הרב אילעאי עופרן מסביר את שיטת הקבורה הקדומה: בעיה חסרת תקדים

בקיבוץ יבנה שבים לשיטת הקבורה שהייתה נהוגה בימי בית שני הכוללת ליקוט עצמות. הרב עופרן מתאר: "בחברה קדישא ניבאו כי בתוך 15 שנה יגמר המקום, בסוף כל הארץ תהיה בית קברות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/09/22 10:39 יז באלול התשפב

הרב אילעאי עופרן מסביר את שיטת הקבורה הקדומה: בעיה חסרת תקדים
הרב אילעאי עופרן. , צילום: מושיק שאמע

במהדורת חדשות הערב של כאן 11 פורסם השבוע כי בקיבוץ יבנה מחדשים מנהג יהודי קדום ושבים לשיטת הקבורה העתיקה הכוללת ליקוט עצמות. הרב אילעאי עופרן, רב קיבוץ קבוצת יבנה, סיפר על התהליך ובראיון שהעניק הבוקר (ג') לאסף ליברמן בכאן רשת ב'י, הסביר כי מדובר בבעיה ממשית של כל תושבי מדינת ישראל. "לפני כמה שנים קיבלנו התראה מרשות מקרקעי ישראל כי הקרקע המוקצית לקבורה לא תורחב, ובחברה קדישא ניבאו כי בתוך 15 שנה יגמר המקום. בסוף כל הארץ תהיה בית קברות, התחלנו לחשוב איך לפתור את העניין". 

לדבריו, "אחרי הרבה לימוד ובחינה ותהליך ארוך הגענו למסקנה שהדרך הכי נכונה הלכתית, חברתית ואקולוגיית זה לחזור לשיטת הקבורה שהייתה נהוגה בימי בית שני, כאשר היו קוברים את הגופה באדמה לפרק זמן מסוים ולאחר שהבשר היה מתכלה היו אוספים את העצמות לגלוסקמה, ובכך מצמצמים באופן ניכר את תפוסת המתים על פני השטח. 

עוד הסביר כי מדובר בבעיה חסרת תקדים. "מעולם לא היו כל כך הרבה יהודים במקום אחד במשך כל כך הרבה שנים". בינתיים בקבוצת יבנה שיטת הקבורה החדשה-ישנה חלה רק על אדם אחד, וישנם עוד עשרות חברי קיבוץ שהביעו את הסכמתם להיקבר באופן הזה", אותו אדם הלך לעולמו לפני שנה ומתישהו בשנים הקרובות יערך ליקוט העצמות. 

הרב עופרן תיאר כי מדובר היה בעיבוד ארוך, כאשר ההחלטה התקבלה כבר לפני שנתיים. "לא הנחתנו את זה בצעד אחד. היה תהליך ארוך שהיה כרוך בהרבה דיונים, לימוד ושיח מתמשך. אנחנו עוזבים את מסורת אבותינו כדי לדבוק במסורת אבות אבותינו".