1926-2022 מבצע 'גשר לונדון': בריטניה נערכת לקראת הלוויתה של המלכה אליזבת'

צ'ארלס השלישי יישא את נאומו הראשון כמלך הערב | ארון הקבורה של המלכה יועבר מסקולנד לארמון בקינגהאם שבלונדון | מועד ההלוויה המשוער הוא ב-19 בספטמבר

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/09/22 12:16 יג באלול התשפב

מבצע 'גשר לונדון': בריטניה נערכת לקראת הלוויתה של המלכה אליזבת'
צילום: shutterstock

סופו של עידן: המלכה אליזבת' השנייה, מלכת הממלכה המאוחדת וראש חבר העמים הבריטי הלכה אמש (ה') לעולמה לאחר 70 שנים על כס המלוכה. מוקדם יותר, הגיעה הודעה באשר להדרדרות מצבה הרפואי, ולאחר שבני משפחה הגיעו לשהות לצידה בארמונה בסקוטלנד, היא נפטרה בגיל 96. לפני שנה וחצי הלך לעולמו בעלה, הנסיך פיליפ, בגיל 99. היום החל מבצע "גשר לונדון", מבצע הפרידה מהמלכה.

כבר בשנות השישים נערכו הבריטים למותה האפשרי של המלכה, על פי מסמך מיוחד המבצע נקרא "גשר לונדון". בנה, הנסיך צ'ארלס יהפוך למלך באופן רשמי בנוכחות גורמי ממשל. המלך צ'ארלס השלישי יישא את נאומו הראשון הערב בשעה שמונה, לראשונה כשהוא על כס המלוכה. לאחר נאומו ייערך מטח כבוד למלכה שיכלול 96 יריות, כמספר שנות חייה. בכנסיות ובמנזרים יצלצלו הפעמונים לזכרה של המלכה. 

צילום: shutterstock

כמו כן, צפוי מבצע מיוחד על מנת להעביר את גופתה מסקוטלנד ללונדון והבכירים הבריטים יחלפו על פני הארון. הפרלמנט צפוי להפסיק את פעילותו למשך עשרת ימי האבל, עד להלוויה שצפויה להתקיים ב-19 בספטמבר. ארבעה ימים לפני הלוויה,יוצב ארונה באולם וסטמינסטר כדי לאפשר לאזרחי הממלכה לחלוק לה כבוד אחרון. בימים הקרובים יערכו חזרות ברחבי הממלכה תחת שם הקוד "מבצע אריה", חזרות שידמו את מסע הלוויה. הדגלים ברחבי הממלכה הורדו לחצי התורן. 

הנסיך צ'ארלס. צילום: Photo by Flash90

הנשיא הרצוג: הייתה דמות היסטורית - היא חיה את ההיסטוריה, היא יצרה היסטוריה

נציגים מכל קצוות הקשת הפוליטית מסרו את תנחומיהם לעם הבריטי. נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לה: "המלכה אליזבת הייתה דמות היסטורית - היא חיה את ההיסטוריה, היא יצרה היסטוריה, והשאירה אחריה מורשת מפוארת ומלאת השראה. כנשיא הישראלי ה-11 שכיהן בתקופת כהונתה, ובשם מדינת ישראל והעם בישראל, אני מבקש למסור תנחומים למלך הנכנס צ׳ארלס ולכל משפחת המלוכה, לעם הבריטי, לממלכה המאוחדת ולחבר העמים כולו.

"בתקופת כהונתה הארוכה ורבת המשמעות – העולם השתנה דרמטית, ולמול שינוי זה היא הייתה סמל למנהיגות יציבה ואחראית, ומגדלור של מוסריות, אנושיות, ופטריוטיות. בחייה ובשירותה את עמה היא שיקפה רוח של מסורת עמוקת שורשים, יושרה ושליחות. אבי ואמי ז"ל התקבלו על ידה באופן אישי כמה וכמה פעמים לאורך השנים מתוקף תפקידה, והארת הפנים והאירוח החם שלה הותירו בהם חותם שעבר במשפחתנו". 

הארי ובני המשפחה

הארי ובני המשפחה צילום: shutterstock

לפיד: דמות יוצאת דופן, מנהיגה ייחודית שסימלה מסירות ואהבה למולדתה

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר: "בשם ממשלת ישראל ואזרחי ישראל, אני שולח תנחומים למשפחת המלוכה ולאזרחי הממלכה המאוחדת על פטירתה של הוד מלכותה המלכה אליזבת השנייה. המלכה היא דמות יוצאת דופן, מנהיגה ייחודית שסימלה מסירות ואהבה למולדתה". 

"תנחומיי לעם הבריטי ולמשפחת המלוכה על מותה של המלכה אליזבת השנייה", מסר שר הביטחון בני גנץ, "המלכה שירתה את אנגליה ואת הקהילה הבינלאומית במשך למעלה מ-70 שנה, והיה לה חלק חשוב בשגשוג ביחסים בין ישראל ובריטניה. יהי זכרה ברוך". 

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, שזכה לפגוש כמנהיג את המלכה ספד לה ואמר: "רעייתי שרה ואני, יחד עם כל אזרחי ישראל, מצטערים מעומק ליבנו על פטירתה של הוד מלכותה, מלכת אנגליה אליזבת השנייה. בטקס הלוויתה של ראשת הממשלה לשעבר מרגרט תאצ׳ר שבו השתתפנו, פגשנו והתרשמנו עמוקות מאישיותה המיוחדת שהקרינה הוד והדר. היא הייתה מגדלור של יציבות, של עוצמה, אחווה ושלום. בחייה היא כתבה את ההיסטוריה בת זמננו ותרמה כה רבות לטובת האנושות ועתידה. יהי זכרה ברוך".