מבקר המדינה מזהיר: צה"ל לא ערוך להמשך הלחימה ביהודה ושומרון

עם התמשכות פעילות צה"ל ברחבי יהודה ושומרון, מפרסם מבקר המדינה דו"ח בזק: צה"ל לא ערוך מספיק מבחינה לוגיסטית להמשך הלחימה ביהודה ושומרון ונמצאו ליקויים בתשתיות ובטיפול הרפואי | דובר צה"ל הגיב

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/10/22 16:00 ז בתשרי התשפג

מבקר המדינה מזהיר: צה"ל לא ערוך להמשך הלחימה ביהודה ושומרון
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

על רקע הימשכות מבצע 'שובר גלים' והפעילות המתמשכת של צה"ל למיגור קיני טרור בערים הפלשתיניות ביהודה שומרון, ערך מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ביקורת פתע יחד עם צוותו בבסיסי אימונים שבבקעת הירדן ובמוצב יקיר שבשומרון.

במסגרת הביקורת, שעורך משרד המבקר בצה"ל בנושא תנאי מחיה ותשתיות לחיילים בשירות חובה ובמילואים, פרסם היום (א') המבקר דו"ח בזק בנושא, הדו"ח המלא צפוי להתפרסם במלואו בחודשים הקרובים. 

במהלך הביקור בחנו מבקר המדינה וצוותו את תנאי המחיה והתשתיות בחטיבת כפיר ובגדוד המילואים שביצע תעסוקה מבצעית במוצב, וכן בהיבטי טיפול רפואי ומזון. מבקר המדינה נפגש עם מפקדים ועם קבוצת לוחמים בשירות חובה ועם חיילי מילואים.

חיילים בפעילות במהלך מבצע "שובר גלים"

חיילים בפעילות במהלך מבצע "שובר גלים" צילום: דובר צה"ל

ליקויים בשירותים ומקלחות, מחסור בציליות

עיקר הליקויים נמצאו בתאי השירותים, במקלחות ובמטבח של מחנה פלס. מהשיחה של מבקר המדינה עם הלוחמים עלו בעיות רבות הנוגעות לתנאי המחיה והתשתיות, בדגש על מחסור במתחמים מוצללים ותקלות במזגנים במגורים. עוד עלה כי המענה לחייל בתחום הרפואה אינו משביע רצון. הלוחמים ציינו כי לעיתים חולפים שבועות עד שהם פוגשים רופא.

אנגלמן: "על צה"ל לטייב את המעטפת הלוגיסטית ללוחמים"

מבקר המדינה כתב בדו"ח: "בשבועות האחרונים צה"ל מבצע לחימה חשובה באיו"ש. נקודת ההנחה צריכה להיות למבצע מתגלגל שעשוי להימשך זמן רב. אנחנו מקיימים השנה ביקורת על תנאי המחיה של חיילים בסדיר ובמילואים ובמסגרתה ערכתי ביקור פתע בבסיסי צה"ל. הממצאים דורשים טיפול ותיקון מיידי ולכן החלטתי לפרסם דו"ח בזק בנושא. על צה"ל לטייב את המעטפת הלוגיסטית ללוחמים בסדיר ובמילואים באיו"ש. אין סיבה שחיילי המילואים לא יקבלו מזון כנדרש בשבוע הראשון של התעסוקה שלהם בצל עיבוי כוחות מבצעי".

עוד הוסיף המבקר: "נמצאו ליקויים בתנאי המחיה של הטירונים בבסיס הטירונים של חטיבת כפיר בבקעת הירדן. המתגייסים ליחידות לוחמות צריכים לדעת שמדינת ישראל עומדת מאחוריהם. לא ניתן לקבל מציאות שבחום של למעלה מ-40 מעלות בבקעה לוחמים לא יקבלו את המענה הבסיסי של מי שתיה שאינם בטמפרטורה רותחת, וייאלצו להסתפק במזגנים לא אפקטיביים, אשר חלקם אינם מתוקנים בשל חוסר בתקציב". המבקר הוסיף גם בעניין שירותי הרפואה: "המענה הרפואי טעון שיפור. מציאות של לוחמים שאינם זוכים למפגש עם רופא במשך חודשים אינה מקובלת".

דובר צה"ל: יימשך שיפוץ בסיס כפיר, לא היה פער באספקת המזון

מדובר צה"ל נמסר: צה"ל תגבר במהלך החודשים האחרונים את גזרת יהודה ושומרון בגדודים לוחמים בכמות גדולה, אמצעים טכנולוגיים ויכולות מתקדמות כחלק ממבצע "שובר גלים" לסיכול ולמניעת טרור.  ישנו זמן התארגנות מוגדר לקליטת הכוחות המתגברים. בסיס האימונים של חטיבת כפיר החל תהליך שיפור ושיפוץ בשנה החולפת אשר יימשך גם בשנה הבאה, כפי שהוגדר עוד טרם ביקור המבקר בבסיס. 

במסגרת הביקורת נמצא כי תשתיות חדרי האוכל ב-בא"ח כפיר ובמוצב יקיר תקינות. בבדיקה שבוצעה לאחר הביקורת נמצא כי לא היה פער באספקת המזון ב-בא"ח כפיר. מנת הבשר המוגשת מותאמת לדרישות התזונאיות.

על שירותי הרפואה הגיב דובר צה"ל: המענה הרפואי בצה"ל השתפר בכלל המערכים בשנה האחרונה במסגרת עבודת מטה ייעודית - "רפואה בשבילך". היחס ואיכות הרופאים בבא"ח כפיר גבוהה וכמות מפגשי רופא- חייל בבסיס הינה מעל הממוצע.