בנט על ההסכם ביהדות התורה: העסקנים גזרו על החרדים הצעירים בורות וחיי עוני

ראש הממשלה החליפי תוקף את יו"ר האופוזיציה לאחר שהתחייב בפני גפני וגולדקנופף כי הוא ישווה את תקציב החינוך החרדי שלא לומד ליבה תמורת איחוד בין שתי הסיעות: "יהיה פה דור שלם של צעירים נטולי כישורי עבודה ופרנסה, מהלך שמסכן את עתיד מדינת ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/09/22 16:32 טז באלול התשפב

בנט על ההסכם ביהדות התורה: העסקנים גזרו על החרדים הצעירים בורות וחיי עוני
ח"כ גפני. נקבל את הוראת גדולי התורה, צילום: שריה דיאמנט

בחירות 2022: שלושה ימים לפני סגירת הרשימות והדרמה במפלגה החרדית מתקרבת לסיומה. שתי הסיעות המרכיבות את מפלגת 'יהדות התורה', 'דגל התורה' בראשות חבר הכנסת משה גפני ו-'אגודת ישראל' בראשות יצחק גולדקנופף, צפויות לחתום על הסכם על ריצה משותפת לקראת הבחירות הקרובות. כדי ששני הצדדים יגיעו להסכם בהקדם האפשרי, יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו התערב ולחץ עליהם שיגיעו להבנות ואף התחייב כי אם הוא ישיג 61 מנדטים להרכבת קואליציה, הוא ישווה את תקציבי החינוך החרדי שלא לומד ליבה לחינוך הממלכתי. בעקבות ההסכם, תקף ראש הממשלה החליפי, נפתלי בנט את נתניהו ואת ראשי הסיעות החרדיות.

בעמוד הטוויטר שלו, אמר בנט כי "העברת תקציבי עתק לבתי ספר שמסרבים ללמד אנגלית ומתמטיקה תיצור דור שלם של צעירים נטולי כישורי עבודה ופרנסה. זהו מהלך שמסכן את עתיד מדינת ישראל. זה פשוט לא הוגן. לא לצעירים החרדים שעסקנים גזרו עליהם בורות, ושייצאו לעולם לא מוכנים, נטולי יכולת לפרנס את עצמם ואת משפחתם".

עוד הוסיף ואמר כי "וזה גם לא הוגן כלפי שאר אזרחי ישראל, שיצטרכו לשאת בנטל מסים הולך וגובר, כדי לאפשר את אורח החיים הזה. זו איוולת גדולה פי כמה בימים אלו, כאשר יש קבוצה חרדית משמעותית, חסידות בעלז, שמשמיעה קול אחר, חזק ורציני, שרוצה להעניק לילדיו את הכלים החיוניים הללו. מטרתנו להקל על צעירים חרדים למצוא פרנסה מכובדת, תוך שמירה על זהותם הדתית. הדרך היא בהגברת לימודי מתמטיקה, אנגלית ומדעים, ולא בהפסקתם. כשדילים פוליטיים גוזרים חיי עוני וסבל על דור שלם - אני מצפה מהמנהיגים הפוליטיים למנוע את האסון ולא לעשות חישובים קטנים".

בנט

בנט צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שרת החינוך: נתניהו מוכן למכור את עתיד של הילדים האלה והמדינה בשביל האינטרס הפוליטי

גם שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון יצאה נגד ההסכם המסתמן בין יהדות התורה לנתניהו ואמרה כי ״יזמנו מתווה מוסכם ללימודי ליבה שייתן כלים וידע להשתלבות מיטבית בחיי החברה והכלכלה לבני הציבור החרדי, מבלי להתערב באורחות חייהם.  אבל נתניהו מוכן למכור את עתידם של הילדים האלה ואת עתיד המדינה בשביל האינטרס הפוליטי שלו. אסור לאפשר לו לחזור.״

שאשא ביטון

שאשא ביטון צילום: Hadas Parush/Flash90

 לא נכנסים לקואליציה ללא הסדרת תקצוב תלמודי התורה

בהסכם נכתב כי "כל חברי הכנסת של יהדות התורה מתחייבים כי לא ייכנסו לקואליציה ללא הסדרת תקצוב תלמודי התורה, מוסדות הפטור, ומוסדות המוכש"ר (מוכר כלא רשמי), שתקציבם מוחשב באחוזים מתקציב החינוך הכללי, ולעגן בתקציב המדינה שהאחוזים ייגזרו ממלוא התקציב החינוך הממלכתי הכולל את כלל התשלומים  המשולמים על ידי משרד החינוך למוסודות החינוך הכללי".

עוד נכתב כי "מדובר בפתרון מוסכם על כל חברי סיעת יהדות התורה לתקצוב תלמודי התורה, ואנו בטוחים כי בעז"ה יוסדר במו"מ קואלציוני. ואולם כדי לתת תוקף להתחייבות זו, אם חס ושלום ההסדר האמור לא יאושר בתקציה המדינה הקרוב, התחייבת סיעת יהדות התורה בכל הדרכים העומדים לרשותה, למצוא פתרון  תקציבי לשנת הלימודים תשפ"ד לתלמודי התורה של בעלז השווה לתקציב המתווה בסעיף הראשון. הן בבעלזא והן בחינוך העצמאי מסכימים שתוכן הלימודים שיצטרף לחינוך העצמאי לא ישתנה בפועל מפכי שהיה עובר להצטרפותו לחינוך העצמאי".