הרב אילעאי עופרן: לשאול רבנים למי להצביע - חילול השם

הרב אילעאי עופרן מסביר מדוע לדעתו לא צריך לשאול רבנים למי להצביע בבחירות הקרובות: "ההכשרה הרבנית של כל רב לא הכשירה אותו בנושא הזה. כשהם נותנים לכם תשובה הם עונים את דעתם האישית והאצטלה הרבנית הופכת רק קרדום לחפור בה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/10/22 19:34 ו בחשון התשפג

הרב אילעאי עופרן: לשאול רבנים למי להצביע - חילול השם
הרב אילעאי עופרן. , צילום: מושיק שאמע

במסגרת פרויקט ״חדר השאלות״ של תנועת נאמני תורה ועבודה, נשאל רבה של קבוצת יבנה, הרב אילעאי עופרן האם צריך לשאול או להתייעץ עם רב למי להצביע לקראת הבחירות לכנסת ה-25 שיתקיימו מחר. הרב עופרן ענה תשובה ברורה כי רבנים לא אמורים לומר למי להצביע, ואם הם עושים זאת, מדובר בחילול השם.

"בימים של לפני הבחירות הרשת מתמלאת במכתבי רבנים והמלצות ועצומות של רבנים שאומרים להצביע למפלגה הזו או למפלגה אחרת. לעניות דעתי זוהי טעות גדולה, שלא לומר ממש חילול השם. רבנים לא אמורים להתעסק בפוליטיקה ואני מבקש להסביר את העניין הזה", אמר רבה של קבוצת יבנה.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ההכשרה הרבנית של כל רב לא הכשירה אותו לעסוק בזה

הרב עופרן הסביר מדוע לדעתו אין לרבנים להתעסק בפוליטיקה. "הסיבה שבגללה לא אמורים לשאול רב למי הצביע, זה לא בגלל שזה טמא, לא בגלל שלרבנים אסור להתעסק בפוליטיקה או כל מיני דברים כאלה. אלא בגלל שההכשרה הרבנית של כל רב לא הכשירה אותו לעסוק בזה. תחום המומחיות של רבנים הוא בראש ובראשונה הוא ניתוח מקורות מן המשנה דרך הגמרא, הגאונים, הראשונים, האחרונים, ספרות חז"ל לגווניה, למקרא וכל המקורות היהודיים", אמר הרב. 

האצטלה הרבנית הופכת רק קרדום לחפור בה

עוד הוסיף ואמר כי "הויכוחים בין המפלגות הם לא בפרשניות של סוגיות במסכת כתובות. הויכוחים בין מפלגות הם ויכוחים בעיקר בפרשנות המציאות ובדבר הזה אין לרבנים יתרון יחסי. היתרון היחסי של רבנים הוא ביכולת לחבר מציאות למקורות או בלנתח את הספרות הקדומה. אבל כשהם נדרשים לנתח מציאות הם מתייעצים עם הרב, עם הפסיכולוג, עם מומחה ביטחון. פוליטיקאים לא אמורים להתייעץ עם רבנים כי זה לא תחום המומחיות שלהם". 

"לשאול רב למי להצביע, זה כמו לשאול אינסטלטור על בעיות בנגרות או להתייעץ עם רב על בעיות בפסיכולוגיה או לבקש מהיסטוריון לתת חוות דעת משפטית. אל תשאלו רבנים על פוליטיקה כי כשהם נותנים לכם תשובה, הם אומרים את דעתם האישית והאצטלה הרבנית הופכת רק קרדום לחפור בה", סיים הרב עופרן את דבריו.