רן ארז: "אם לא נגיע להסכמות - כל חברי ארגון המורים חייבים לשבות"

עדיין לא הושגו הסכמות בין משרד האוצר לארגון המורים ואיום השביתה בתיכונים עדיין קיים | משרד האוצר, משרד החינוך והסתדרות המורים חתמו על הסכם כדי לפתוח שנת הלימודים כסדרה ולמנוע שביתה בגני הילדים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/08/22 12:31 ד באלול התשפב

רן ארז: "אם לא נגיע להסכמות - כל חברי ארגון המורים חייבים לשבות"
יו"ר ארגון המורים רן ארז, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

לאחר משא ומתן ממושך בין הסתדרות המורים לבין נציגי האוצר שנמשך אל תוך הלילה, שני הצדדים הגיעו להסכמות. הגורמים ניסו לצמצם את הפערים ביניהם ולמנוע דיון בצווי המניעה למורים בבית המשפט. לאור ההסכמות, איום השביתה הוסר, סכסוך העבודה יבוטל וצווי המניעה יימשכו מבית הדין. למרות השגת ההסכם עם הסתדרות המורים, האוצר עדיין לא הגיע להסכם עם ארגון המורים, כך שאיום השביתה בתיכונים עדיין קיים.

בראיון לכאן ב', אמר יו"ר ארגון המורים, רן ארז: "בחינוך העל יסודי אין התקדמות, המשא ומתן מתנהל בעצלתיים, כי המעסיק שלנו הוא מרכז השלטון המקומי שלא יכול לעשות דבר בלי הסכמה של האוצר. סרבול לא קטן. אם לא נגיע להסכמות - כל חברי ארגון המורים חייבים לשבות, גם מכיתה ח'".

מהודעה של משרד החינוך וארגון המורים נכתב כי "לאור ההסכמות בנוגע לרפורמה במקצועות המח"ר לא ינקוט ארגון המורים בצעדים ארגוניים בנושא זה וסכסוך העבודה שהוכרז בנושא זה מבוטל. הצדדים פועלים יחד מול משרד האוצר לקדם את ההסכמות ביתר המחלוקות אשר עדיין מצויות על השולחן, בהן קיצור שבוע הלימודים לחמישה ימים שמקדמת שרת החינוך. זאת על מנת לאפשר את פתיחת שנה"ל כסדרה גם בחינוך העל יסודי".

גם ארגון הגננות הגיב על חתימת ההסכם עם הסתדרות המורים: ״שכחו את ילדי הגנים. אנו בארגון הגננות מחנכות בהלם מוחלט מההסכם שנחתם, ובו אין אף ייצוג לטובת הגננות. לאורך המו״מ נותרו הגננות באפלה,  ודבר לא תוקן. המצב המחפיר של גני הילדים והתנאים המחפירים של הגננות נזרקו החוצה. יפה בן דוד השתמשה בגננות להפגנות ושביתות ולבסוף לא קיבלנו דבר בהסכם. היא ומשרד החינוך שכחו כנראה שהחינוך מתחיל בגן. המאבק שלנו רק התחיל״.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בין עיקרי ההסכם: שכר עובד הוראה מתחיל יעלה ל-9,000 שקלים וגשר בין יום כיפור לסוכות

על פי ההסכם, השכר לעובד הוראה מתחיל יעלה ל-9,000 שקלים ותוספות של 1100 שקלים לכל הפחות לעובד הוראה. כמו כן, יינתן מענק התמדה של 10,000 שקלים לאחר שלוש שנים במערכת. העלאת שכר המנהלים המתחילים ל- 19,000שקלים.

בנוסף, לוח החופשות ישתנה ומוסדות החינוך יעבדו בימי אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר. ימי ה-אסרו החג יועברו לגשר בין יום כיפור לסוכות ולמורים יינתנו שני ימי חופשה לבחירה. יינתן סל גמולי תפקיד גמיש למנהל, כך שמורים מצטיינים יוכלו לקבל גמול בשווי 400-1000₪ בגין ביצוע יוזמה ולקיחת תפקידים.  כמו כן, מתן אפשרות לחוזים אישיים למומחים מחוץ למערכת.

ליברמן

ליברמן צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ליברמן: הצלחנו להביא לשינויים עמוקים שלא נראו מעולם

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "שנת הלימודים תיפתח מחר כסדרה עם מערכת חינוך חזקה יותר ואיכותית יותר. לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן הצלחנו להביא לשינויים עמוקים שלא נראו מעולם במערכת החינוך בישראל. בראש ובראשונה, שונה העקרון מתגמול אך ורק על פי ותק לתגמול גם על מצוינות, השקעה והישגים. ההסכמות כפי שהושגו שמות במרכז גם את המורים, אבל גם את התלמידים, ההורים ומתחשבות במשק הישראלי כולו.

הצלחנו להביא לסנכרון ימי חופשה בין אלו של התלמידים לאלו של ההורים ומדובר בצעד ראשון בדרך לסנכרון עמוק יותר. ממחר, למנהלים תהיה גמישות ניהולית רחבה יותר שתתבטא בשימור עובדי הוראה איכותיים ומתוגמלים בהתאם. הצלחנו לצמצם באופן דרמטי את פערי השכר בין מורים מתחילים למורים ותיקים באמצעות העלאה בעשרות אחוזים של שכר המורה המתחיל. אנחנו מסכמים תקופה מורכבת שבסופה אנחנו מעניקים ודאות להורים ולתלמידים לפחות לארבע השנים וחצי הקרובות.

אני מודה לשרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, למזכ"לית הסתדרות המורים, גב' יפה בן דויד, להנהגת ההורים הארצית וכמובן לדרג המקצועי במשרדי שעשו לילות כימים, התעקשו על מתן מענה הולם לצרכים במערכת והתנהלו באחריות תקציבית בתקופה המאתגרת שהמשק הישראלי חווה. אני מאחל לכל תלמידי ישראל שנת לימודים פורייה ומוצלחת".

יפעת שאשא ביטון

יפעת שאשא ביטון צילום: Basel Awidat/Flash90

יפעת שאשא ביטון: הסכם מיטבי שיאפשר את פתיחת שנת הלימודים

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון אמרה: ״לאחר מאמצים רבים הצלחנו להגיע להסכם מיטבי שיאפשר את פתיחת שנת הלימודים ויבטיח את היציבות לשנים הבאות. הסכם זה, לצד תהליכים מקצועיים שקידמנו בשנה האחרונה, יחזקו את מערכת החינוך ויציעדו אותה קדימה. מערכת חינוך חזקה, יציבה, עם עובדי הוראה איכותיים היא אינטרס של כולנו למען עתיד הילדים שלנו. אני רוצה להודות לשותפיי להסכמות החשובות, שר האוצר, מנכ״לית משרד החינוך, מזכ״לית הסתדרות המורים והממונה על השכר באוצר וכל צוותי המשא ומתן.״

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד: "אחרי מאבק ארוך הצלחנו להביא בשורה אמיתית לעובדי ההוראה, לשמר את תנאי ההעסקה שלהם ולשפר את שכרם לטובת מערכת החינוך. זה רק צעד ראשון שאנו מציינים בטיפול שורש שמערכת החינוך בישראל זקוקה לה".