תם הדיון על שיקלי: תשובת השופטים רק בערב החג

בית המשפט העליון בירושלים סיים את הדיון בעניינו של שיקלי והודיע כי ההחלטה תינתן ביום ראשון הקרוב ללא נימוקים שיינתנו בהמשך | במהלך הדיון, התנצל חבר הכנסת בפני השופטים על התבטאויותיו נגד מערכת המשפט

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/10/22 22:07 יא בתשרי התשפג

תם הדיון על שיקלי: תשובת השופטים רק בערב החג
צילום: עמיאל ירחי

ההחלטה של יו"ר ועדת הבחירות, השופט יצחק עמית, לקבל את העתירה של מפלגת מרצ, לפסול את ריצתו של עמיחי שיקלי במפלגת הליכוד, עוררה תגובות נזעמות בגוש הימין. בליכוד הגיבו ואמרו כי הם "רואים בהחלטה האבסורדית הזאת פגיעה חמורה בדמוקרטיה". שיקלי והליכוד הגישו ערעור לבית המשפט עליון על החלטה זו והציעו פשרה כי עמדת השופט תחול מהבחירות הבאות. היום (ה') דן בית המשפט בראשות הנשיאה אסתר חיות בערערו של שיקלי והודיע כי ההחלטה תינתן ללא נימוקים ביום ראשון הקרוב, ערב חג הסוכות, והנימוקים יינתנו בהמשך.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בפתח הדיון, נציג הליכוד ושיקלי, עו״ד מיכאל ראבילו התנצל דברי חברי הליכוד נגד השופט עמית: "אני מבקש להתנצל בשם מר נתניהו ומר שיקלי שהתבטאו בצורה קיצונית נגד החלטת השופט עמית". השופטת חיות הגיבה ואמרה: "אם מישהו חרג מהשורה, מצופה ממנו להתנצל באופן בלתי אמצעי. ההתנצלות היא לא טענה משפטית". 

שיקלי התנצל בפני השופטים: "חלק מהדברים שאמרתי היו לא עניינים"

בתחילה סרב שיקלי להתנצל על התבטאויותיו נגד מערכת המשפט, אך מאוחר יותר התרצה ואמר כי "הכוונה היתה להעביר ביקורת, חלק מהדברים שאמרתי היו לא עניינים, לגופו של אדם, ועל כך אני מצר".

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שיקלי הציג את עמדתו ואמר כי "הייתי נאמן לעמדת הבוחר. כשעמדתי בפני בית המשפט המחוזי הבנתי שיש פשרה, שלאורה משכתי את העתירה, אחרת הייתי מתמודד בצורה עצמאית. נסמכתי על פסיקתם, והבקשה לשינוי הפרוטוקול הייתה אחרי התפטרותי מהכנסת".

ניצחון לסילמן: העליון דחה את העתירות נגד השריון בליכוד

בתוך כך, בית המשפט העליון דן היום באישור מועמדתה של עידית סילמן בליכוד. במהלך הדיון, נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, הציעה למרצ למשוך את העתירה נגד סילמן  כי "אין בה טעם, לא נרד למגרש הפוליטי". חברת הכנסת גבי לסקי, מגישת העתירה לפסילת השריון, יצאה להתייעצות ממושכת עם עורך דינה ובסופה החליטה למשוך את העתירה.

עידית סילמן. תטוס לגבול אוקראינה

עידית סילמן. תטוס לגבול אוקראינה צילום: Sraya Diamant/Flash90

ההחלטה למשוך הגיעה באה בעקבות רמיזה של השופטים כי דין העתירה להידחות. במקביל, בתנועה לאיכות השלטון החליטו שלא למשוך את העתירה שלהם נגד סילמן והיא נדחתה.

בל"ד תאושר בעליון? "הראיות לפסילה דלילות"

מוקדם יותר, דן בית המשפט העליון, בהרכב מורחב של תשעה שופטים, בעתירה של מפלגת בל"ד והודיעו כי הם יפרסמו את החלטתם ביום ראשון הקרוב.

נציג היועמ"שית, שמתנגדת לפסילה, טען בדיון כי "המצע שלהם לא מספיק  כדי לפסול, צריך גם מעשים בפועל‏ה. השופטת ענת ברון אמרה בדיון על פסילת בל"ד כי "זו עתירה רדודה. בדרישות לפסילה מדובר על מסה קריטית, והבאתם פה איזה שתי ראיות דלילות בלבד". 

בל"ד

בל"ד צילום: יונתן סינדל פלאש 90

כאמור, היועצת המשפטית לממשלה הגישה לוועדת הבחירות המרכזית את עמדתה בנוגע לבקשות למנוע מבל"ד ומרע"מ להתמודד בבחירות. בעמדה שהוגשה נאמר כי יישום פסיקת בית המשפט העליון ביחס לפסילת מפלגות מלמדת כי המסד העובדתי הניצב בבסיס בקשת הפסילה לא מאפשר את פסילת הרשימות.

בצל היעדרות מפלגות מחנה הימין מההצבעה, מפלגת בל"ד נפסלה בועדת הבחירות המרכזית. יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ החליט כי כל נציגי המחנה הממלכתי בוועדת הבחירות יצביעו בעד פסילת בל״ד מריצה לכנסת. מפלגת רע"מ אושרה בועדה כשהבקשות שהגיעו לפסול אותה נדחו, מה שעורר מחאה של מפורום בוחרים בחיים של המשפחות השכולות.