פסק הלכה מפתיע: מהנדס ישראלי קיבל היתר להשתתף בשיגור לוויין בשבת

שיגור לוויין ישראלי שעתיד לסייע לקליטה סלולרית ברחבי העולם נפל על יום שבת, והמהנדס הבכיר פנה לרב וקיבל אישור להשתתף: "הדבר עתיד למנוע מצבים של סכנה, משום שאפשרות השימוש בטלפון בהרבה מצבים מסוגלת להציל חיים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/09/22 10:50 טז באלול התשפב

פסק הלכה מפתיע: מהנדס ישראלי קיבל היתר להשתתף בשיגור לוויין בשבת
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

בשבת האחרונה שוגר טיל של חברת spaceX השייכות למיליארדר המפורסם אילון מסאק מהאתר המוכר במרכז החלל של נאס"א בקייפ קנברל בפלורידה ועליו שורה של לוויינים. אחד מאותם לוויינים היה לוויין ישראלי ייחודי שמטרת שיגורו היא לסייע בשיפור הקליטה הסלולארית ברחבי העולם כולו כך שיוכל לסייע ביצירת קשר במקרי חירום גם ממקומות מרוחקים ונידחים ברחבי העולם.

חלון הזדמנויות ספציפי

אחד מהמהנדסים הבכירים שהשתתפו באירוע הלא שגרתי היה מהנדס ישראלי, שהתמודד עם שאלה שהטרידה את מנוחתו. האם יש באפשרותו לקחת חלק בשיגור המתקיים בשבת, כאשר נוכחותו במקום בעלת משמעות וצורך או שעליו להימנע מכך בשל חילול השבת האפשרי הכרוך בכך.

אילון מאסק

אילון מאסק צילום: shutterstock

השיגור המדובר נועד להיערך דווקא בחלון ההזדמנויות הזה מפאת אילוצים התלויים בתנאי גרמי השמים כאשר דחייה משמעותית בתאריך הביצוע יכולה לגרום לעיכוב של שבועות ואף חודשים, כאשר גם אז לא מובטח כי התאריך החדש לא יצא על שבת או חג וישאיר את הבעיה על כנה. מקום האירוח הקרוב ביותר בו יוכל לשהות נמצא במרחק של כחצי שעה נסיעה מהבסיס הצבאי הממוקם על אי במרחק קילומטרים רבים משם.

המהנדס פנה לרב: "סיבה משמעותית מאד להקל"

המהנדס הבכיר פנה בדחיפות עם השאלה המורכבת אל הרב מנחם פרל, ראש מכון צומת לטכנולוגיה ולהלכה, שצבר ניסיון רב בהתמודדות עם שאלות סביב נושאי ההלכה היהודית והטכנולוגיה, שמציבה אתגרים חדשים כל העת. במענה קיבל תשובה מהרב פרל כי יהיה לו מותר להיות נוכח במקום כאשר הרב אף אפשר לו על פי תנאים מסוימים לנסוע בשבת באוטובוס המוביל עובדים נוספים למקום השיגור ולא נועד במיוחד בשבילו.

"ישנה חשיבות ציבורית רבה בביצוע השיגור בזמן", כתב הרב פרל למהנדס הבכיר, "הדבר עתיד למנוע מצבים של סכנה, משום שאפשרות השימוש בטלפון בהרבה מצבים מסוגלת להציל חיים, כגון תאונה המתרחשת במקום ללא קליטה. בנוסף לכך, מבחינה הלכתית יש להתחשב בצורך שמדינת ישראל תהיה שותפה לאירוע כזה, שהוא בעל ערך משמעותי מבחינה טכנולוגית". 

"בגלל הצורך הגדול, ותנאי המציאות המדוברת, מעיקר הדין הדבר מותר, אף שבחיי שגרה נכון להחמיר במנוחת השבת. יש כאן סיבה משמעותית מאד להקל. בהתאם לכך ניתנו התשובות דלהלן, כאשר כמובן שכל מקרה לגופו ויש להבין בכל סיטואציה מה עומד לפנינו".