המועמדים לפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס נחשפים

מפעל הפיס מכריז היום על 12 המועמדים של "הרשימה הארוכה" של פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2022. המועמדים נבחרו על ידי חבר השופטים של הפרס, בראשותו של יו"ר הועדה וראש צוות השופטים, מר אורן נהרי

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/11/22 18:00 יד בחשון התשפג

המועמדים לפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס נחשפים
מפעל הפיס, צילום: פלאש 90. תומר נאוברג

פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס, שנוסד בשנת 2000 במטרה לעודד את הספרות העברית ואת תרבות הקריאה, יחולק השנה זו השנה ה-22. השנה עודכנו סכומי הפרסים ונוספו 200 אלף ₪ שיוענקו לזוכים בקטגוריות השונות, וזאת מתוך החשיבות הרבה שמפעל הפיס רואה בקידום הספרות העברית ובטיפוחם של סופרות וסופרי ישראל.

המועמדים שנבחרו ל"רשימה הארוכה" לשנת 2022 הם:

  • "אחות לפליאדות" מאת: אורית אילן בהוצאת ידיעות ספרים.
  • "כולנו החמישה" מאת: סמי ברדוגו בהוצאת הספריה החדשה.
  • "חמתו של תמוז" מאת: אילנה ברנשטיין בהוצאת זמורה ביתן.
  • "המתנדבת" מאת: נטעלי גבירץ בהוצאת כתר.
  • "הספר הלא נכון" מאת: נעה ידלין בהוצאת כנרת זמורה.
  • "השתקן" מאת: ארי ליברמן בהוצאת אחוזת בית.
  • "עבודות וימים" מאת: לילך נתנאל בהוצאת אפיק.
  • "זה לא קרה" מאת: מירב נקר סדי בהוצאת בבל.
  • "הספר האדום" מאת: אסף ענברי בהוצאת ידיעות ספרים.
  • "החמדנים" מאת: ירמי פינקוס בהוצאת כתר.
  • "אבנים" מאת: צחי פרבר בהוצאת כנרת זמורה.
  • "אשמתו של פרופ' שיף" מאת: אגור שיף בהוצאת אחוזת בית.

מתוך שמות המועמדים במסלול הראשי של "הרשימה הארוכה" ייבחרו חמישה ספרים שיהיו המועמדים הסופיים לפרס ("הרשימה הקצרה"), וזאת לצד "הרשימה הקצרה" במסלול ספר הביכורים שתמנה שלושה מועמדים. בתאריך 2.1.2023 ייבחר הזוכה הגדול בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2022 בשידור חגיגי בקשת 12.

כל אחד מבין 12 הסופרים שנבחרו במסגרת "הרשימה הארוכה" יזכה למענק בסך 30 אלף ₪ (במקום 20 אלף ₪ בשנה שעברה). חמשת הסופרים שספריהם יבחרו ל"רשימה הקצרה", יזכו למענק בסך 60 אלף ₪ (במקום 40 אלף ₪ בשנה שעברה). למועמדי "הרשימה הקצרה ספר ביכורים" יוענק פרס בסך 30 אלף ₪ כל אחד (במקום 20 אלף) ולזוכה במסלול הביכורים, הנבחר מתוך הרשימה הקצרה לביכורים, יוענק פרס כספי בסך 75 אלף ₪.

הזוכה בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2022 יזכה במענק על סך 180 אלף ₪ (במקום 150 אלף בשנה שעברה) וספרו יתורגם וייצא לאור בשפה הערבית ובשפה זרה נוספת, על פי בחירתו. בנוסף, ירכוש מפעל הפיס מהדורה בת 500 ספרים מספרי חמשת הסופרים שנבחרו במסגרת "הרשימה הקצרה", ויעניק אותם כמתנה לספריות ציבוריות ברחבי הארץ.

יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי, מסר: "מפעל הפיס נרגש וגאה להוביל את המפעל החשוב והיוקרתי ביותר בתחום הספרות בישראל - "פרס ספיר לספרות ", אשר הפך ברבות השנים למוסד יוקרתי ומוערך שזוכה לעניין רב, הן בקרב קהילת הספרות בישראל והן בקרב הציבור כולו. מטרתו של הפרס להוקיר את הספרות העברית כאבן יסוד בתרבות הישראלית ולהעניק לסופרי ישראל את הכבוד הראוי להם בציבור הישראלי. מפעל הפיס ימשיך לפעול לקידום עולם התרבות בישראל ולהעלות על נס את תרומתם החשובה של הסופרות והסופרים בישראל לחברה".

יו"ר חבר השיפוט, אורן נהרי, הוסיף: "מבין עשרות רבות של ספרים מועמדים טובים, ועדת השיפוט, לאחר דיונים וכן גם מחלוקות בין הספרים המשובחים, הגיעה למסקנה לגבי 12 הספרים המתאימים ביותר להיכלל ברשימה הארוכה, וכולנו שמחים לראות, שהזירה הספרותית הישראלית, מוציאה תחת ידיה ספרים מעולים מדי שנה, מרתקים, מגוונים של הסופרים והסופרות הוותיקים והחדשים".

ראש אגף התרבות של מפעל הפיס, דולין מלניק, סיכם: "מפעל הפיס ימשיך להוביל את פרס ספיר לספרות עוד שנים רבות וימשיך להשקיע משאבים רבים במטרה לקדם את הסופרים בישראל ואת הספרות הישראלית. זוהי הזדמנות מצוינת לכל אוהבי הספרים ליהנות מפירות היצירה המופלאים של הסופרות והסופרים בישראל, ובכך גם לתמוך באחד מהעוגנים המרכזיים של עולם התרבות הישראלי".