"ישראל קיבלה אפס אחוז": שגריר ארה"ב לשעבר תוקף את ההסכם עם לבנון

דיוויד פרידמן ביקר את ההחלטה לחתום על ההסכם עם לבנון שעורר סערה רבה: "בלינו שנים בניסיון לתווך עסקה ל שדות הגז הימיים השנויים במחלוקת, איש לא דמיין שישראל תקבל אפס אחוז מהשטח, אשמח להבין איך הגענו לשם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/10/22 09:42 ח בתשרי התשפג

"ישראל קיבלה אפס אחוז": שגריר ארה"ב לשעבר תוקף את ההסכם עם לבנון
צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

סערת ההסכם עם לבנון: בפתח ישיבת הממשלה אתמול (א') הכריז ראש הממשלה, יאיר לפיד כי ההסכם עם לבנון על סף חתימה, ומאז הרוחות סוערות. נתניהו טען כי ההסכם לא יכובד, ומי שהצטרף לקהל מתנגדים הוא שגריר ארצות הברית לשעבר, דיוויד פרידמן, שהתפלא איך ישראל מוכנה לחתום על הסכם כזה.

"בלינו שנים בניסיון לתווך עסקה בין ישראל ללבנון על שדות הגז הימיים השנויים במחלוקת. התקדמנו בתהליך עם 60%-55 מהשטח ללבנון ו-40-45% לישראל. איש לא דמיין אז 100% ללבנון ו-0% לישראל. אשמח להבין איך הגענו לשם", תהה פרידמן.

נתניהו: נכנע באופן מביש לאיומים של נסראללה

ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו תקף את לפיד על כך שהוא מתכוון לחתום על ההסכם הימי עם לבנון. ״יאיר לפיד נכנע באופן מביש לאיומים של נסראללה. הוא נותן לחיזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל עם מאגר גז ענק ששייך לכם, אזרחי ישראל.  הוא עושה את זה ללא דיון בכנסת ובלי משאל עם. ללפיד אין מנדט למסור למדינת אויב שטחים ריבוניים ונכסים ריבוניים ששייכים לכולנו.  אם המחטף הלא חוקי הזה יעבור, הוא לא יחייב אותנו. ב-1 בנובמבר נחזיר לישראל הנהגה חזקה, הנהגה מנוסה, שתשמור על הביטחון של כולנו" אמר נתניהו.

לפיד הגיב למתקפה של ראש הממשלה לשעבר ואמר כי "נתניהו, 10 שנים נכשלת בניסיון להביא את ההסכם הזה, לפחות אל תפגע באינטרסים הביטחוניים של ישראל ותסייע לחיזבאללה בהודעות חסרות אחריות".

"יזרים לחיזבאללה מיליארדים": סמוטריץ' נגד ההסכם הימי עם לבנון

בעקבות הסכם הגז שמגבש לפיד עם ממשלת לבנון ועם חיזבאללה, הוציא היום (א') יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' מכתב לראשי מפלגות הימין, בנימין נתניהו, אריה דרעי, משה גפני ויצחק גולדקנוף ובו קריאה לא להכיר בהסכם זה.

צילום: צילום מסך

במכתבו ציין סמוטריץ' כי "ההסכם אמור להדיר שינה מעיינינו. על פניו, לפיד נכנע באופן טוטלי לאיומי חיזבאללה ומעניק לממשלת לבנון את מלוא דרישותיה הטריטוריאליות והכלכליות. מדובר בהסכם שפוגע בשטחה הטריטוריאלי של ישראל, פוגע באינטרסים הכלכליים שלה, ויזרים לחיזבאללה מיליארדים רבים של כספי גז שישמשו להמשך ההתעצמות והטרור נגד מדינת ישראל".

לסיום כתב יו"ר הציונות הדתית: "אני סבור שעלינו להודיע כולנו בצורה רשמית לכל הגורמים הבינלאומיים הנוגעים בדבר כי לשיטתנו מדובר בהסכם חסר תוקף שלא יוכר ולא יכובד על ידינו בממשלת המחנה הלאומי שנקים בעזרת השם לאחר הבחירות. להודעה מוקדמת כזו, בטרם החתימה, ישנה משמעות גדולה ליכולת המשפטית וללגיטימציה הבינלאומית שלנו לפעול כאמור עם כינון הממשלה הבאה ולשמור על האינטרסים של מדינת ישראל ואזרחיה".