בנק ישראל הודיע: הריבית תעלה ותעמוד על 2%

בבנק ישראל מדווחים כי כלכלת ישראל איתנה אך מודים כי האינפלציה ממשיכה לטפס בקצב מדאיג וכך גם מחירי הדיור | ח"כ קרעי: "לפיד וליברמן עולים לכל משפחה מאות שקלים בחודש, פשוט כי הם לא מבינים כלום בכלכלה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/08/22 19:49 כה באב התשפב

בנק ישראל הודיע: הריבית תעלה ותעמוד על 2%
בנק ישראל, מהלך שייטיב עם הלקוחות הישראלים, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בנק ישראל הודיע היום (ב') על עליה נוספת של הריבית בשיעור של 0.75 כך שתעמוד על 2%. בנק ישראל נימק את הצורך בהעלאת הריבית בהתמתנות הנמשכת בפעילות בעולם ואי הוודאות הפוליטית בישראל שמעיבים על הפעילות הכלכלית במשק שלטענתם ממשיכה להיות איתנה.

בבנק ישראל מאשרים כי האינפלציה מוסיפה לעלות ונמצאת מעל היעד. עם זאת היא שוהה בסביבת העשירון התחתון של מדינות ה-OECD. בבנק ישראל מעריכים כי לצד העלאת הריבית, ההקלה בשרשראות האספקה, הירידות במחירי הנפט ובחלק מהסחורות האחרות ומס הבלו וכן התחזקות השקל יפעלו בסופו של דבר למיתון האינפלציה.

לפיד וליברמן. מבסוטים

לפיד וליברמן צילום: Miriam Alster/Flash90

המשק התאושש ממשבר הקורונה אולם מחירי הדיור ממשיכים לטפס

בבנק טוענים כי מאז העלאת הריבית הקודמת התחזק השקל מול הדולר ומול האירו וכן מציגים התאוששות כללית של המשק מאז משבר הקורונה המתבטא בעליית הצריכה הפרטית, ההשקעות והיצוא שגדלו בשיעורים דו-ספרתיים. בנוסף לכך הרכישות בכרטיסי אשראי ביולי ובאוגוסט מוסיפות להימצא ברמה גבוהה.

מאידך טוענים בבנק ישראל כי עסקים רבים ממשיכים לדווח על חסמים בפעילותם השוטפת בעיקר בשל מחסור בעובדים בענפים המאופיינים בשכר גבוה ובעובדים מקצועיים כמו למשל ענף ההייטק. גם במחירי הדיור מציגים בבנק נתונים מדאיגים כשמחירי הדירות עלו בשנים-עשר החודשים האחרונים ב-17.8%, קצב גבוה באופן משמעותי בהשוואה לקצב של השנים האחרונות.

שלמה קרעי

שלמה קרעי צילום: פלאש 90

ח"כ קרעי: לבנק ישראל נוח יותר לנקוט בצעדי מאקרו דורסניים, על פני ביקורת על הממשלה

בעקבות החלטת נגיד בנק ישראל מסר נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר כי: "בשלושת החודשים הבאים יש להימנע מהעלאות ריבית נוספות. אמנם ההחלטה להעלות את הריבית הנה סבירה ואחראית לאור נתוני הצמיחה והתפתחות הפעילות הכלכלית במגזר הפרטי, אולם לאור העלייה החדה, אשר תוביל בשילוב עם גורמים ותהליכים נוספים למיתון האינפלציה, על בנק ישראל להימנע בשלב זה מהעלאות ריבית נוספות ולבחון את השפעת העלאת הריבית על צריכת האשראי במשק".

חה"כ ד"ר שלמה קרעי מסר: "קשה להאשים את בנק ישראל בהעלאת הריבית, כאשר הממשלה מתדלקת את להבות האינפלציה המשתוללות. אבל, כנראה שגם לבנק ישראל נוח יותר לנקוט בצעדי מאקרו דורסניים, על פני ביקורת על הממשלה והמלצות לטובת הציבור. לפיד וליברמן עולים לכל משפחה מאות שקלים בחודש, פשוט כי הם לא מבינים כלום בכלכלה".