על הבר עם כיפה | מוסי רז: "מציע להביא לפלשתינים שטח ימי הכולל בתוכו מאגרי גז"

חבר הכנסת מטעם מרצ הגיע להתארח בפרויקט הבחירות המיוחד של כיפה בבר השכנה שבשוק מחנה יהודה בירושלים. על החיבור עם העבודה הוא מבהיר: לא מסרבים | על המצב ביהודה ושומרון: "רוצה לפנות כמה שפחות התנחלויות" | וגם, למה הוא חושב שצריך לבטל את גיוס החובה

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 30/08/22 19:42 ג באלול התשפב

על הבר עם כיפה | מוסי רז: "מציע להביא לפלשתינים שטח ימי הכולל בתוכו מאגרי גז"
צילום: ללא

על הבר עם כיפה: האורח שלנו השבוע בפרויקט הבחירות הוא חבר הכנסת מוסי רז שניצח בפריימריז של מפלגת מרצ ומוקם במקום השני ברשימת המפלגה לכנסת. נשוחח על השמאל הישראלי, מה יקרה פה אחרי הבחירות, מה צריך לקרות ביהודה ושומרון, ומה הוא חושב על איתמר בן גביר. לדבריו, הוא משוכנע כי הרוח הציונית בראשות איילת שקד לא תהיה בכנסת הבאה. 

תוכל לשבת עם איתמר בן גביר לכוס קפה?

לא. 

מה לגבי סמוטריץ'?

אין לי בעיה לשבת לדבר עם סמוטריץ', אני מכבד אותו אני מאמין שהוא מכבד אותי. אולי יום מן הימים הוא ישתכנע. 

מה ההבדל בינו לבין בן גביר?

התורה הכהניסטית היא תורה גזענית שבעיני אין שיח איתה. כך נהג גם הימין בעבר. הוא המחבל היחיד בכנסת שהורשע בהחזקת חומר של ארגון טרור. האם הוא פועל בכנסת לקידום השלום? לא. הוא פועל לסכסוך בין אנשים. 

על הבר עם כיפה ומוסי רז

על הבר עם כיפה ומוסי רז צילום: ללא

מה החזון שלך ביהודה ושומרון?

אנחנו עכשיו נמצאים ביהודה. הביטוי הזה פוליטי מעוות שהומצא לצורך הדיון ואני לא מקבל אותו. חלק מיהודה ושומרון כבושים והמדינה מתייחסת אליהם כשטח כבוש. לא רק אני ולא רק העולם. הצבענו נגד חוק האזרחות. מדינת ישראל קוראת ליו"ש בחוק "האזור". צריך לקחת בחשבון את הערכים שלנו. שתי מדינות זה לא אידיאולוגיה. אני חושב שצריך להבטיח את זכויות האדם של כל מי שגר בין הנהר לים, לא משנה אם הוא פלשתיני או יהודי. 

מכיר בכך שהגבול של 67' בלתי אפשרי לביצוע

בנוסף, יש להדגיש את זכות ההצבעה וחופש התנועה. אלו זכויות אדם בסיסיות שצריך לטפל בהן כשבאים לדון ביו"ש. יש אפשרות של מדינה אחת אבל אני לא מאמין שזה יכול לעבוד. לכן, הפתרון הוא שתי מדינות. המפתח לכך הוא פשרה היסטורית: הרוב הפלשתיני מקבל את מיעוט הארץ, 22%, גבולות 67', והמיעוט היהודי מקבל את רוב הארץ. מכיר בזה שהגבול של 67 בלתי אפשרי לביצוע, לכן אפשר להגיע לחילופי שטחים באופן יצירתי. אני רוצה לפנות כמה שפחות התנחלויות כל עוד זה עומד בגבולות של זכויות האדם. מציע להביא לפלשתינים שטח ימי הכולל בתוכו מאגרי גז. 

בגוש שלי נעשתה טעות היסטורית, החליטו לשחק כדורסל במגרש של כדורגל. הטעות של השמאל הייתה שהוא התמקד בנושא החברתי כלכלי ועזב את הנושא המדיני שעליו אנשים הולכים להצביע. הגיע הזמן לשים לזה סוף.

"צריך לבטל את גיוס החובה לצבא"

אתה חושש שנתניהו יחזור לשלטון?

יותר משאני חרד שהוא יחזור לשלטון אני חושש מפני הקואליציה שלו. אני לא מאלה שאומרים רק לא ביבי. אחד מהדברים הרעים ביותר שהוא חולל היה שלא הבין שהסכם הגרעין עובד וגרם לטראמפ לבטל אותו. על הבחירות בישראל, חבר הכנסת מסביר כי המעבר בין גושי הימין והשמאל הוא מאוד קטן. ישראלים לא יצביעו לשמאל אם הם יחשבו שאין לו פתרון מניח את הדעת לנושאים המדיניים. 

עוד הוסיף: "החרדים חייבים להשתלב בשוק העבודה ובחברה הישראלית, אני חושב שהם רוצים בזה עכשיו יותר מתמיד. לכן, צריך לבטל את גיוס החובה לצבא. זה יהפוך את הצבא למקצועי ואת החברה לצודקת יותר. זה יגרום לכך שיותר חרדים יתגייסו לצבא". 

מה מרצ עושה כדי לפתור את משבר החינוך?

אנחנו תומכים במורים. יש חשיבות גדולה לתגמל את המורים כדי לשפר את איכות ההוראה. אם ישראל משקיעה בחינוך כמו מדינות אחרות באירופה זה אומר שהיא לא משקיעה בחינוך, המספרים פשוט לא זהים. אנחנו מדינה צעירה עם הרבה ילדים, לדעתי זה טוב. לכן אנחנו חייבים להכניס הרבה יותר בחינוך מאשר ביחס למדינות אחרות. אני מאמין שביום וחצי שנותרו יהיה הסכם עם הסתדרות המורים.

יכול להיות שנכשלתם בגלל יוקר המחיה?

הפוך. העולם סובל מאינפלציה בגלל פוסט קורונה והפלישה של רוסיה לאוקראינה. אצלנו המספרים נמוכים יותר ביחס לעולם. משהו אחד שצריך לעשות כדי להילחם ביוקר המחיה הוא מלחמה במונופולים. הבעיה היא שיש פערים כלכליים גדולים ופיצוי של האזרחים. הדבר הכי חשוב שצריך הוא העלאה משמעותית של שכר המינימום. 

מה ההבדל בין אחמד טיבי לבן גביר?

טיבי מביע את התנגדותו לאלימות ואין לו אידיאולוגיה גזענית. 

אי אפשר להתכחש לזה שרוב השמאל הוא חילוני ורוב הימנים הם אנשים דתיים. זו האמת. אנחנו לא השמאל של פעם, שנאבק בדתיים ובחרדים. לוקח זמן עד שהתדמית משתנה. אנחנו מציעים אלטרנטיבה לא פחות יהודית. מה זה חוק ההסדרה אם לא אישור לגנוב?

באירוע הקודם אירחנו את איתמר בן גביר ושאלנו אותו איזה שר הוא רוצה להיות, "אני יודע בדיוק מה אני רוצה לעשות, ורוצה לטפל בכל כך הרבה דברים: בעניין הדיור, בעניין הביטחון, החקלאות, השכבות החלשות והעצמאים. יש כל כך הרבה דברים ואני מקווה בעזרת השם להגיע למקום שאוכל להשפיע. בעוד עשר שנים אהיה במקום מאוד משפיע על מדינת ישראל".