תמר זנדברג טוענת: "זה המשבר החמור ביותר שניצב בפני האנושות"

לקראת ועידת האו"ם לענייני אקלים, הממשלה אישרה את הצעת ראש הממשלה והשרה להגנת הסביבה לתוכנית אקלימית חדשה בכל משרדי הממשלה: "הצעד שעשינו היום הוא צעד משמעותי לעבר מוכנות ישראל להתמודדות עם הנזקים שמביא איתו משבר האקלים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 23/10/22 13:51 כח בתשרי התשפג

תמר זנדברג טוענת: "זה המשבר החמור ביותר שניצב בפני האנושות"
זנדברג, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בסימן ועידת האקלים בשארם א-שייח' - תוכניתו אקלימית חדשה מטעם ראש הממשלה יאיר לפיד, אושרה היום (א') על ידי ממשלת ישראל. במסגרת התכנית על כל משרדי הממשלה להגיש עד סוף 2023 תוכניות פעולה, שיגדירו את אופן היערכות המשרדים למשבר האקלים.

נציין כי מטרת ההחלטה, בהובלת המשרד להגנת הסביבה, הינה להטיל חובת גיבוש תכנית היערכות למשבר האקלים על כל משרדי הממשלה, אשר תוגש עד סוף שנת 2023. זאת, בהמשך להחלטת הממשלה "היערכות ישראל להסתגלות לשינויי אקלים" מחודש יולי 2018.

בהחלטה החדשה קבעה הממשלה, כי עד סוף שנת 2023 על כל משרדי ההמשלה לכתוב ולהגיש תוכניות היערכות לשינוי אקלים. התוכניות ייכתבו בהתאם לתרחישי ייחוס לשינוי אקלים שיוכנו על ידי רשות החירום הלאומית והמשרד להגנת הסביבה, וכן לתיעדוף וניתוח מגמות האקלים שעורכת מינהלת היערכות לשינוי האקלים שאותה מוביל המשרד להגנת הסביבה.

"סופות בימים אלה מותירות חורבן ומתים רבים ברחבי העולם"

"עם התמודדות נכונה והערכה מוקדמת, משבר האקלים מזמן לנו הזדמנויות יוצאות דופן – לא רק מאבק עיקש, אלא שגשוג והצעדה של כלכלת ישראל קדימה לעולם חדש", אמר לפיד, והוסיף כי לקראת ועידת האו"ם בנושא האקלים, "אנחנו מתקדמים עוד צעד חשוב בהיערכות משרדי הממשלה למשבר האקלים, תוך הצבת דד-ליין להגשת תכנית היערכות שתחייב את כלל המשרדים הרלוונטיים להציג לממשלה התקדמות ביישום תכניות הפעולה, אחת לשנה".

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג טענה: "אנחנו רואים את נזקי משבר האקלים – המשבר החמור ביותר שניצב בפני האנושות כיום - בחיי היום-יום של כולנו. סופות בימים אלה מותירות חורבן ומתים רבים ברחבי העולם, והן יחריפו ויופיעו לעיתים תכופות יותר, כתוצאה ממשבר האקלים. היערכות מוקדמת ברמה הלאומית היא קריטית להצלת חיי אדם והסביבה – והצעד שעשינו היום הוא צעד משמעותי לעבר מוכנות ישראל להתמודדות עם הנזקים והשינויים שמביא איתו משבר האקלים".

"ההיערכות להשפעות הנובעות ממשבר האקלים נועדה להגן על הציבור"

בהודעת המשרד להגנת הסביבה נטען: "ההיערכות להשפעות הנובעות ממשבר האקלים ולנזקיו, נועדה להגן על הציבור, בריאותו ורווחתו מפני השלכות משבר האקלים והשינויים הצפויים ואלו שכבר מתרחשים. ההשפעות מתגלות כבר כעת בכל רחבי העולם בדרך של אירועי חירום קיצוניים, כמו עלייה בתדירות שריפות היער, שיטפונות והצפות, ועתידות להחריף ככל שכדור הארץ ימשיך להתחמם".
 
עוד נכתב בהודעת המשרד: "רשות החירום הלאומית החלה בהכנת תרחישי ייחוס לשינויי אקלים בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ופרסמה בשנת 2022 את תרחיש הייחוס הראשון בנושא שיטפונות. בשנים הקרובות צפויים להתפרסם תרחישי ייחוס נוספים שיסייעו בידי גופי הממשלה השונים להיערך לאירועי האקלים הצפויים באזורינו ובכלל זה – גלי חום, שריפות ושלגים וקור קיצוני".

"מדובר במעט מדי ובצעד רך מדי"

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "משבר האקלים, הוא אחת הבעיות העולמיות הבוערות ביותר בימים אלה ולכן, החברה להגנת הטבע, מברכת על כל החלטה, שנועדה לקדם את העשייה והפעילות בתחום זה".

"יחד עם זאת, מדובר במעט מדי ובצעד רך מדי – ההחלטה אינה כוללת תקציבים ומנגנונים מחייבים ובכך היא מהווה המשך של החלטות קודמות, שמרביתן לא יושמו ואינה מביאה בשורה של ממש.
מן הראוי היה, ימים ספורים בלבד, לפני ועידת האקלים של האו"ם, שהממשלה תציג מעשים, ולא רק תכניות לעתיד, שתציג יישום ומימוש, ולא רק הצהרות וחזרה, על מה שכבר היה. לצערנו, לאדם ולטבע, אין עוד שנה לחכות לעבודת מטה, צריך מעשים כאן ועכשיו".