1926-2022 אבל בבריטניה: המלכה אליזבת' השנייה הלכה לעולמה בגיל 96

המלכה אליזבת' השנייה הלכה לעולמה לאחר הדרדרות במצבה הרפואי, כאשר בני משפחתה לצידה. בנה, יורש העצר הנסיך צ'ארלס הוא המלך החדש | הרב הראשי בבריטניה ניחם | טקס ההלוויה יתקיים בלונדון בעוד עשרה ימים

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/09/22 20:38 יב באלול התשפב

אבל בבריטניה: המלכה אליזבת' השנייה הלכה לעולמה בגיל 96
מלכת אנגליה, צילום: shutterstock

תם עידן: ארמון בקינגהאם הודיע הערב (יום ה') על מותה של המלכה אליזבת' השנייה, שהלכה לעולמה לאחר הדרדרות במצבה הרפואי והיא בת 96, לאחרונה חגגה 70 שנים על כס המלוכה. ההודעה על מצבה הרפואי הגיעה כאשר ראש ממשלת בריטניה החדשה, ליז טראס, מסרה הצהרה מיוחדת ואמרה, "מחשבותיי ומחשבותיו של כל העם הבריטי נתונות לשלומה של המלכה". 

בני המשפחה הקרובים, וביניהם ארבעת ילדיה והנסיכים ויליאם והארי שהו לצידה בארמונה באחוזת בלמורל בסקוטלנד. עם ההודעה על מותה, יורש העצר ובנה הבכור, הנסיך צ'ארלס, יהפוך מיידית למלך בריטניה. ההלוויה צפויה להתקיים בעוד עשרה ימים, לאחר ימי אבל לאומיים. "המלכה מתה בשלווה בבלמורל היום אחרי הצהריים", כך נמסר בהודעה הרשמית של הארמון, "המלך והמלכה יישארו בבלמורל הערב, ויחזרו ללונדון מחר". הדגלים בממלכה הורדו לחצי התורן. 

"גשר לונדון נפל" | כך נערכו הבריטים למותה של המלכה

כבר בשנות השישים נערכו הבריטים למותה האפשרי של המלכה, ועל פי מסמך מיוחד המבצע נקרא "גשר לונדון". למחרת המוות צפוי בנה, הנסיך צ'ארלס, להפוך למלך באופן רשמי בנוכחות גורמי ממשל. הפרלמנט צפוי להפסיק את פעילותו למשך עשרה ימי אבל, עד להלוויה. כמו כן, צפוי מבצע מיוחד על מנת להעביר את גופתה מסקוטלנד ללונדון והבכירים הבריטים יחלפו על פני הארון. בימים הקרובים יערכו חזרות ברחבי הממלכה תחת שם הקוד "מבצע אריה", חזרות שידמו את מסע הלוויה. 

הספדים מכל קצוות הקשת הפוליטית

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' מסר את תנחומיו לעם הבריטי: "המלכה הייתה עוגן של יציבות בחייה הארוכים וליוותה את יחסי ישראל בריטניה מאז קום המדינה ועד היום. תודתנו על היחסים הקרובים. המלכה אליזבת' הייתה דמות חשובה בהיסטוריה העולמית במאה השנים האחרונות, זכתה להיות מעורבת ולראות בימי חייה את התמורות המשמעותיות שעברו על העולם.  זהו יום היסטורי ועצוב לבני העם הבריטי ולעולם כולו". 

"תנחומיי לעם הבריטי ולמשפחת המלוכה על מותה של המלכה אליזבת השנייה", מסר שר הביטחון בני גנץ, "המלכה שירתה את אנגליה ואת הקהילה הבינלאומית במשך למעלה מ-70 שנה, והיה לה חלק חשוב בשגשוג ביחסים בין ישראל ובריטניה. יהי זכרה ברוך". 

מוקדם יותר היום, עם ההודעה על החמרה במצבה הרפואי, הרב הראשי של בריטניה, הרב אפרים מירוויס, פרסם בחשבון הטוויטר שלו כי תפילותיו עם המלכה, "יהודים ברחבי הממלכה מצטרפים לאיחולי החלמה מהירה". לפני שנה וחצי הלך לעולמו בעלה, הנסיך פיליפ, בגיל 99.