בחירות 2022

בדרך לממשלת נתניהו: נציגי הסיעות הגיעו לבית הנשיא

הנשיא יצחק הרצוג קיבל במשכנו בירושלים את נציגי המפלגות שממליצים על המועמד שלהם להרכבת הממשלה. יש עתיד: "לא נשב עם נאשם בעבירות פליליות". המחנה הממלכתי: "לא נהיה פאתטיים ונמליץ על מי שאין לו סיכוי להרכיב ממשלה"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 09/11/22 19:29 טו בחשון התשפג

בדרך לממשלת נתניהו: נציגי הסיעות הגיעו לבית הנשיא
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שבוע חלף מאז הבחירות הכלליות לכנסת ה-25, והמגעים להקמת ממשלה מתקדמים. נציגי המפלגות הנבחרות החלו להגיע בשעות הצהריים היום (ד') למשכן נשיא המדינה יצחק בוז'י הרצוג בירושלים על מנת להציג את המועמד שלהם להרכבת הממשלה. בנימין נתניהו צפוי לקבל את 64 ההמלצות של חברי גוש הימין.

הליכוד, יש עתיד, המחנה הממלכתי וש"ס הגיעו כבר הגיעו ובסיכומו של היום הראשון למצעד ההמלצות נתניהו קיבל 43 ממליצים. מחר צפויים להגיע גם נציגי נציגי סיעת יהדות התורה, הציונות הדתית, ישראל ביתנו, עוצמה יהודית, חד"ש תע"ל, רע"מ וביום שישי נציגי העבודה וסיעת נעם.

נציגי ש"ס ממליצים על נתניהו

נציגי ש"ס ממליצים על נתניהו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נציגי המחנה הממלכתי שהגיעו לנשיא, השר זאב אלקין, השרה פנינה תמנו שטה וחבר הכנסת איתן גינזבורג הודיעו על החלטתם שלא להמליץ על אף אחד מהמועמדים. קמפיין הבחירות של השר בני גנץ התבסס על מועמדותו לראש הממשלה, מועמדות שנגוזה עם מספר המנדטים שקיבל. במענה שלאלה מדוע הם לא ממליצים על לפיד, השיבה השרה תמנו שטה, "המחנה הממלכתי פועל בשקיפות ולא משחק בנדמה לי, רואים שאין למי מהגוש סיכוי להקים ממשלה". אלקין הוסיף עקיצה: "לא נהיה פאתטיים ונמליץ על מי שאין לו סיכוי להרכיב ממשלה". 

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נציגי מפלגת יש עתיד, שהשיגו רק 24 מנדטים בבחירות, המליצו על ראש הממשלה הנוכחי יאיר לפיד. "העם אמר את דברו. בסופו של דבר לא חייבים להיות בשלטון - השלטון הוא כלי ולא מטרה. ציבור גדול בחר בנו בעקבות ערכים ולא נוכל להחליף את הערכים רק כדי להיות בשלטון".

נציגי יש עתיד אצל הנשיא

נציגי יש עתיד אצל הנשיא צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הנשיא יכריז על חבר הכנסת שעליו תוטל הרכבת הממשלה

נציג הליכוד, יריב לוין אמר: "אנחנו ממליצים על בנימין נתניהו כמי שיקבל את התפקיד להקים ממשלה. זו הייתה מערכת בחירות שהשאלה שעמדה במרכזה הייתה ברורה - מי המבקש שתקום ממשלה בראשות נתניהו ומי המבקש ממשלה אחרת".

הליכודניקים המליצו על נתניהו

הליכודניקים המליצו על נתניהו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש הממשלה המכהן יאיר לפיד יקבל ככל הנראה רק 28 המלצות, שכן בישראל ביתנו, המחנה הממלכתי, ברע"ם ובחד"ש-תע"ל לא מתכוונים להמליץ על אף מועמד. קודם להגעת נציגי הרשימות, הרצוג קיבל לידיו את התוצאות הרשמיות של הבחירות לכנסת ה-25.

על פי הנוהג, הנשיא ייפגש עם נציגי הסיעות, ישמע את המלצתן ולאחר גמר סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות יכריז על חבר הכנסת עליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה. מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד: הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה נוספת של עד 14 יום נוספים על פי החוק.