צפו סיכול בכירים, תקיפת משגרים ואיסוף מודיעין: צה"ל חושף את פעילות הכטמ"מים ב-'עלות השחר'

יותר מ-2,000 שעות טיסה, למעלה מ-100 גיחות, ועשרות תקיפות - מבלי שידעתם, מערך הכטמ"מים היווה חלק משמעותי בעשייה המבצעית של צה"ל במהלך מבצע 'עלות השחר'

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/08/22 20:16 כ באב התשפב

סיכול בכירים, תקיפת משגרים ואיסוף מודיעין: צה"ל חושף את פעילות הכטמ"מים ב-'עלות השחר'
צילום: דובר צה"ל

כלי הטיס המאוישים (כטמ"מים) מרחוק הפכו בשנים האחרונות לגורם משפיע בפעילות המבצעית של צה"ל. בכל זמן נתון נמצאים הכטמ"מים באוויר ומבצעים משימות איסוף מודיעין, תצפית, תקיפה וסגירת מעגלי אש. לאחרונה, הותרו לפרסום יכולות התקיפה של כלי הטיס המאוישים מרחוק, באמצעותם סוכלו בשנים האחרונות פעילי טרור ומבוקשים ברצועת עזה. 

את התקיפות המיוחסות לכטמ"מים תיארו עד כה כ-'תקיפות מהשמיים'. כמעט ואין פעילות מבצעית בצה"ל שמערך זה לא לוקח בה חלק, ולא בכדי. יש לאמל"ח הזה יתרונות רבים - הוא מדויק, זמין, מצריך פחות כוח אדם, קטלני, קשה לפגיעה וזול יותר ממטוס מאויש. יתר על כך, עד היום אחוזי הצלחות הפגיעה שלו עומדות על כ-90%.

צילום: דובר צה"ל

הפעילות המבצעית של טייסות הכטמ"ם מהווה כ-80% מכלל שעות הטיסה המבצעיות בחיל האוויר. המערך פועל בשיתוף פעולה רב-זרועי עם יחידות המודיעין ומופעל על-ידי מרכזי האש בחטיבות, באוגדות ובפיקודים. בזמן פעילות, המפעילים אוחזים בתמונת המצב לאורך זמן ומקפידים על ביצוע תקיפות באיכות ודיוק למניעת פגיעה בבלתי מעורבים. 

"עזה כולה 'מרוצפת' בכטמ"מים, כלי טיס מאוישים מרחוק, שאוספים מודיעין 24 שעות סביב השעון", סיפר מפקד בסיס חיל האוויר בפלמחים, תא"ל עומרי דור, "מהמודיעין הזה בפיקוד הדרום, אוגדת עזה, מפקדת חיל האוויר וזרועות נוספות, מפיקים מודיעין איכותי שהופך למטרות. חלק מהמטרות האלה נתקפו הן על ידי מסוקי ומטוסי הקרב בימים האחרונים, וכמובן על ידי הכטמ"מים שלנו, שגם הם חלק בלתי נפרד ממערך התקיפה של צה"ל". 

"עולם התקיפה במערך הכטמ"ם הוא מגוון", הוא הוסיף, "החל מאירוע כירורגי מאוד של למצוא אדם או משגר בודד ולנטרל אותו מבלי לייצר נזק סביבתי ונזק לאדם אחר. יכולת סריקה וניקוי מצוינת, שמאפשרת תקיפות קרב מאסיביות כמו שאנחנו רואים בתקופה האחרונה, בשנים האחרונות בכלל, ולבצע עדיין תקיפות אגרסיביות עם הרבה מאוד חומר נפץ ומינימום נזק אגבי, חלק מהדבר הזה הוא בזכות מערך הכטמ"ם. לא אחת עצרנו תקיפות מלהתבצע, כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע".

צילום: דובר צה"ל

אחד מתפקידו של המערך הוא לוודא שלא נמצאים אנשים בלתי מעורבים באיזור בו מתוכננת תקיפה. על מנת לבצע זאת, מושקעות שעות עבודה רבות ומספר גדול של כטמ"מים. במבצע האחרון נרתמו אנשי מילואים וסדירים רבים למערך, כבר מיום שישי - בו החלו התקיפות. "תקפנו לא מעט פעילים ומשגרים לפני ואחרי השיגור", סיפר גורם בכיר בצה"ל, "עשינו פעולות כדי למנוע את התוכניות האלימות כנגד אזרחי מדינת ישראל".

צילום: דובר צה"ל

"יחידה 52 יחד עם שאר טייסות הכטמ"ם במערך, פעלו במבצע האחרון", ציין מפקד יחידת הכטמ"ם היבשתית בחיל התותחנים (5252), סא"ל מ', "המבצע איפשר לנו, ליחידה, את היתרון היחסי בחיבור לאוגדת עזה ולפיקוד הדרום, במשימת ההגנה על ישובי העוטף. מערך הכטמ"ם הוא מערך שמומחיותו במשימות הסיוע והתקיפה".