צפו שידור חי: אלפים בהלוויתו של חכם שלום כהן זצ"ל

מסע ההלוויה של נשיא מועצת חכמי התורה יצא מישיבת פורת יוסף בשכונת גאולה ויגיע עד לבית העלמין סנהדריה בירושלים | בנו, הרב שמעון כהן, מונה כמחליפו כראש ישיבת פורת יוסף

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/08/22 13:54 כה באב התשפב

שידור חי: אלפים בהלוויתו של חכם שלום כהן זצ"ל
הרב שלום כהן זצ"ל, צילום: Shlomi Cohen/Flash90

לפנות בוקר הלך לעולמו כשהוא בן 91, חכם שלום כהן - נשיא מועצת חכמי התורה, מנהיגה הרוחני של ש"ס וראש ישיבת פורת יוסף. להלוויה שתחל בשעה 14:00 צפויים להגיע אלפים רבים. מסע ההלוויה יצא מישיבת פורת יוסף בשכונת גאולה ועד לבית העלמין סנהדריה בירושלים. בנו, הרב שמעון כהן, מונה כמחליפו כראש ישיבת פורת יוסף.

משטרת ישראל החלה להיערך בכוחות מתוגברים למסע ההלוויה מאות משוטרי מחוז ירושלים וכוחות תגבור משטרתיים בפיקוד מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן, ייקחו חלק במשימות האבטחה, בשמירת הסדר הציבורי והכוונת תנועה, "הכל על מנת לשמור על שלום הציבור ולאפשר את קיומו התקין של מסע הלוויה", נמסר מהמשטרה.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בשל חסימות צירי התנועה הצפויים באזור מסע הלוויה ייתכנו עומסי תנועה והנהגים יופנו לדרכים חלופיות. ציבור הנהגים מתבקש להימנע מלהגיע לאזור משעות הצהריים ועד לשעות הערב שלא לצורך, ולהישמע להוראות השוטרים.

צילום: שלומי כהן

הרצוג: הוביל בענווה ובצניעות ציבור גדול וחשוב בישראל

נשיא המדינה, יצחק הרצוג ספד לחכם שלום כהן ותיאר את פגישותיו עם הרב. "‏אני אבל על לכתו מעימנו של ראש הישיבה הדגול חכם שלום כהן זצ"ל. לצד גדלותו בתורה, הוא היה מנהיג רוחני שהוביל בענווה ובצניעות ציבור גדול וחשוב בישראל ובעולם היהודי. נפגשנו פעמים רבות, וצר לי שהשנה לא אזכה לקיים המסורת ולבקר אותו בסוכתו". 

‏עוד הוסיף ואמר כי "בכל מפגש עימו ראיתי את האהבה והקשר העמוק שלו לירושלים, וכיצד הוא מקפיד להציב לנגד עיניו כל העת את העם והאדם. תנחומי לבני משפחתו, למפלגת ש״ס, לאוהביו ותלמידיו. יהי זכרו ברוך".

ראש הממשלה, יאיר לפיד ספד ואמר כי "המנהיג הרוחני חכם שלום כהן הלך הלילה לעולמו. בשם ממשלת ישראל ועם ישראל כולו, אני שולח תנחומים למשפחתו, לתלמידיו ולכל מוקרי זכרו. כוחנו באחדות עם ישראל. ״בַּעַל הָרַחֲמִים יַסְתִּירֵהוּ בְּסֵתֶר כְּנָפָיו לְעוֹלָמִים, וְיִצְרֹר בִּצְרוֹר הַחַיִּים אֶת נִשְׁמָתוֹ״ יהי זכרו ברוך".

חכם שלום כהן זצ"ל

חכם שלום כהן זצ"ל צילום: Aharon Krohn/Flash90

חייו של חכם שלום כהן

הרב כהן נולד בירושלים, לתופחא מלכה ולרב אפרים כהן. אביו כיהן כראש ישיבת המקובלים 'עוז והדר' ששכנה בישיבת פורת יוסף בעיר העתיקה בירושלים. לאחר נישואיו התמנה לר"מ בישיבה ויחד עם הרב שמעון בעדני, הקים סניף נוסף לפורת יוסף בעיר העתיקה.

בשנת 2011, לאחר שרבנים חרדים אשכנזים ובראשם הרב יוסף שלום אלישיב יצאו נגד פסק של הרב עובדיה שקבע כי הגיורים הנערכים בצה"ל תקפים לפי ההלכה, תיווך הרב כהן בין הצדדים, עם רבנים נוספים. לבסוף חתם הרב יוסף על מכתבם המבהיר כי התכוון להכשיר רק את מי שקיבלו על עצמם שמירת מצוות.

דרכו הפוליטית

לקראת הבחירות לעיריית ירושלים שנערכו באוקטובר 1983, היה לרב הספרדי הראשון שתמך בפומבי במפלגת ש"ס שהוקמה אז כמפלגה מוניציפלית והוא הופיע בכנסי הבחירות הראשונים שלה. בשנת 1984 הפכה ש"ס לתנועה ארצית והרב כהן צורף למועצת חכמי התורה של המפלגה. לאחר פטירת הרב עובדיה יוסף ב-2013 קיבל אריה דרעי את השליטה על מפלגת ש"ס, מכיוון שהיה צורך בדמות רוחנית מונה הרב כהן למלא את מקום הרב עובדיה יוסף כנשיא המועצה. 

ההכרזה הרשמית התקיימה בפסח ה'תשע"ד, ולדבריו של אריה דרעי המינוי היה על פי החלטתו של הרב שמעון בעדני. בשונה מהרב עובדיה יוסף הוא לא נשא את דגל "להחזיר עטרה ליושנה", וקהל היעד שלו לא היה הציבור המסורתי אלא הציבור החרדי.

לקראת הבחירות לרבנות הראשית בשנת 2013, כינה את הציבור הדתי לאומי "עמלק", ואמר שאין כיסאו של הקב"ה שלם עד שתיעלם הכיפה סרוגה. בטקס ההכתרה של הרב יצחק יוסף לראשון לציון אמר דברים דומים על הבית היהודי ועל נפתלי בנט שעמד אז בראש המפלגה. מקורביו טענו בהמשך כי תקף רק את המפלגה ואת בנט ולא את הציבור הדתי לאומי כולו.