צפו אורו של עולם: מיזם חדש ומאיר נחנך בירושלים

אלפי נורות לד מיוחדות האירו את הכותל הדרומי בגן הארכאולוגי ירושלים | הארת הכותל הדרומי הוא חלק ממיזם תיירותי חדש בעיר של רשות העתיקות, החברה לפיתוח ולשיקום הרובע ובמימון משרד התיירות וקרן וויליאם דוידסון

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/08/22 21:58 א באלול התשפב

אורו של עולם: מיזם חדש ומאיר נחנך בירושלים
צילום: ששון תירם

הערב (א') נחנך מיזם חדש באירוע השקה מיוחד, במעמד שר השיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין, שר התיירות יואל רזבוזוב, ראש העיר ירושלים משה ליאון, מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו ומנהל החברה לפיתוח ולשיקום הרובע, הרצל בן ארי. את הפרויקט מובילות רשות העתיקות והחברה לפיתוח ולשיקום הרובע ובמימון משרד התיירות וקרן וויליאם דוידסון, שתרומתה הנדיבה אפשרה את המיזם.

אלפי נורות הלד שהותקנו במקום נדלקו באחת, והאירו את הכותל הדרומי, ואת שלל האלמנטים ההיסטוריים הנדירים הרבים מעברה המפואר של ירושלים הנמצאים במקום . מעתה, יוכלו המבקרים גם בשעות החשכה  להתרשם מהרחוב המרכזי שהוביל אל בית המקדש בתקופת בית שני, ובו נחשפו בחפירות ארכיאולוגיות שדרת חנויות המעידות על המסחר ועל שגרת עולי הרגל. במקום נמצאו אבני מפולת אדירות שנפלו מהכתלים של הר הבית כתוצאה מחורבן בית המקדש על ידי הרומאים - עדות לדרמה שחוותה ירושלים בשנת 70 לספירה.

"המקום צויד בתאורת לד חדשנית בתפיסה ירוקה"

תכנית התאורה הוכנה על ידי אמן התאורה אמיר ברנר, ובוצעה על ידי מומחי מנהל השימור של רשות העתיקות, אשר התקינו את מנורות הלד באופן שישתלב בשרידים העתיקים, תוך שמירה עליהם. לדברי אמיר ברנר, "המקום צויד בתאורת לד חדשנית בתפיסה ירוקה, עם דגש מיוחד על זוויות הארה וטמפרטורת אור משתנה, בהתאם למוצגים המיוחדים המוארים במקום".

צילום: ששום תירם

שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין: ״פרויקט התאורה המרשים בגן הארכיאולוגי מצטרף לשורת פרויקטים שיצאו לדרך לשדרוג ופיתוח הרובע היהודי, בהובלת משרד ירושלים ומורשת ובביצוע החברה לפיתוח הרובע היהודי, כמו שחזור בית הכנסת תפארת ישראל, הקמת מעלית הכותל ועוד. משרד ירושלים ומורשת בראשותי מוביל את העשייה הממשלתית לפיתוח ירושלים בכלל  ואגן העיר העתיקה בהשקעה כוללת לאורך השנים של מאות מיליוני שקלים. ירושלים המאוחדת, הינה ותישאר בירתה הנצחית של מדינת ישראל".

שר התיירות יואל רזבוזוב ומנכ"ל משרד התיירות דני שחר, אמרו כי "המשרד שם דגש על פרויקטים תיירותיים באגן העיר העתיקה, וכי הם רואים  במיזם תאורת הלילה בגן הארכיאולוגי נדבך יסוד בהרחבת שעות ביקורי תיירים והמבקרים במקום ובעיר העתיקה".

"התאורה מדגישה את העוצמות של המפעל ההנדסי המזהיר שבוצע בימי בית שני"

ראש עיריית ירושלים משה ליאון: "אני בטוח כי סיורי הלילה שיתקיימו כאן מעתה, והסיורים הקוליים החדשים שהושקו הערב, יסייעו לחבר עוד ועוד קהלים אל עברה המופלא והמרתק של ירושלים, שהוא בעצם תמצית שורשיו של העם היהודי כולו".

לדברי מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו: "התאורה מדגישה את העוצמות של המפעל ההנדסי המזהיר שבוצע במקום הזה בימי בית המקדש השני. כשעומדים מול הכתלים המוארים, אי אפשר שלא להתפעם מכך. הדמיון לוקח אותך אחורה בזמן ואתה מרגיש חלק מחוויית עולי הרגל בעת העתיקה. כל עיני העולם נשואות לכאן, וראוי שהן יוכלו לראות את המונומנט העולמי גם בחשיכה".

צילום: ששום תירם

הרצל בן ארי, מנכ"ל החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי: "תכניות אלו ועוד מציבים את האתר, כראשון ומרכזי באתרי המבקרים והתיירים בעיר העתיקה כזה שייתן מענה הן לביקורי בודדים, משפחות, קבוצות וארגונים. שעות הפעילות יורחבו ויכללו  גם סיורי לילה מודרכים, לצד תכניות לילה עונתיות ואנו צופים עלייה משמעותית של מספרי המבקרים באתר".

דארין מקיבר, נשיא ומנכ"ל קרן וויליאם דוידסון: "אנו בקרן וויליאם דוידסון, ממשיכים עם התרומות פורצות הדרך של המייסד המנוח שלנו לעיר העתיקה, ונרגשים לראות עוד אנשים מתנסים במקום המיוחד הזה בדרכים חדשות".