המחדל באסותא בית המשפט הכריע: בדיקה גנטית מיידית לבדיקת זהות הורי העובר

לאחר מספר דיונים ועל אף התנגדותה של האישה ההרה בה הושתל העובר, בית המשפט המחוזי בלוד הכריע: בדיקת רקמות לצורך בדיקת הקשר הגנטי בין ההורים שטוענים כי העובר שלהם ובין העובר עצמו | א', שייתכן והיא האם הביולוגית: "לא יודעת את נפשי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/10/22 14:05 כד בתשרי התשפג

בית המשפט הכריע: בדיקה גנטית מיידית לבדיקת זהות הורי העובר
בית חולים אסותא בראשון לציון, צילום: Yossi Aloni/Flash90

המחדל בבית החולים "אסותא". לאחר מספר דיונים, בית המשפט המחוזי בלוד הכריע היום (ד') בסוגיית הבדיקה הגנטית במחדל העובר שהושתל בלי כוונה ברחמה של אישה שאינה קשורה אליו גנטית, במטרה לקבוע מי הם ההורים הביולוגיים של העובר. לפי החלטת בית המשפט תיעשה בדיקת רקמות לצורך בדיקת הקשר הגנטי בין ההורים שטוענים כי העובר שלהם ובין העובר עצמו.

יש לציין כי ההחלטה התקבלה למרות התנגדותה של האישה אשר ברחמה הושתל העובר ונמצאת בהיריון מתקדם עמו. הבדיקה הגנטית תיערך בימים הקרובים. משרד הבריאות ביקש להשתמש בבדיקת הרקמות כדי לקבוע באופן סופי למי היא שייכת. עורכי דינה התנגדו: "אני בטוחה שבית המשפט יקיים ויישם את כוונת המחוקק, וישמור את הבדיקות הגנטיות שלנו, שלא ייעשה בהן שום שימוש אחר מלבד השימוש שלשמו הסכמנו כשעשינו אותן", אמרה עו"ד גלית קרנר.

א', מי שייתכן והיא האם הביולוגית סיפרה ב"אולפן שישי" כי היא נקלעה למצב בלתי אפשרי: "אני כבר שבועיים לא יודעת את נפשי. אני הרוסה, ממוטטת, אני לא חיה, אני לא מצליחה לתפקד, אני לא אוכלת, לא ישנה. רק מהמחשבה שזו יכולה להיות התינוקת שלי שהוכנסה בטעות, בטעות נוראית, לאישה אחרת, כשאני ובעלי נמצאים בתהליך כל כך סבוך ומפרך וקשה בניסיון להביא ילד לעולם".

השלכות קביעת בית המשפט

אם הבדיקה תלמד על כך שההורים שדרשו את הבדיקה צודקים והעובר שלהם והם בוודאות הוריו הביולוגים, יוכלו ההורים להגיש בקשה למסור להם את התינוק מיד עם יציאתו לאוויר העולם, וכך יקבלו עליו השניים אפוטרופוסיות מלאה ובאופן מיידי.