140 יוצרים נגד קרן הקולנוע של השומרון: "חלק ממנגנון האפרטהייד"

מכתב פומבי של למעלה ממאה יוצרי קולנוע ישראלים תוקף את קרן הקולנוע שומרון ומסרב לשתף איתה פעולה: "הלבנת הכיבוש תמורת תמיכה כספית ופרסים" | יוסי דגן הגיב: "הניסיון לסתום את הפה לחצי מליון אזרחי מדינת ישראל לא יצלח"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/08/22 17:28 ד באלול התשפב

140 יוצרים נגד קרן הקולנוע של השומרון: "חלק ממנגנון האפרטהייד"
יהודה ושומרון, צילום: פלאש 90

קולנוענים נגד השומרון. מעל ל-140 קולנוענים ישראלים חתמו על מכתב פומבי בו הצהירו כי לא יפנו לקבל מענקים מקרן הקולנוע שומרון ולא ישתפו עימה פעולה. כזכור, הקרן הוקמה בשנת 2015 והיא מסייעת ליוצרים מהשומרון בהפקת סרטים.

"קרן שומרון איננה קרן פלורליסטית – היא חלק ממנגנון האפרטהייד"

במכתב נכתב בין היתר: "הקרן והפסטיבל מזמינים יוצרים ישראלים לקחת חלק פעיל בהלבנת הכיבוש תמורת תמיכה כספית ופרסים. אין שום משמעות לדיבורים על רבגוניות, כשבפועל הם מכסים על אלימות שיטתית ופגיעה חמורה בזכויות אדם. קרן שומרון איננה קרן פלורליסטית – היא חלק ממנגנון האפרטהייד".

בין החותמים על המכתב: קרן ידעיה, ארי פולמן, מיכל אביעד, שירה גפן, חגי לוי, ערן קולירין, ירון זילברמן, נדב לפיד, זהר וגנר, גיא דוידי, שמואל הספרי, רון כחלילי, דורון תבורי ורועי אסף. המכתב הוא יוזמה של היוצרים, העורכים והתחקירנים מיה קלר, מני ורסס, לירן עצמור, שירה ארד, לילי יודינסקי, אלון סהר, אבי מוגרבי, רחל לאה ג'ונס ונועם שיזף.

יוסי דגן: "חצי מליון אזרחי ישראל ביהודה ושומרון, נושמים אוויר, חיים, אוהבים, מטיילים וגם יוצרים קולנוע"

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון ויו"ר הקרן, מסר בתגובה: "יש בשמאל הקיצוני כמה אנשים שחושבים בטעות, שלגור באיזורים מסויים שלא מתאימים לרוחם, או לאחוז בדעות פוליטיות שונות מהם, זו עבירה על החוק. אני אחדש להם, חצי מליון אזרחי ישראל ביהודה ושומרון, נושמים אוויר, חיים, אוהבים, מטיילים וגם יוצרים קולנוע. קרן הקולנוע היא חלק ממיזם של מדינת ישראל להקמת קרנות איזוריות, בדיוק כמו הקרנות האיזוריות בנגב בערבה ובגליל, וכך זה יימשך".

הוא הוסיף: "המכתב הזה נגוע בגזענות פוליטית ובנסיון בוטה, לפגוע בחופש הביטוי והיצירה של כחצי מליון אזרחים במדינת ישראל. הקרן שתמכה עד היום בלמעלה מ-70 סרטים תמשיך לפעול במקצועיות וברצינות למען היוצרים והיצירה הקולנועית בארץ וביהודה ושומרון. הנסיון לסתום את הפה לחצי מליון אזרחי מדינת ישראל, ולהדביק פוליטיקה בפעילות הקרן לא יצלח. הקמת הקרנות האיזוריות בהן קרן שומרון היא הזדמנות לתת במה לצעירים מוכשרים בפריפריה מכל גווני החברה הישראלית שעד היום לא קיבלו הזדמנות".

גם ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן הגיב: "התרבות היא כבר מזמן לא נחלת קומץ 'אליטסטי'. כמו בתקשורת, במשפט, באקדמיה, בתעשייה ובצה"ל, תושבי יהודה ושומרון הם חלק בלתי נפרד מהמנגינה הישראלית בכל תחומי החיים. אני קורא לאותם אמנים שפנו לעולמות החרם: צאו מהסרט שאתם חיים בו ותראו את התנופה ביהודה ושומרון. תהיו חלק מהעם ולא חלק מהבי די אס. מוזמנים למפגש תרבותי בגוש עציון, אתם רק תרוויחו מכך. דין שומרון, כדין גוש עציון ודין גוש עציון כדין תל אביב".


(יוסי דגן בטקס פרסי הקולנוע של קרן השומרון)