גנץ מגיב לביקורת על הוראות הפתיחה באש: "מדיניות ערכית קבועה"

בכנס שנערך באוניברסיטת רייכמן הגיב שר הביטחון על הביקורת שהושמעה לאחר האירוע בו נהרג קצין צה"ל בר פלח: "לא צריכה להיות התערבות פוליטית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/09/22 13:00 יט באלול התשפב

גנץ מגיב לביקורת על הוראות הפתיחה באש: "מדיניות ערכית קבועה"
גנץ, צילום: אלעד מלכה

לאחר ההיתקלות בה נהרג קצין צה"ל בר פלח ז"ל סמוך לג'נין, נשמע ביקורת רבה בזירה הפוליטית והציבורית בנוגע להוראות הפתיחה באש, זאת לאחר שהלוחמים בשטח ירו באוויר ולא לעבר החשודים. היום (ה') התייחס שר הביטחון בני גנץ להוראות הפתיחה באש ואמר שאת הנהלים קובע הרמטכ"ל ולא הדרג המדיני.

"עניין שהדרג הצבאי הוא זה שצריך לעסוק בו"

בכנס שנערך במרכז למדיניות נגד טרור של אוניברסיטת רייכמן, נאם גנץ ואמר: "הוראות הפתיחה באש נבחנות באופן שוטף. הרמטכ"ל מממש את אחריותו, הוא זה שקובע את הוראות הפתיחה באש בכל הזירות. המדיניות של ישראל כמדיניות היא פשוטה. אנחנו עושים את כל המאמצים לצמצם נפגעים בלתי מעורבים, ומחויבים מוסרית ומקצועית לתת ללוחמים לממש את המשימה ולספק להם הגנה".

על השאלה האם על הממשלה להתערב בנהלי הצבא אמר גנץ: "לא צריכה להיות התערבות פוליטית בהוראות הפתיחה באש, זו מדיניות ערכית קבועה ועניין שהדרג הצבאי הוא זה שצריך לעסוק בו".

הביקורות במערכת הפוליטית

הדברים נאמרו על רקע הביקורות שנשמעו אמש בנוגע להוראות הפתיחה באש. חבר הכנסת איתמר בן גביר צייץ בטוויטר: "שולחים חיילים לזחול עד אליהם כדי לבדוק אם יש להם נשק. זה לא יהודי, לא מוסרי, והגיע הזמן להפסיק עם הפרקטיקות ההזויות האלו. וחבר הכנסת והשר לשעבר דני דנון, תקף: "הגיעה השעה לחשוב מחדש על כללי הפתיחה באש".

מאגר הגז לויתן, החיפושים נמשכים

איים על נסראללה אם ישבש את התהליך. אסדת גז צילום: Marc Israel Sellem/POOL

המחיר יהיה בלבנון

בכנס, התייחס גנץ גם למשבר עם לבנון סביב אסדת הגז ואיים על נסראללה: "בים בין ישראל ללבנון יעמדו שתי אסדות, אחת בצד שלנו ואחת בצד הלבנוני. אם נסראללה מעוניין לשבש את התהליך, המחיר יהיה במדינת לבנון. אני מקווה שהוא לא יעשה את זה, אנחנו מאוד ברורים במה שאנחנו מציגים, ואנחנו נחושים להגן על הנכסים שלנו"