שידור חי הרצוג בטקס הזיכרון לחללי מינכן: "אסור שהעולם ישכח שהמלחמה בטרור חייבת להיות משותפת"

בשעה זו מתקיים טקס הזיכרון לזכר חללי אולימפיאדת מינכן בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא גרמניה פרנק ואלטר שטיינמאייר | הרצוג: "הטבח הברוטאלי והאכזרי היה טרגדיה אנושית אדירה של רמיסה של ערכי המוסר והצדק"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/09/22 17:06 ט באלול התשפב

הרצוג בטקס הזיכרון לחללי מינכן: "אסור שהעולם ישכח שהמלחמה בטרור חייבת להיות משותפת"
צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

אחרי ההכרה ההיסטורית בנרצחי טבח מינכן, נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל יצאו לביקור ממלכתי בהזמנת נשיא גרמניה, פרנק וולטר שטיינמאייר. בשעה זו, מתקיים הטקס לציון 50 שנה לטבח 11 הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן בהשתתפות שני המנהיגים, שר התרבות והספורט, חילי טרופר ונשיא הוועד האולימפי הבין-לאומי, תומס באך ומשפחות החללים.

צפו בשידור חי מהטקס לזכר חללי אולימפיאדת מינכן:

בנאומו אמר הנשיא הרצוג כי "הטבח הברוטאלי והאכזרי, שגדע את חיי אחד עשר ספורטאים ישראלים, ואת חייו של שוטר גרמני, היה טרגדיה אנושית אדירה של רמיסה של ערכי המוסר והצדק, של מחיקת כבודו של האדם, של אובדן צלם אנוש. *הטבח היה רגע שבו כבה הלפיד האולימפי. עבורנו, כעם וכמדינה – הטבח הזה היה ועודנו אסון לאומי. הוא חילל את הקדושה המאחדת והמלכדת של האולימפיאדה - סמל הספורט; והכתים בדם את דגלה. דגל חמש הטבעות האולימפי, לעולם לא יהיה כפי שהיה.

עוד הוסיף ואמר כי "עשרות רבות של שנים נמנעו גרמניה ונמנע הוועד האולימפי הבינלאומי מהנצחת אחד-עשר הספורטאים. לצערן ולכאבן של משפחות הקורבנות על אובדן יקיריהן, לייסורים ולדמעות, וגם לצלקות הטראומטיות שאותן נשאו הניצולים והשורדים במשך השנים, התווספו כאבי האדישות והפניית העורף". 

צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

הרצוג: זוהי לא טרגדיה יהודית וישראלית אלא גם עולמית

הרצוג הזכיר למשתתפים כי אסור לכל העולם לשכוח את הטבח. "אלה היו שנים שבהן נדמה שנשכחה אמת אחת פשוטה: זוהי לא טרגדיה יהודית וישראלית, זוהי טרגדיה עולמית, טרגדיה שיש להזכיר ולהנציח בכל אולימפיאדה, וללמד את לקחיה מדור לדור. טרגדיה שמדגישה לנו שוב ושוב, כי אין דבר הפוך יותר מספורט מאשר טרור, ואין דבר הפוך יותר מטרור מאשר הרוח הספורטיבית. אסור שהעולם ישכח את מה שקרה באולימפיאדת מינכן", אמר הרצוג.

צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

עוד הוסיף ואמר כי "אסור שהעולם ישכח: המלחמה בטרור, בכל מקום, בכל זמן, חייבת להיות משותפת, נחושה ותקיפה. עתיד החברה האנושית, תלוי בכך שנקדש את הטוב, ובה בעת – שנוקיע וננצח את הרע. במובן הזה, ולא רק בו, החלטתה של גרמניה מהימים האחרונים - שאני שב ומודה במיוחד לידידי הנשיא פרנק-ולטר שטיינמאייר, על מאמציו העצומים, ועימו לממשלה הפדרלית, לממשלת בוואריה, ולעיריית מינכן - על קבלתה; ההחלטה לקחת אחריות על המחדלים סביב הטבח ואחריו, לאפשר לחקור אותם באופן אובייקטיבי ויסודי, ולפצות את בני משפחות הקורבנות, היא חלק מקידוש הטוב והניצחון על הרע. ויש בה, בתום חצי מאה, צעד מוסרי חשוב וצודק, כלפי הקורבנות, כלפי המשפחות, וכלפי ההיסטוריה".

צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ

נשיא גרמניה: רצינו להיות מארחים טובים אבל בגדנו באמון הספורטאים ומשפחותיהם

נשיא גרמניה, פרנק שטיינמאייר אמר בנאומו כי "רצינו להיות מארחים טובים אבל בגדנו באמון הספורטאים ומשפחותיהם. לא היינו מוכנים לפיגוע והיה עלינו להיות מוכנים - זו האמת המרה. זה הפך לבימה לשנאת יהודים ולאלימות. אסור היה שזה יקרה. זה היה פשע מתועב ואסור לשכוח את זה. הזיכרון הזה כואב לכן המשפחות ולנו בגרמניה. האירועים הותירו טראומה לא רק בקרב המשפחות גם אצלנו".

עוד הוסיף ואמר כי "ההנצחה של היום תהיה כנה אם נהיה מוכנים לתובנות כואבות, טעויות אמיתיות וקטלניות - ההכרה הזו הייתה צריכה להתרחש מזמן. מרה היא העובדה שלא הגיעה מילה של חרטה מהפלסטינים לגבי החוליה ומפעיליהם. הם האחראים למעשה אך זה לא פותר אותנו. גם עלינו הייתה האחריות להגן על בני הערובה", אמר נשיא גרמניה.