לפיד ונשיא לבנון אישרו את הסכם הגבול הימי: "מדובר בהישג היסטורי"

לאחר שנשיא לבנון הודיע כי הוא מרוצה מהנוסח הסופי של ההסכם, ראש הממשלה ייכנס מחר את ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי ולאחריה יקיים ישיבת ממשלה מיוחדת

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/10/22 11:51 טז בתשרי התשפג

לפיד ונשיא לבנון אישרו את הסכם הגבול הימי: "מדובר בהישג היסטורי"
יאיר לפיד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

סגן יו"ר הפרלמנט הלבנוני, אליאס אבו סעב מסר הבוקר (ג') כי הטיוטה הסופית של ההסכם הגבול הימי עם ישראל שקיבל המתווך האמריקאי, עמוס הוכשטיין, מקובלת עליהם וכי "המאמצים של עמוס הוכשטיין עלולים להוביל לעסקה היסטורית", כך דווח בסוכנות הידיעות 'רויטרס'. בהמשך, נשיא לבנון, מישל עאון הודיע כי הוא מאשר את ההסכם. בעקבות האישור הלבנוני, ראש הממשלה,יאיר לפיד, יכנס מחר את ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי ולאחריה יקיים ישיבת ממשלה מיוחדת. 

"הגענו להסכם היסטורי על הקו הימי עם לבנון. מחר אכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני ואחריו ישיבת ממשלה. טיוטת ההסכם עומדת באופן מלא בעקרונות שהציגה ישראל בתחום הביטחוני ובתחום הכלכלי. מדובר בהישג היסטורי שיחזק את ביטחון ישראל, יכניס מיליארדים לכלכלת ישראל ויבטיח את היציבות בגבול הצפון", אמר לפיד.

מוקדם יותר, ראש המל"ל, ד"ר איל חולתא ציין כי "כל דרישותנו נענו, השינויים שדרשנו תוקנו. שמרנו על האינטרסים הבטחוניים של ישראל, אנחנו בדרך להסכם היסטורי". ההסכם הרשמי צפוי להיחתם ב-20 באוקטובר, באזור ראש הנקרה בגבול בין שתי המדינות.

נשיא לבנון

נשיא לבנון צילום: shutterstock

נתניהו תוקף את לפיד וגנץ: "נכנעו לסחטנות של חיזבאללה"

ראש האופיזציה וראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, תקף אתמול בחריפות את את ראש הממשלה, יאיר לפיד ואת שר הביטחון, בני גנץ המתכוונים לחתום על ההסכם.

"מאחורי גבם של אזרחי ישראל והכנסת, לפיד וגנץ נכנעו לסחטנות של חיזבאללה. הם מעבירים לחיזבאללה במכירת חיסול נכסים אסטרטגים של מדינת ישראל. חיזבאללה ישתמש במיליארדים מהגז כדי להתחמש בטילים ורקטות נגד אזרחי ישראל, ואיראן תתמקם מול ראש הנקרה ומול מאגרי הגז של ישראל. לממשלת המעבר החלשה והחובבנית הזאת אין מנדט לקבל החלטה מסוכנת כזאת במחשכים, ימים ספורים לפני הבחירות", אמר נתניהו.

"לפיד וגנץ מנסים לעשות מחטף"

חבר הכנסת איתמר בן גביר, יו"ר עוצמה יהודית, הודיע בתגובה להסכם כי בכוונתו לעתור לבג"ץ. "מעבר לעובדה כי מדובר בהסכם כניעה מביש, מדובר בהסכם בלתי חוקי. חוק יסוד: משאל עם קובע כי העברת שטחים מריבונות המדינה לריבונות זרה חייבת לעבור במשאל עם, או באישור של 80 חברי כנסת. במצב הנוכחי, לפיד וגנץ מנסים לעשות מחטף, ולהעביר את ההסכם שכולל העברת שטחים ריבוניים מידי ישראל ללבנון בהחלטה של ממשלת מעבר ערב בחירות".