות יהודית, וכן הלאה. אך על עצם הדברים אני מסכים איתם. יש שיגידו שמה שעשו בציבוריות הישראלית הוא כפייה הפוכה, בכל הנוגע ל'הורה 1' ו'הורה 2'. אבא ואמא זה משהו שקיים כבר דורות, אז משנים, כי מישהו רוצה לחדש? מי שרוצה לחדש הוא זה שכופה. יש משהו בהגדרה של נעם 'טרלול'. אחרת למה לשנות? מה ההיגיון?".