האיום מומש: כ-200 מתמחים התפטרו | "זה רק השלב הראשון"

במחאה על דחיית קיצור התורנויות בשנה וחצי, הודיעה יו"ר ארגון "מרשם" ריי ביטון על הגשת מכתבי ההתפטרות של כ-200 מתמחים מ-20 מחלקות. במסיבת עיתונאים היא בישרה: "אנחנו מבצעים מהלך התפטרות מדורג. בכל שבוע יוגשו מכתבי התפטרות נוספים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/08/22 15:49 כח באב התשפב

האיום מומש: כ-200 מתמחים התפטרו | "זה רק השלב הראשון"
מתפטרים, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

יו"ר ארגון הרופאים המתמחים "מרשם", ד"ר ריי ביטון כינסה בצהריי היום (ה') מסיבת עיתונאים כאשר במקביל 200 מתמחים מ-20 מחלקות הודיעו שיגישו את התפטרותם. החרפת המאבק הגיעה במחאה על כך שקיצור התורנויות, שהיה אמור להיכנס לתוקפו באפריל האחרון, נדחה בכשנה וחצי.

"מכתבי ההתפטרות שמוגשים ממש עכשיו - כתב אישום"

ביטון פנתה בפתח דבריה ל"ממשלת ישראל ולעומד בראשה - ראש הממשלה יאיר לפיד, לשר האוצר אביגדור ליברמן, לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי, לשר הבריאות ניצן הורביץ". יו"ר הארגון הסבירה כי "מכתבי ההתפטרות שמוגשים ממש עכשיו, בלב כואב וביד רועדת, מהווים כולם ביחד וכל אחד מהם בנפרד, כתב אישום. ובכתב האישום הזה, עשרות סעיפים שמפרטים מסכת ארוכה של ניצול, שיעבוד, הזנחה, גרימת מוות ברשלנות. אין לקיחת אחריות - רק הסתתרות מאחורי הבחירות, כאילו יש בתירוץ העלוב הזה כדי למחות את החרפה". 

ביטון המשיכה ואמרה כי מדינת ישראל, הממשלה, השרים והמשרדים בראשם הם עומדים קיבלו החלטה להפקיר את המתמחים, את מערכת הבריאות הציבורית, ואת המטופלים. "זה לא המאבק שלנו, זה המאבק של כל אזרחי המדינה הזאת שלא רוצים שיטפלו בהם או ביקרים להם רופאים שלא עומדים על הרגליים בשעה ה-22 לתורנות שלהם. לקצר את התורנויות זו חובה מוסרית וערכית כלפינו וכלפי הציבור. וזו חובה מוסרית וערכית, כי זה מה שסיכמתם איתנו, התחייבתם - אתם צריכים לעמוד מאחורי ההתחייבויות שלכם. התפיסה כאילו הרופאים המתמחים ימשיכו לעבוד בכל מחיר, היא שגויה. אנחנו לא יכולים עוד לשאת את העול, לשלם את המחיר ולפגוע בבריאות ובחיים שלנו ושל המטופלים שלנו. 

ד"ר ריי ביטון

ד"ר ריי ביטון צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

בהמשך אמרה: "אספנו קרוב ל-600 מכתבי התפטרות בימים האחרונים - והמספרים ממשיכים לעלות, אתם באמת חושבים שאין כאן בעיה? ברגעים אלה מגישים כ-200 מתמחים את מכתבי ההתפטרות שלהם. המכתבים מוגשים כעת ב-20 מחלקות בבתי החולים".  

  • איכילוב - פנימית ג, ד, ה, ח, ט, י, נוירולוגיה
  • אסותא - פנימית א, ב, ילדים, מלרד, נוירולוגיה
  • בילינסון - מלרד, פנימית ו
  • וולפסון - נשים
  • הדסה עין כרם - נשים
  • רמב"ם - ילדים א+ב

לדבריה, "זה רק השלב הראשון. כמו שאמרנו, מתוך מחויבות למטופלים שלנו, אנחנו מבצעים מהלך התפטרות מדורג. בכל שבוע יוגשו מכתבי התפטרות נוספים, בהיקף דומה. אנחנו מאוד מקווים שעד שהמכתבים יכנסו לתוקף, בעוד כשבועיים, ועוד לפני שניאלץ להוציא לפועל את השלב השני של ההתפטרות, שתתעוררו!".

"אין לנו מה להפסיד"

יו"ר הארגון אמרה מה ניתן לעשות: "יש תקציב שאושר - 66 מיליון שקלים, כסף קטן במונחים של מדינה. שאישרתם וחתמתם עליו. תעבירו את הכסף לבתי החולים עכשיו! לטובת תקנים, כדי שבתי החולים יוכלו להתחיל בתהליך האיוש. לא רק בפריפריה. גם בחמישה בתי חולים במרכז כמו שנקבע בוועדת היישום, כמו שהתחייבתם. תעשו את זה עכשיו, לא אחרי הבחירות! אתם יכולים, זה בידיים שלכם. 

לסיום היא פנתה למתמחים: "אין לנו כוונה לוותר או להישבר, האיומים שכבר מגיעים אלינו לא מפחידים אותנו יותר - אין לנו מה להפסיד ונמשיך להיאבק עד שתקצרו את התורנויות!".