חורף מסוכן: 25 הרוגים בשנה מתאונות דרכים בכבישים רטובים

הימים הקרובים אמורים להיות גשומים במיוחד והכבישים להיות רטובים ובוציים. מצב זה בו הכבישים חלקים לאחר הגשמים, מגביר באופן משמעותי את הסיכון לתאונות דרכים | ממוצע גבוה של הרוגים בשנים האחרונות

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/11/22 19:08 יד בחשון התשפג

חורף מסוכן: 25 הרוגים בשנה מתאונות דרכים בכבישים רטובים
צילום: shutterstock

הימים הקרובים אמורים להיות גשומים במיוחד והכבישים להיות רטובים ובוציים. מצב זה בו הכבישים חלקים לאחר הגשמים, מגביר באופן משמעותי את הסיכון לתאונות דרכים בעקבות איבוד שליטה על כלי הרכב והחלקה.

 על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, בעשור האחרון (2021-2012) נפגעו למעלה מ-13 אלף בני אדם בתאונות דרכים בכבישים רטובים או בוציים, מתוכם 247 בני אדם נהרגו - 25 בני אדם מדי שנה בממוצע. 1,012 בני אדם נפצעו באורח קשה בכבישים החלקים והבוציים בעשור האחרון.

על פי הנתונים, מעל למחצית מהנפגעים בתאונות דרכים בכבישים רטובים ובוציים נפגעים דווקא בתוך תחומי הערים והישובים. בירושלים נפגעו בעשור האחרון (2012-2021) 629 בני אדם בתאונות דרכים בכבישים בוציים או רטובים, בתל אביב-יפו נפגעו 593 בני אדם ובחיפה נפגעו 499 בני אדם בכבישים רטובים / בוציים. בכל התחום העירוני נפגעו בעשור האחרון 6,807 בני אדם בכבישים רטובים, מהם 83 בני אדם נהרגו ו-519 נפצעו באורח קשה.

למה זה קורה?

אחת הבעיות של החורף הישראלי, היא המרווחים הגדולים שבין הגשמים, הגורמים לכך שכל גשם שיורד משפיע על הדרכים כמו "הגשם הראשון" המאופיין בסכנת החלקה רבה יותר. טיפות של שמן ואבק יחד עם טיפות הגשם, יוצרים שכבה דקה של נוזל צמיגי על פני הכביש. שיפור התשתית – ניקוי הכבישים, פתיחת בורות ניקוז אשר ימנעו שלוליות בכבישים היא קריטית וחשובה ליכולת של כלי הרכב לאחוז בכביש בצורה טובה אשר תמנע ממנו להחליק. תשתית טובה ותקינה יכולה לפצות על טעויות הנהג אם זה נוסע במהירות שלא תואמת את תנאי הדרך ומאפשרת לו, גם במקרה של טעות ,להינצל מתאונה קשה או קטלנית.

מה אפשר לעשות בכביש רטוב? 

בכדי להקטין את הסיכון לתאונה בכבישים רטובים, על הנהג להוריד את מהירות הנסיעה ולהתאימה לתנאי הדרך. כאשר הכביש רטוב או בוצי יש לשמור על מרחק גדול יותר מהרכב שמלפנים כיוון שבלימה פתאומית וגסה עלולה לגרום לנעילת הגלגלים ולהחלקה מסוכנת. בנוסף יש להקפיד לנסוע לאט יותר ובהילוך נמוך לפני כניסה לשלוליות כיוון שמתחת לשלולית עשויים להיות בורות בלתי צפויים.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "אנחנו בפתחו של החורף והימים הקרובים אמורים להיות גשומים במיוחד. מיעוט ימי הגשם בישראל יוצר מצב בו כמעט כל מערכת גשמים דומה מאוד למצב בו יש גשם ראשון – מצב בו הכבישים הופכים לבוציים וחלקים במיוחד. כאשר הכביש רטוב או בוצי מרחק העצירה מתארך, יכולת הבלימה נפגמת וכך גם אחיזת כלי הרכב בכביש. זה הזמן לפעול על מנת לצמצם את הסכנות שבנהיגה בכבישים רטובים ובוציים. על הרשויות המקומיות לנקות את פתחי הניקוז על מנת למנוע מצב של הצטברות מים והצפות כבישים. יש להדגיש את מוכנות כלי הרכב לחורף ובעיקר את תקינות הצמיגים. במספר פעולות פשוטות ניתן לצמצם את הסכנה להיפגעות בתאונות דרכים בכבישים רטובים ובוציים".