ראש ישיבת הר עציון לאבי מעוז: "הפגיעה האישית ברבנים מחייבת בקשת סליחה"

הרב משה ליכטשנטיין דרש מיו"ר נעם כי יבקש סליחה מכל אחד מרבני הישיבה: "אני ועמיתי ראשי הישיבה האחרים, יכולים למחול על הפגיעה במוסד, אך הרבנים שכונו 'זוטרים' - רק הם מוסמכים למחול על העלבון שהוטח בהם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/09/22 23:14 ח באלול התשפב

ראש ישיבת הר עציון לאבי מעוז: "הפגיעה האישית ברבנים מחייבת בקשת סליחה"
ישיבת הר עציון, צילום: Gershon Elinson/Flash90

שרת החינוך תעלה לאישור הממשלה את מינויים של חברי וחברות מועצת החמ"ד החדשים, הכוללים בין היתר את הרבנית אסתי רוזנברג, הרב אורי שרקי ורחלי פרנקל. יו"ר נעם, חבר הכנסת אבי מעוז, התייחס לכך בראיון לחדשות כיפה ואמר: "הר עציון לא תשתלט פה". יום למחרת, שיגר מכתב התנצלות לראשי ישיבת הר עציון. הערב (א') ראש ישיבת הר עציון, הרב משה ליכטשנטיין שלח מכתב בו הוא הזמין את יו"ר נעם לדיאלוג בישיבתו.

בתחילת דבריו, כתב הרב ליכטנשנטיין כי הוא מוחל לדבריו של מעוז. "תודה רבה על מכתבך בו התנצלת על המתקפה שלך כנגד ישיבת הר עציון וכנגד חברים המועמדים למועצת החמ"ד שכונו 'רבנים זוטרים ושוליים'. ככל שיש פגיעה כנגד הישיבה, אנו מוחלים במחילה גמורה ומקבלים את התנצלותך באהבה", אמר ראש ישיבת הר עציון.

צילום: ללא

הרב סייג את דבריו ואמר כי מעוז צריך לבקש סליחה מכל רב ורב מישיבת הר עציון. "עם זאת, אדגיש את המובן מאליו, והוא שאני ועמיתי ראשי הישיבה האחרים, יכולים למחול על הפגיעה במוסד. ואולם, הפגיעה האישית באנשים הספציפיים שכונו רבנים זוטרים מחייבת בקשת סליחה אישית מהם שכן רק הם מוסמכים למחול על העלבון שהוטח בהם. בטוחני שתרצה לפנות אליהם באופן ישיר – אם הדבר טרם נעשה – ולבוא עמהם בדברים", כתב במכתב.

צילום: ללא

הרב ליכטנשטיין למעוז: נשמח לשמוע את גישתך לשאלות  העומדות על סדר היום

ראש ישיבת הר עציון הזמין את יו"ר נעם לישיבתו ואמר כי "אני מציע שננצל את ההזדמנות כדי ליזום דיאלוג אמיתי שבה שאלות מהותיות תוכלנה להתלבן בינינו, ואני מזמין אותך, יחד עם דמויות נוספות מן העולם החינוכי והרבני, לבוא ולשוחח אתנו באופן כנה, גלוי ומעמיק על השאלות הללו. נשמח לשמוע את גישתך לשאלות הציבוריות והחינוכיות העומדות על סדר היום וכן להציג בפניך את גישתנו החינוכית וההשקפתית כדי שתוכל לשמוע אותה מכלי ראשון (שכן איני יודע אם יצא לך או לחבריך לנהל שיחות עומק עם דמויות חינוכיות הקשורות לישיבתנו או לשמוע שיחות\שיעורים בבית מדרשנו), ואז תוכלו להקשות עליה ולבקר אותה, להציג בפנינו את השגותיכם ועמדותיכם בשאלות הללו ולשמוע את תגובותינו".

ישיבת הר עציון. גם היא ברשימה

ישיבת הר עציון.  צילום: Gershon Elinson/Flash90

עוד הוסיף ואמר כי הוא מסכים שצריך איזון במועצת החמ"ד אך הוא טען כי בגופים אחרים, מעוז לא ממהר לזעוק על חוסר השוויון בייצוג של כל הדעות. "טענתך המרכזית במכתב אלינו היא על חוסר איזון במועצת החמ"ד. אודה ולא אבוש שאיני מכיר לעומק את כל הדמויות המוצעות ועל כן איני יכול לשפוט את הקביעה הזו ברמה העובדתית. ואולם, ברמה העקרונית, אני בהחלט מסכים שראוי למנות גוף מאוזן המשקף גישות חינוכיות שונות ומגוונות ולא לתת לגישה אחת את כל המפתחות. וכאן אני שואל האם אתה ו\או שולחיך מסכימים שהעקרון הזה הוא דו-סטרי דהיינו שגם בגופים ציבוריים נוספים (למשל, מליאת בני עקיבא, מועצת הרבנות הראשית וכיו"ב) אמור להיות איזון שבה כל הגישות מיוצגות והאם יש גופים נוספים מלבד מועצת החמ"ד המוצעת שבהם נראה לך שיש לפעול לייצוג מאוזן והולם לכלל הדעות והגישות?"

אבי מעוז במליאת הכנסת.

אבי מעוז במליאת הכנסת. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מעוז: מבקש מחילה על הדברים הפוגעניים שנאמרו

כזכור, במכתב ששיגר מעוז לראשי ישיבת הר עציון, ביקש להתנצל על דבריו. "בשטף ראיון לאתר התקשורת כיפה, במענה לשאלה על המינוי שנעשה במחטף למועצת החמ''ד צוטטו בשמי הדברים הבאים: 'למנות מועצת חמד בזמן בחירות זה בדיוק מה שלא עושים בדמוקרטיה, ולכן זה לא חוקי, כל מינוי שהתמנה בזמן בחירות יבוטל אחרי הבחירות. זאת רשימה שבה ישיבת הר עציון יש לה 4 חברים, זה ניסיון השתלטות של מתן כהנא, אותם רבנים זוטרים ושוליים הם יהיו במועצת החמ"ד, הר עציון לא תשתלט פה'. 

במכתבו הסביר כי "דברים אלו אשר יש בהם פסילה אישית של רבנים ושל ישיבה שלמה הוא פסול ולא ראוי". מעוז סייג את דבריו והסביר כי הביקורת אכן קיימת אך ביקש סליחה, "אמנם הביקורת שלי על המינוי במחטף למועצת החמ''ד, ערב בחירות, על הטיית הנהגת החמ''ד לכיוון ספציפי אליו חותר סגן שר הדתות מתן כהנא ועל המשקל הבלתי ראוי שניתן לקבוצה ספציפית מאוד, בעינה עומדת, אך דברי שנאמרו לא היו צריכים להיאמר ואני מתנצל ומבקש מחילה על הדברים הפוגעים שנאמרו כלפיכם, בשטף הראיון, ומבקש כי תקבלו את התנצלותי.