למרות ההסכם: כתב אישום נגד המחבל שמעצרו הוביל למבצע עלות השחר

בסאם א-סעדי, בכיר הג'יהאד האסלאמי בשומרון, מואשם שפעל ביחד עם מעורבים נוספים לביסוס פעילות הארגון, באמצעות קבלת כספים מפעילי ארגון הטרור בעזה

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/08/22 14:14 כח באב התשפב

למרות ההסכם: כתב אישום נגד המחבל שמעצרו הוביל למבצע עלות השחר
כוחות צה"ל בג'נין, צילום: דובר צה"ל

אחר שבתחילת החודש כוחות הביטחון עצרו את בסאם א-סעדי, ראש הגי'אהד האסלאמי בשומרון, מעצר שהוביל להסלמה בדרום לאחר שהג'יאהד האסלאמי בעזה איים כי אם סעדי לא ישוחרר הוא יירה רקטות על ישראל, הגישה התביעה הצבאית כתב אישום נגדו. א-סעדי מואשם בעבירות של חברות וביצוע שירות עבור התאחדות בלתי מותרת (הגא"פ), סיוע למגע עם אויב, הסתה והתחזות כאחר.

על פי כתב האישום, א-סעדי שהיה מוכר כבכיר בארגון הגא"פ ובעל השפעה, פעל ביחד עם מעורבים נוספים לביסוס פעילות הארגון, לרבות באמצעות קבלת כספים מפעיל הגא"פ בעזה. בנוסף, א-סעדי קרא להמשך המאבק הפלסטיני האלים. כמו כן, כשהגיעו כוחות הביטחון לעצרו, הזדהה א-סעדי כאדם אחר, על-מנת להימלט מהמעצר. 

עם הגשת כתב האישום, ביקשה התביעה כי א-סעדי ייעצר עד לתום ההליכים המשפטיים בעניינו. לבקשתה של הסניגורית ללמוד את חומר הראיות, הוארך בשלב זה מעצרו של א-סעדי עד ליום א', 28 באוגוסט 2022, ובמועד זה ייערך דיון בבקשת התביעה לעוצרו עד תום ההליכים המשפטיים.

כזכור עם תחילת המגעים להפסקת אש, ארגון הטרור טען כי ישראל הודיעה למצרים כי היא מסכימה לשחרר בסאם א-סעדי. גורמים ביטחוניים מסרו כי אין שום כוונה לישראל לשחרר את האסירים. "ישראל לא הסכימה לשחרור שני האסירים שהמצרים ציינו, לא של עוואדה ולא של בכיר ארגון הג'יהאד האסלאמי בשומרון. המצרים ביקשו לדעת את מצבם ורצו לדעת שהם בסדר. זו סוגיה רגישה, אנחנו עוד מדברים עליה עם המצרים. המצרים לא אמרו שנשחרר אסירים כי לא התחייבנו לזה", הבהירו הבכירים.

בא לבקר את משפחתו ונתפס: כך נעצר ראש הג'יהאד האסלאמי בג'נין

כזכור, א-סעדי, שבשנים האחרונות עבר בין דירות מסתור, נעצר בביתו במחנה הפליטים בג'נין בעת שבא לביקור אצל משפחתו. מידע מודיעיני וסייענים מקומיים הובילו את כוחות הביטחון להחליט במהירות להיכנס למחנה הפליטים כדי לעצור את המבוקש. א-סעדי נתפס בעבר על ידי כוחות הביטחון בעבר בעקבות פעילותו כראש ארגון הטרור בשומרון. ראש הארגון נתפס עם סייען מבוקש נוסף שישב בכלא הישראלי על עבירות טרור.

בעקבות מעצרו ובשל חשש מפעולת נקם מצד תאי הג'יהאד האסלאמי בעזה, החליטו במערכת הביטחון לחסום את מרבית צירי התנועה בעוטף, מגבלות הוטלו על תנועת התושבים באזור ולאחר שלושה ימים יצאה ישראל למבצע.