ניתוח של שעות הרופאים הוציאו את העצב מהרגל והשתילו אותו בלחי: תקדים רפואי בצפון

הניתוח המורכב בוצע בנערה בת 17, שכעת יכולה לראשונה בחייה לחייך ולעצום את עינה בצורה חופשית. הניתוח המורכב בוצע עקב שיתוק מולד של עצב הפנים בצד שמאל, דבר שגרם לה לאי-סימטריה בפנים

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/10/22 18:06 כח בתשרי התשפג

הרופאים הוציאו את העצב מהרגל והשתילו אותו בלחי: תקדים רפואי בצפון
צילום: באדיבות המרכז הרפואי לגליל

תקדים רפואי: במרכז הרפואי לגליל בנהריה בוצע ניתוח מיקרוכירורגי ייחודי, במטרה לבצע שיקום שיתוק של עצב הפנים. הניתוח המורכב בוצע ע"י ד"ר אמין אבו ג'בל, מנהל היחידה למיקרוכירורגיה ורופא בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית וכוויות. מיקרוכירורגיה הוא תחום העוסק בהעברת רקמות עם חיבור כלי דם ועצבים, תחת מיקרוסקופ, ממקום מסוים בגוף למקום המרוחק ממנו. מדובר ברקמות עליהן ניתן לוותר, כדי לשחזר או לשמר איבר הנמצא בסכנה.

מדובר בניתוח ייחודי ומורכב ביותר הדורש מיומנות גבוהה

הנערה, שמתגוררת באחד היישובים בגליל המערבי, סבלה משיתוק מולד של עצב הפנים בצד שמאל, דבר שגרם לה לאי-סימטריה בפנים, ולחוסר יכולת לבצע פעולות בסיסיות בצד שמאל של הפנים, כמו חיוך או סגירת עין. בעקבות זאת בוצע הניתוח המורכב, במטרה לשחזר את הפעילות של שרירי ההבעה ותפקוד העפעף התחתון.

הניתוח לשחזור עצב הפנים התקיים בשני שלבים, כאשר בשלב הראשון הוצא עצב תחושתי, באורך כ-30 ס"מ, מהחלק האחורי של הרגל, שחולק לשניים. חלק אחד הושתל מאזור הלחי הימנית לצד שמאל המשותק, עם ביצוע חיבור לעצבים בצד התקין. החלק השני הועבר מהעפעף הימני התחתון שבצד התקין לעפעף השמאלי המשותק. העצב הועבר דרך תעלה תת עורית מעל גשר האף, וחובר לעצבים של העפעף התחתון שבצד התקין. הניתוח נמשך חמש שעות, וכעבור אשפוז של יומיים שוחררה הנערה לביתה.

השלב השני של הניתוח בוצע כעבור תשעה חודשים, לאחר שהעצבים צמחו באזור הלחי המשותקת.
במהלך הניתוח, שנמשך כ-8 שעות, נלקח שריר מאזור הירך הפנימי העליון (שריר גרסיליס), יחד עם כלי הדם ועצב השריר. השריר הושתל בלחי השמאלית המשותקת וחובר לזווית הפה ולאזור הרקה השמאלית. מהלך הניתוח היה תקין ומוצלח, והנערה שוחררה לביתה כעבור אישפוז של שבוע.

הנערה יכולה לחייך באופן ספונטני ולעצום את עינה השמאלית בצורה חופשית לראשונה בחייה

ד"ר אבו ג'בל: "מדובר בניתוח ייחודי ומורכב ביותר הדורש מיומנות גבוהה בתחום המיקרוכירורגי. במהלך הניתוח הושתל לראשונה בישראל שריר לעפעף התחתון המשותק, תוך חיבורו לעצב שהושתל בשלב קודם. לרוב, ניתוחים מסוג זה מבוצעים במטופלים הסובלים משיתוק עצב הפנים, או כתוצאה משיתוק מולד (כפי שהיה במקרה זה) או עקב טראומה, ניתוחים או שבץ שגרמו לשיתוק. לאחר תקופת מעקב של שנה, הוכתר הניתוח בהצלחה רבה, וכעת יכולה הנערה, לראשונה בחייה, לחייך באופן ספונטני ולעצום את עינה השמאלית בצורה חופשית".