ה-FBI יחקור את מותה של שירין אבו עאקלה | גנץ: "לא נשתף פעולה"

סוכנות הריגול האמריקנית, תחקור את אירוע מותה של העיתונאית הפלשתינית בחודש מאי האחרון. גנץ: "ההחלטה של משרד המשפטים האמריקאי היא טעות קשה" | תחקיר צה"ל מלפני חודשיים: סבירות גבוהה יותר שהעיתונאית נהרגה מירי שלנו

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 14/11/22 22:38 כ בחשון התשפג

ה-FBI יחקור את מותה של שירין אבו עאקלה | גנץ: "לא נשתף פעולה"
שירין אבו עאקלה, צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של שירין אבו עאקלה, לפי סעיף 27א

לפני כחודשיים פורסם כי מסדרת תחקירים עולה שלא ניתן לקבוע באופן חד משמעי על ידי מי נורתה  עיתונאית "אל ג'זירה", שירין אבו עאקלה, אולם בצה"ל הסבירו כי בסבירות גבוהה יותר היא כי נפגעה בשוגג מירי צה"ל. הערב  (ב') ארצות הברית עדכנה את ישראל בכך שה-FBI, סוכנות הריגול האמריקנית, תחקור את האירוע שהוביל למותה. עצם הכוונה מצד האמריקאים לפתוח בחקירה דווח לראשונה בערוץ 14. 

שר הביטחון הגיב לפרסומים הערב, ואמר כי ההחלטה של משרד המשפטים האמריקאי לחקור את מותה המצער של שירין אבו עאקלה היא "טעות קשה". לדבריו, "צה"ל ביצע חקירה עצמאית ומקצועית, שהוצגה לאמריקאים ששותפו בפרטים. הבהרתי לנציגי האמריקאים שאנו עומדים מאחורי חיילי צה"ל, שלא נשתף פעולה עם אף חקירה חיצונית, ולא נאפשר התערבות בענייניה הפנימיים של ישראל". 

גנץ

גנץ | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

"החיילים היו בסכנה"

גורם צבאי בכיר הבהיר עם פרסום התחקיר הצה"לי, כי לא היתה כל כוונה לפגוע בעיתונאית. "צריך להגיד, הירי שפגע בשירין יכול להיות אחת משתי אופציות: לוחם צה"ל שיורה בשוגג לאחר שהוא מזהה את העיתונאית כחמושה בשל ירי שהוא סופג מהכיוון, ומגיב בירי לעבר המקום בו היא שוהה. מנגד, יכול להיות שמדובר בירי פלשתיני. אנחנו יודעים על ירי שבוצע לכיוון צפון, הכיוון בו היתה שירין - מלפחות ארבעה גגות באזור הרכבים. לכן אנחנו עדיין אומרים שזה יכול להיות ירי פלשתיני או ישראלי".

"עם זאת", אמר אותו גורם בכיר כי "מסקנות התחקיר מלמדות שבסבירות גבוהה יותר הירי בוצע בידי קלע צה"ל שפעל תחת אש מתוך אחד הרכבים באותו מתחם אורבני וצפוף". הגורם הוסיף כי לאחר בדיקה נמצא כי לא היה פער בנושא הוראות הפתיחה באש. 

הלווייתה של אבו עאקלה |

הלווייתה של אבו עאקלה | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"החיילים היו בסכנה. צה"ל מיצר על על מותה של העיתונאית ואנחנו פועלים בכל דרך כדי למנוע הרג של בלתי מעורבים, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שהמקום כולו נמצא בזירת קרב ושהעיתונאית נמצאה בסמוך למקורות הירי ועל כן היא נפגעה". 

בתום התחקירים הועברו החומרים הרלוונטיים לפרקליטות הצבאית. לאחר בדיקה של כל הממצאים והנסיבות, הפצ"רית הגיעה למסקנה כי אין חשד לעבירה פלילית כיוון שמדובר באירוע בשדה קרב ולכן החליטה שלא לפתוח בחקירה פלילית בנושא. 

מחאה בעקבות מות העיתונאית

מחאה בעקבות מות העיתונאית | צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

השתלשלות האירועים

מאז אותו בוקר בו נפגעה אבו עאקלה, בוצעו מספר תחקירים לפעילות, גם תחקיר ברמת הפיקוד של מפקד היחידה, של המח"ט הגזרתי אל"ם אריק מויאל, של מפגד אוגדת איו"ש תא"ל אבי בלוט וגם של מפקד פיקוד מרכז האלוף יהודה פוקס. בנוסף אליהם, בוצעו תחקירים פיקודיים של מפקד חטיבת הקומנדו (חטיבת עוז) אל"ם מני ליברטי שביצע תחקיר מעמיק ספציפי שנגע נקודתית באירוע הירי ממנו נפגעה אבו עאקלה.

התחקירים הוצגו בפני כוכבי שביקש להמשיך את התחקיר "ולהפוך כל אבן כדי להגיע לחקר האמת". נוספו מומחים מאמ"ן שבחנו את הסאונד בזמן אמת, ניתוח פרטני בזירת האירוע וניתוח מרחבי הירי, לרבות הדמיה מפורטת של השטח. בנוסף נבחנו ממצאים פורנזיים ובליסטיים שונים מהזירה. כמו כן, עורכי התחקיר בחנו מידע נוסף שפורסם בנוגע לאירוע, לרבות מידע שהוצג על ידי גופי תקשורת בינ"ל, ובכלל זה תיעוד וידיאו ואודיו.

תיעוד ממצלמות גוף של הלוחמים בג’נין:

לאחר הפצרות חוזרות ונשנות, הועבר לבדיקה הקליע מהרשות הפלשתינית. ב-2 ביולי נערכה בדיקה בליסטית של הקליע במעבדה לזיהוי פלילי, על ידי גורמים מקצועיים ישראליים, ונכחו בה נציגים אמריקאים מקצועיים של מתאם הביטחון האמריקני (גנרל בכיר) בין ישראל לבין הרשות
UNITED STATES SECURITY COORDINATOR FOR ISRAEL AND THE PALESTINIAN AUTHORITY (USSC). בבדיקה נקבע, כי לאור מצבו הפיזי של הקליע ומצב הסימנים עליו, קיים קושי של ממש בהסקת מסקנות. לפיכך, גם בבדיקה זו לא התאפשר לקבוע האם הקליע נורה או לא נורה מכלי נשק צה"לי.

על הכוח נורו ומאות ואלפי כדורים באש לא מדויקת. לאחר שהכוח מסיים את הפריקה הרגלית הגיעה שיירת הרכבים, חמישה רכבים ממוגנים מסוג 'דויד' ועוד שלושה רכבי 'זאב' ממוגנים, ותחת אש כבדה ומטענים שהושלכו לעברם, הלוחמים עלו לרכבים. בשלב הזה בוצע הירי שפגע ככל הנראה בעיתונאית אל-ג'זירה.