מכה נוספת ליש עתיד: יו"ר וועדת הבחירות דחה את העתירה וקנס אותם באלפי שקלים

שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, דחה את העתירה של 'יש עתיד' למחוק את סרטון הבחירות של 'הליכוד' בו נטען כי לפיד נפגש עם בכירים ברשות הפלשתינית במטרה להשפיע על תוצאות הבחירות, וקנס אותם בסך 10,000 שקלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/08/22 17:02 א באלול התשפב

מכה נוספת ליש עתיד: יו"ר וועדת הבחירות דחה את העתירה וקנס אותם באלפי שקלים
צילום: פלאש 90

מפלגת 'יש עתיד' עתרה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון יצחק עמית, להורות למפלגת 'הליכוד' למחוק סרטון תעמולה שפרסמה ברשתות החברתיות ושבמסגרתו היא טענה כי ראש הממשלה, יאיר לפיד נפגש עם בכירים ברשות הפלשתינית במטרה להשפיע על תוצאות הבחירותהשופט יצחק עמית, דחה היום (א') את עתירת מפלגת 'יש עתיד' וקנס את המפלגה ב-10,000 שקלים.

'יש עתיד' טענה בעתירה, כי הסרטון ערוך באופן מטעה, כוזב ומכיל שקרים, שכן ראש הממשלה לפיד מעולם לא נפגש עם בכירים ברשות הפלסטינית כדי להשפיע על תוצאות הבחירות. היא טענה גם כי הסרטון עולה כדי הפרה של האיסור הקבוע בסעיף 13 לחוק הבחירות (דרכי תעמולה) שכותרתו "איסור הפרעה".

הליכוד

הליכוד צילום: Gili Yaari/Flash90

הליכוד:  אין בסרטון המדובר משים תוכן שקרי

מנגד טענה 'הליכוד' כי מכיוון שסעיף 13 לחוק דרכי תעמולה מגביל את חופש הביטוי, על הראיות שמבססות הפרה שלו, להיות חזקות וחד משמעיות. כמו כן, 'הליכוד' טענה כי "אל לו ליושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת להתערב בתוכן של דברי תעמולה במסגרת בחינת קיומה של הפרה של סעיף 13 לחוק דרכי תעמולה, וכי בכל מקרה אין בסרטון המדובר משים תוכן שקרי".

בהחלטתו של יו"ר הוועדה, ציין השופט עמית כי "ליושב ראש ועדת הבחירות המרכזי לכנסת אין את הכלים, או הסמכות, לקבוע את נכונותם העובדתית של דברי התעמולה. סעיף 13 לחוק דרכי תעמולה אוסר על תעמולה של מפלגה או רשימה להפריע לזו של מפלגה או רשימה אחרת, כלומר, יש להראות שהסרטון של המשיבה מפריע בצורה כלשהי לתעמולה של העותרת".

השופט עמית: אין לראות בכך משום איסור הפרעה לתעמולת בחירות

השופט עמית הדגיש בהחלטתו כי "ככלל ההטעיה בתעמולת בחירות העולה לכדי הפרה של סעיף 13 לחוק דרכי תעמולה, אינה נוגעת לתוכן התעמולה, ובפרט לשאלה אם מה שנטען בתשדיר-אמת הוא, אלא עוסקת ביחס  של אותו דבר תעמולה לתעמולת בחירות של רשימה או מפלגה אחרת, ובשאלה אם ישנה ודאות קרובה להטעיה של הבוחר הסביר בפן הצורני".

"אין ספק", הדגיש השופט עמית בהחלטתו, "שהסרטון של 'הליכוד' מתייחס ל'יש עתיד' ולראש הממשלה, יאיר לפיד, ואף עושה כן באופן שלילי, תוך כדי 'הלחמה' וכריכה של שתי ידיעות שונות לכדי סרטון אחד. גם אם אין הדעת נוחה מכך, אין לראות בכך משום איסור הפרעה לתעמולת בחירות כמשמעה בסעיף 13 לחוק תעמולת הבחירות". יו"ר ועדת הבחירות דחה את העתירה של 'יש עתיד' ופסק כי היא תישא בהוצאות בסך עשרת אלפים שקל.