פרטי הסכם הגבול הימי עם לבנון: "יאפשר יציבות ביטחונית לטווח הרחוק"

גורם מדיני בכיר שוחח עם כתבים על הסכם הכבול הימי המתגבש עם לבנון ופרס את עיקרי ההסכם ועקרונותיו | עדיין לא הועברה תשובה ישראלית רשמית | הקבינט המדיני-בטחוני יתכנס ביום חמישי

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/10/22 20:51 ז בתשרי התשפג

פרטי הסכם הגבול הימי עם לבנון: "יאפשר יציבות ביטחונית לטווח הרחוק"
אסדת כריש, צילום: דובר צה"ל

ההסכם עם לבנון. גורם מדיני בכיר דיבר הערב (א') עם כתבים על הסכם הימי המתגבש עם לבנון בנוגע למים הכלכליים ואסדות הגז, ואמר כי "ההסכם הזה הולך להיות הסכם מחייב, שיופקד באו"ם ויעוגן כמה שאפשר בחוק הבינלאומי. הערבות האמריקנית מאוד קריטית כאן. יש להסכם מרכיב כלכלי כמובן, אבל הוא בראש ובראשונה ביטחוני ומדיני כדי לאפשר יציבות באזור לטווח רחוק".

טרם הועברה תשובה ישראלית למתווך האמריקאי

כזכור, בסוף השבוע האחרון הוגשה הצעת המתווך האמריקאי לטיוטת ההסכם לסימון הגבול הימי בין ישראל ללבנון. הגורם מסר כי ההצעה מקובלת על ראש הממשלה ושר הביטחון, וציין כי במידה וההצעה תהיה מקובלת גם על הצד השני יהיה ביסוס לדיון של הקבינט הביטחוני ביום חמישי הקרוב. עם זאת, הדגיש הגורם כי טרם הועברה תשובה ישראלית למתווך האמריקאי.

הגורם חשף מעט מהתהליך ואמר כי "ההצעה הזאת היא תוצאה של עבודה אינטינסבית שלנו עם עמוס", כשהוא מתכוון למתווך מטעם ארצות הברית, עמוס הוכשטיין. "הוכשטיין בדרכו ניהל את זה בשקט, בדילוגים, בפגישות. בחודשים האחרונים, ככל שהמרכיב המדיני הפך ליותר מהותי, אז המל"ל נכנס לתמונה קצת יותר, הכל בתיאום עם משרד האנרגיה ומשרד החוץ".

עקרונות ההסכם

הגורם הבכיר פירט מעט על ההסכם, ופיזר את הערפל סביבו: "קו המצופים שישראל פרסה הוא קו חשוב ביטחונית לישראל. העיקרון מאפשר ללבנונים להחזיק בזכויות במאגר עד הקו הדרומי של אזור המחלוקת, אלה העקרונות של ההסכם. הם רצו גם מובלעת - זה לא כל מה שהם רצו, אבל זה בהחלט נדבך משמעותי בעניין".

עוד אמר הגורם כי "ההסכם מאפשר לישראל להגיע לפיצוי על הזכויות שלנו במאגר, בשטח שהוא ברשותנו. עדיין עובדים על הפרטים של ההסכם הזה". הגורם הוסיף על המנגנון שנועד להסדיר את עדכון השרים לגבי פיצויים משדה הגז ואמר כי "המנגנון יהיה מבוסס על עקרונות לפיצוי לשדה, גודל המאגר לא ברור אז הגובה של הפיצוי לא יכול להיות ברור לשרים, אבל העקרונות כן".