הסכם הגרעין בספק: המעצמות האירופיות מזהירות מהצעד האיראני

בריטניה, גרמניה וצרפת מסותכלות מהדרישה האיראנית לסגור את חקירות סבא"א בנושא חלקיקי האורניום שנמצאו בשלושה אתרים שונים ומזהירות: "העמדה הזו סותרת את התחייבויותיה המשפטיות ומסכנת את סיכויי השבת הסכם הגרעין"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/09/22 20:34 יד באלול התשפב

הסכם הגרעין בספק: המעצמות האירופיות מזהירות מהצעד האיראני
שיחות הגרעין יתחדשו, צילום: shutterstock

המעצמות האירופיות במסר ברור: צרפת, בריטניה וגרמניה, שותפות להסכם הגרעין מאז 2015, מזהירות מפני הכוונות של איראן ומסרו כי התגובה של טהראן מעלה ספק כבד ביחס לכווונתה לחזור להסכם ושהיא עומדת בניגוד למחויבויות הבינלאומיות שלה.

המעצמות הוציאו את ההודעה לאחר דרישת איראן מהאו"ם לסגור בדיקה לחלקיקי אורניום שנמצאו בשלושה אתרים. לדברי המדינות, הדבר עלול לשמש סיכון משמעותי לשיחות. "הדרישה הזו מעוררת ספקות רציניים לגבי כוונותיה ומחויבותה של איראן לתוצאה מוצלחת בנושא", מסרו שלוש המדינות היום בהצהרה המשותפת, "העמדה הזו סותרת את התחייבויותיה המשפטיות - ומסכנת את סיכויי השבת הסכם הגרעין".

סבא"א מזהירים: איראן קרובה לפצצה גרעינית

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, סבא"א, הציגה נתונים מדאיגים השבוע בכל הקשור להתקרבות איראן לפצצת גרעין. על פי הדו"ח, שהוציאה הסוכנות ביום רביעי, איראן ממשיכה להגדיל ולהעשיר את מאגר האורניום. בדו"ח נכתב כי ברשותם כ-55 ק"ג של אורניום בדרגת העשרה של 60%, המכונה דרגה  כמות המספיקה כדי לייצר פצצה גרעינית.

כזכור, בדו"ח הראשון לשנת 2022 של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית המתייחס לתוכנית הגרעין של איראן , קבע כי מאגר האורניום המועשר לרמה של 60% שבו מחזיקה טהרן גדל ברבעון האחרון ב-9.9 קילוגרמים נוספים, וכעת עומד על 43.1 ק"ג. המשמעות היא שאיראן קרובה למדי לכמות החומר בה ניתן לפתח פצצה גרעינית אחת.