ברוך דיין האמת: הלך לעולמו מנהיגה הרוחני של ש"ס - חכם שלום כהן

כשהוא בן 91 ולאחר מספר ימי אשפוז שהחלו בעקבות זיהום ברגלו, נפטר נשיא מועצת חכמי התורה, חכם שלום כהן. הלווייתו תצא מישיבת פורת יוסף שבראשה עמד בשעה 14:00 | דרעי: "אוי לו לעולם שאבד מנהיגו ואוי לה לספינה שאבד קברניטה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/08/22 06:18 כה באב התשפב

ברוך דיין האמת: הלך לעולמו מנהיגה הרוחני של ש"ס - חכם שלום כהן
חכם שלום כהן זצ"ל, צילום: Aharon Krohn/Flash90

הלילה חלה הידרדרות חמורה במצבו של חכם שלום כהן והוא נכנס למצב קריטי. לפנות בוקר (ב'), בגיל 91, הלך לעולמו נשיא מועצת חכמי התורה, מנהיגה הרוחני של ש"ס וראש ישיבת פורת יוסף, חכם שלום כהן. הרב כהן זצ"ל אושפז ביום חמישי האחרון בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים לאחר שהתגלה זיהום ברגלו, ובבדיקות נמצאו מספר בעיות בריאותיות נוספות בגופו. הלווייתו תצא מישיבת פורת יוסף בירושלים בשעה 14:00.

יו"ר ש"ס אריה דרעי, ספד הבוקר: "נצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון האלוקים. בלב מוכה הלם ויגון נסתלק מאיתנו בסערה השמימה, אבינו מורנו ומנהיגנו נשיא מועצת חכמי התורה, גדול הדור מרן חכם שלום כהן בן תופחא מלכה זצוק״ל. ‏אוי לו לעולם שאבד מנהיגו ואוי לה לספינה שאבד קברניטה. ברוך דיין האמת". 

הרב שלום כהן זצ"ל עם אריה דרעי, 2019 |

הרב שלום כהן זצ"ל עם אריה דרעי, 2019 | צילום: Flash90

חייו של חכם שלום כהן

הרב כהן נולד בירושלים, לתופחא מלכה ולרב אפרים כהן. אביו כיהן כראש ישיבת המקובלים 'עוז והדר' ששכנה בישיבת פורת יוסף בעיר העתיקה בירושלים. לאחר נישואיו התמנה לר"מ בישיבה ויחד עם הרב שמעון בעדני, הקים סניף נוסף לפורת יוסף בעיר העתיקה.

בשנת 2011, לאחר שרבנים חרדים אשכנזים ובראשם הרב יוסף שלום אלישיב יצאו נגד פסק של הרב עובדיה שקבע כי הגיורים הנערכים בצה"ל תקפים לפי ההלכה, תיווך הרב כהן בין הצדדים, עם רבנים נוספים. לבסוף חתם הרב יוסף על מכתבם המבהיר כי התכוון להכשיר רק את מי שקיבלו על עצמם שמירת מצוות.

הרב עובדיה יוסף זצ"ל, גם הוא היה תומך ברב מלמד

הרב עובדיה יוסף זצ"ל | צילום: Flash90

עד לפטירת אשתו יעל, התגורר ברובע היהודי בדירה השייכת לישיבת פורת יוסף, מתוקף תפקידו כראש הישיבה. מאז הוא התגורר לסירוגין בביתה של בתו בשכונת רמות בירושלים. הרב כהן לא חיבר ספרים בצורה רשמית, אך תלמידיו הוציאו מקבץ משיחותיו בשם דובר שלום. כמו כן, הוא כתב טור קבוע במוסף השבת של עיתון תנועת ש"ס, "הדרך".

דרכו הפוליטית

לקראת הבחירות לעיריית ירושלים שנערכו באוקטובר 1983, היה לרב הספרדי הראשון שתמך בפומבי במפלגת ש"ס שהוקמה אז כמפלגה מוניציפלית והוא הופיע בכנסי הבחירות הראשונים שלה. בשנת 1984 הפכה ש"ס לתנועה ארצית והרב כהן צורף למועצת חכמי התורה של המפלגה. לאחר פטירת הרב עובדיה יוסף ב-2013 קיבל אריה דרעי את השליטה על מפלגת ש"ס, מכיוון שהיה צורך בדמות רוחנית מונה הרב כהן למלא את מקום הרב עובדיה יוסף כנשיא המועצה. 

ההכרזה הרשמית התקיימה בפסח ה'תשע"ד, ולדבריו של אריה דרעי המינוי היה על פי החלטתו של הרב שמעון בעדני. בשונה מהרב עובדיה יוסף הוא לא נשא את דגל "להחזיר עטרה ליושנה", וקהל היעד שלו לא היה הציבור המסורתי אלא הציבור החרדי.

לקראת הבחירות לרבנות הראשית בשנת 2013, כינה את הציבור הדתי לאומי "עמלק", ואמר שאין כיסאו של הקב"ה שלם עד שתיעלם הכיפה סרוגה. בטקס ההכתרה של הרב יצחק יוסף לראשון לציון אמר דברים דומים על הבית היהודי ועל נפתלי בנט שעמד אז בראש המפלגה. מקורביו טענו בהמשך כי תקף רק את המפלגה ואת בנט ולא את הציבור הדתי לאומי כולו.

הרב שלום כהן זצ"ל עם הרב יצחק יוסף |

חכם שלום כהן זצ"ל עם הרב יצחק יוסף | צילום: David Cohen/Flash90